לפעמים "נופלת מהשמיים" הזדמנות חד פעמית, וכזאת אסור להחמיץ. וזה בדיוק מה שקורה עכשיו, עם הקמתה האפשרית של הממשלה החדשה. ממש עכשיו נקרתה ההזדמנות, שאולי לא תחזור בקרוב, לקצץ באופן דרסטי את מספר משרדי הממשלה בישראל, שאין להם תקדים בשום מדינה דמוקרטית בעולם ולחסוך הרבה כסף לקופת המדינה. ממש הרבה.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
2 צפייה בגלריה
 ישיבת ממשלה
 ישיבת ממשלה
השולחן העצום של הממשלה הקודמת. לא לפספס את ההזדמנות
(צילום: רויטרס)
אחד החטאים הגדולים בממשלת האחדות נתניהו-גנץ, שהייתה הרבה יותר ממשלת פילוג וריב ומדון, הוא שהשניים הקימו ממשלה חסרת תקדים בגודלה, עם 32 משרדי ממשלה, כשליש מהם מיותרים לגמרי, רק כדי לכבד חברי כנסת, חלקם שלא הספיקו עוד לחמם את הכיסא במשכן, בתפקידי שרים.
אחדים מהמשרדים הוותיקים חולקו לשניים, כמו משרד ההשכלה הגבוהה והמשלימה ההזוי שנחתך ממשרד החינוך, ומשרד המים שנתלש מתוך משרד האנרגיה.
משרדים אחרים הוקמו, כאשר עד היום איש לא מבין מה בדיוק תפקידם ולמה צריך אותם, כמו המשרד לחיזוק וקידום קהילתי ומשרד הדיגיטל והחברות הממשלתיות.
בעבר הוקמו עוד משרדים שאין בהם שום צורך ושלכל היותר יכולים להיות (אולי) מחלקה או אגף בתוך משרד קיים, כמו משרד התפוצות, משרד ירושלים ומורשת או משרד ההתיישבות.
המשרד לפיתוח אזורי הוקם כאילו אין משרד חוץ ומשרד הנגב והגליל כולל בתוכו נושאי חינוך, בריאות, רווחה ותחבורה, כאילו אין משרדים ייעודיים לנושאים הללו.
את הסרבול היקר הזה, שעולה לקופת המדינה קרוב למיליארד וחצי שקלים בשנה, צריך פשוט לבטל. יוחזרו משרד המים לאנרגיה ואת החיזוק הקהילתי נותיר למתנ"סים.
2 צפייה בגלריה
משרד האוצר. הרשימה מוכנה
משרד האוצר. הרשימה מוכנה
משרד האוצר. הרשימה מוכנה
(צילום: עמית שאבי, "ידיעות אחרונות")
במשרד האוצר כבר הוכנה הרשימה. כלולים בה עשרה משרדים שיש לסגור לאלתר. בעבר נמנו עליהם אפילו משרדים ותיקים כמו משרד התיירות, שיכול לחזור להיות אגף בתוך משרד התעשייה והמסחר. בעבר ציינו שגם משרד הקליטה, בתום גלי העלייה הגדולים מבריה"מ לשעבר ומאתיופיה, יכול להתמזג עם הסוכנות היהודית. אבל, נניח לאלה, אומרים באוצר. נסתפק בסגירת המשרדים ההזויים שהוקמו בשנים האחרונות ובעיקר בשנה שחלפה. משרד המים למשל, שאיש לא ירגיש אפילו (חוץ מחלק מעובדיו המיותרים) אם ייסגר.
ועוד עניין ממש לא שולי - הזדמנות מצוינת שנוצרה כעת ושתוכל לחסוך מיליארדים: יש לבטל כליל את הנוהג הנפסד של חלוקת "כספים קואליציוניים". ולא, זה לא נגד הישיבות או תנועות הנוער, שקיבלו נתח עצום מתקציבם כ"טובה" מתוך ההסכמים הקואליציוניים. הכספים שיימצאו הכרחיים לישיבות ולתנועות, כמו גם כספים למטרות חשובות אחרות - חייבים להיכלל בתוך תקציב המדינה.
צריך להקים מתנ"ס בכפר ערבי? יש לתמוך בתנועת בני עקיבא? אל תחלקו לאדון עבאס ולרה"מ המיועד בנט כספים קואליציוניים למטרה הזאת. פשוט תכניסו אותם לתקציב. מה כל כך קשה לפעול בדרך מתוקנת ושקופה?
אם הממשלה החדשה תחסוך כמה מיליארדי שקלים, שחלקם כבר בוזבזו בממשלה המנופחת היוצאת - כבר יצאנו נשכרים מהקמתה, ללא שום היבט פוליטי אם הקמתה טובה יותר או פחות למדינה. לפחות בתחום הכספי - יהיה כאן שיפור אמיתי בשני תחומים חשובים מאין כמותם: מנהל תקין וחיסכון בכספי משלמי המיסים.