1 צפייה בגלריה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
בית הדין לעבודה בתל אביב קיבל לאחרונה תביעה של סוכן מכירות שפוטר ללא דמי הודעה מוקדמת וללא פיצויי פיטורים, בטענה שדיווח בשקר על שעות עבודה. השופט אורן שגב קבע שההחלטה לפטרו תוך שלילית זכויותיו הייתה בלתי חוקית, והוא יפוצה בכ-200 אלף שקל.
העובד הועסק במשך עשור כסוכן מכירות בחברה לייבוא ושיווק מוצרי תינוקות. בתביעה שהגיש נגדה בדצמבר 2019 הוא סיפר שבתחילת אותה שנה קיבל זימון לשימוע מהיום למחר, בנימוק של "ליקויים חמורים בעבודה". במהלך השימוע נאמר לו שנמצא כי במהלך יום העבודה רכבו עומד במשך שעות באזורים שבהם אין לקוחות, והוא מדווח על שעות אלו כשעות עבודה כשבפועל אינו עובד.
לדבריו, לאחר שבועיים קיבל מכתב פיטורים בעודו שוהה בימי מחלה, שבו הודיעה לו החברה כי לאור הפרת האמון הגסה הוא מפוטר ללא מתן הודעה מוקדמת וללא פיצויי פיטורים. הוא טען כי ההפסקות והעצירות המדוברות היו בכתובות שבהן יש חנויות למוצרי תינוקות ושנעשו למטרת עבודה, מכירות, גבייה, יצירת קשרים עסקיים וגם למנוחה. הוא העיד כי בהיעדר מקום ישיבה במשרדי החברה, את עבודת הניירת הכרוכה בהזמנות נהג לבצע מהרכב.
החברה טענה מנגד כי לסוכן בוצע הליך שימוע כדין ולאחריו הוחלט לפטרו בשל דיווח שעות עבודה כוזב ותוך הפרת אמון בוטה וחמורה. היא צירפה דוחות של חברת פוינטר (לאיתור רכבו של הנתבע) ופרטנר (בדבר שיחות הנייד שלו) המוכיחים לטענתה כי הוא נהג להתבטל שעות ארוכות במהלך יום העבודה, מעבר להפסקה המגיעה לו. להערכתה, מדובר ב-145 שעות שבהן הוא לא עבד אף שדיווח עליהן באופן כוזב כשעות עבודה וקיבל תמורתן שכר.
עו"ד עינב זוסיםעו"ד עינב זוסיםאושרי מוסילדי
אבל השופט שגב קיבל את התביעה. הוא התרשם שהסוכן סיפק הסברים משכנעים ביחס לרוב ההפסקות שלגביהן נטען כי לא עבד, וגרסתו לא נסתרה. בפסק הדין צוין כי גם אם לא היה מספק הסבר מפורט לכל אחת מההפסקות שנטל, וגם אם היו פעמים שההפסקה שנטל לעצמו התארכה מעבר לחצי שעה שלה היה זכאי, לא ניתן לקבוע שמדובר ב"גניבת שעות" שיטתית, שיש בה כדי לשלול ממנו את מלוא פיצויי הפיטורים ואת דמי ההודעה המוקדמת.
מעבר לכך, מנהל החברה לא הצליח להפריך את הסברי הסוכן ואף לא ידע להסביר בעצמו את תוכן הדוחות של פוינטר ופרטנר. בנסיבות אלה נקבע שההחלטה לפטר את התובע תוך שלילת זכותו לדמי הודעה מוקדמת ופיצויי פיטורים הייתה נמהרת, בלתי מבוססת ולכן גם בלתי חוקית.
נפסקו לזכותו פיצויי פיטורים בסך 61,488 שקל ודמי הודעה מוקדמת בסך 11,157 שקל. בנוסף חויבה החברה לשלם לו פיצויים בגין פיטורים שלא כדין בסך 50 אלף שקל, כיוון שזומן לשימוע בהתראה של יום אחד בלבד וללא פירוט מדויק של הטענות נגדו.
עוד נקבע כי הוא זכאי לפדיון ימי חופשה ומחלה, השלמת ימי חופשה שלא נצברו כדין, הפרשים לפנסיה ואי מתן הודעה לעובד, הוצאות משפט ושכר טרחת עו"ד בסכום כולל של 83,640 שקל.
• לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • ב"כ התובע: עו"ד ענת ברק • ב"כ הנתבעת: עו"ד עתי צמחוני • עו"ד עינב זוסים עוסקת בדיני עבודה • הכותבת לא ייצגה בתיק • ynet הוא שותף באתר פסקדין