ההצבעות לאישור תקציב המדינה וחוק ההסדרים לשנים 2022-2021 יוקדמו בשבוע וייערכו כנראה ב-2 או ב-3 בנובמבר במקום ב-10 בנובמבר. גורם במשרד האוצר מסר היום (ד') ל-ynet כי זאת המגמה, אולם המועד הסופי יסוכם בין השר המתאם לכנסת, זאב אלקין, לסיעות הקואליציה.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
ההקדמה נועדה לאפשר לקואליציה להעביר את התקציב בביטחון למקרה שיהיו תקלות בהצבעה ב-10 בנובמבר. זאת משום שלפי שעה, אין ביטחון שלקואליציה יהיו יותר מ-60 תומכים בתקציב.
1 צפייה בגלריה
אביגדור ליברמן ונפתלי בנט
אביגדור ליברמן ונפתלי בנט
אביגדור ליברמן ונפתלי בנט
(צילום: ניב קנטור ורויטרס)
המועד האחרון להעברת התקציב נקבע ל-14 בנובמבר שיוצא יום ראשון שבו כרגיל אין כינוס של מליאת הכנסת. ההקדמה ל-10 בחודש נועדה "למנוע הפתעות", אולם כעת לא בטוח שגם הקדמה בארבעה ימים תספיק ולכן מוצע להקדים את ההצבעה ל-2 או ל-3 בנובמבר, דהיינו בעוד פחות משבועיים.
ההקדמה הצפויה גורמת כעת לזירוז ההצבעות בשמונה ועדות הכנסת שבהן מכינים את החוק לקריאה שנייה ושלישית. עד כה אושרו רק 20 מתוך 42 פרקי חוק ההסדרים.

פרק המזון ברפורמת הייבוא אושר בוועדה

בתוך כך, ועדת הכלכלה של הכנסת אישרה הבוקר את פרק המזון מתוך רפורמת הייבוא שבהצעת חוק ההסדרים. מחר צפוי האישור של שלושת הפרקים העיקריים שישלימו את הרפורמה. ל-ynet נודע כי היקפה המלא יכלול עשרות אלפי מוצרים המיובאים לישראל בהיקף של 57 מיליארד שקל בשנה.
על פי נתונים שנמסרו ל-ynet ושיוצגו מחר לחברי הוועדה, קיימים פערי מחירים עצומים בין מוצרים הנמכרים בישראל לזהים להם הנמכרים בחו"ל, המגיעים לרעת המחירים בארץ במכשירי חשמל גם ל-100% ובמוצרי מזון עד ליותר מ-350% לעומת המחיר בישראל.
רפורמת המזון היא חלק מתוך רפורמת הייבוא שביקשה הממשלה לאשר במסגרת חוק ההסדרים, שנועד להתאים את הרגולציה על הייבוא בישראל לרגולציה האירופית ובכך להגביר תחרות ולהוריד מחירים. פרק המזון נועד לאפשר מסלול אירופי לייבוא מזון רגיש על בסיס הצהרה בלבד, שיחליף את מסלול האישור הארוך הקיים היום בשירות המזון במשרד הבריאות.
בדיונים הקודמים בהצעה העריך האוצר כי הרפורמה תחסוך לציבור כשלושה מיליארד שקל בשנה. המדובר לפיכך בפרק "הזול" מתוך הרפורמה הגדולה שצפויה להיות מאושרת מחר בוועדה הכלכלה של הכנסת.