ישיבת סיעה ראשונה של יש עתיד, כשהמנדט אצל יו"ר המפלגה: בזמן שנפתלי בנט וגדעון סער בחרו שלא לנאום בפתח הישיבות השבועיות של הסיעות, יאיר לפיד הבהיר היום (שני) לחברי מפלגתו שאף אחד לא יהיה מרוצה מחלוקת התיקים הסופית בממשלה שהוא מנסה להקים. במקביל: מיכאלי עדכנה את חברי מפלגתה שהיא מוכנה לסגור את המו"מ כבר היום. ynet העביר את ישיבות הסיעה בשידור חי.
יו"ר האופוזיציה התייחס למגעים עם בנט ושאר ראשי המפלגות ב"גוש השינוי", וקרא להם להתפשר גם על חשבון הישגים מפלגתיים. "כולנו מבינים שהמדינה זקוקה לשינוי כיוון. הפוליטיקה לא יכולה להיות הדבר שתוקע את המדינה. המדינה לא יכולה להתנהל בקודים עברייניים. הפוליטיקה צריכה להיות מקום עבודה שהאזרחים הם הדבר החשוב. אני קורא מפה לכל ראשי מפלגות: אני יודע שכל אחד רוצה להביא הישגים למפלגה שלו, זה טבעי ומובן, אבל הרבה יותר חשוב שנביא בשורה למדינה, לאזרחים, לילדים שלה.
"מי שימנע את הקמת הממשלה רק בגלל שהתעקש על עוד משרד - אזרחי ישראל לא יסלחו לו", המשיך לפיד, "הפערים לא גדולים. אנחנו יכולים תוך כמה ימים להשביע ממשלה מתפקדת על סמך הסכמות משותפות ועל הטוב המשותף. בואו נעשה את זה".
4 צפייה בגלריה
יאיר לפיד
יאיר לפיד
"הפערים לא גדולים". יאיר לפיד
(צילום: gettyimages)
4 צפייה בגלריה
מרב מיכאלי בישיבת סיעה העבודה
מרב מיכאלי בישיבת סיעה העבודה
"מוכנות לסגור כבר היום". מיכאלי
(צילום: יואב דודקביץ')
לפיד התייחס לכך שאף מפלגה לא הצהירה שתדרוש את תיק הבריאות אחרי שנה של מגפה, והשיב: "אני הייתי מאוד שמח אם התיק היה פה, אבל המשא ומתן מסובך. זה אחד התיקים החשובים ביותר בימים אלה. זאת ממשלה מורכבת, יש שבע מפלגות ושבעה ראשי מפלגות. איש לא יהיה ממש מרוצה כשתיגמר חלוקת התיקים".
קודם לכן אמר כי "אנחנו שומעים ורואים בימים האחרונים את כמויות הרעל והסתה שמפיצים אנשיו של נתניהו, מודעת האבל על בנט, ההטרדות של הילדים של אלקין וקללות בלתי פוסקות של מתן כהנא, טייס קרב בחיל האוויר. אין גבול שנתניהו לא חוצה כדי לפלג את החברה הישראלית ולגרור אותנו לבחירות חמישיות. אבל במונחים רבים עכשיו זה מתהפך עליו, כי במקום שזה יחליש אותנו זה תזכורת למה אנחנו מוכרחים ממשלת אחדות. האלימות וזעקות השנאה לא מייצגים את מה שמרגישים רוב אזרחי ישראל".
לפיד ציין כי "זה לא נכון שאנחנו שונאים אחד את השני. אם תקום ממשלת אחדות בעוד שלושה חודשים - אף אחד לא יזכור את כל התקפות הזוהמה האלה. אנשים יקומו לעבוד ולא יכפישו, לא ישקרו, ויעבדו כדי שתהיה מערכת בריאות טובה יותר, בתי ספר ויחסים טובים עם הממשל בארה"ב.

מיכאלי: "מוכנות לסגור כבר היום"

יו"ר מפלגת העבודה מרב מיכאלי הודיעה לחברי מפלגתה כי היא מחויבת להקמת ממשלת שינוי, וכי סיעתה לא תסכל את הקמתה ולא תפגע בשום מאמץ. "מפלגת העבודה תעשה זאת תוך זכירת שבעת המנדטים שלה, המפלגה השלישית בגודלה. עשינו ויתורים שאף מפלגה לא עשתה, מחלנו על האגו שלנו באופן שאף יו"ר אחר לא עשה", אמרה מיכאלי. "עשינו דרך עצומה ובחינתנו אנחנו מוכנות לסגור כבר היום".

בפתח ישיבת הסיעה של מרצ אמר יו"ר המפלגה ניצן הורביץ: "יום ירושלים היום, יום שאמור להיות חגיגי אבל העיר בוערת. במקום שמחה, ודיונים על שיפור מצב העיר ותושביה, אנחנו רואים מראות קשים של אלימות - והיא לא חדשה. כבר כמה חודשים שירושלים נוטפת מאלימות, והמשטרה לא עושה מספיק. לפעמים היא אפילו מחריפה את המצב".
הורביץ קרא "להרגיע את הרוחות ולהפסיק את האלימות. בכל זאת ישראל היא הריבון. לא צריך לאשר תהלוכות ומצעדים, ודברים פרובוקטיביים כאלה, כי זה רק מוסיף שמן למדורה".
4 צפייה בגלריה
ניצן הורביץ
ניצן הורביץ
"המצעד בירושלים - שמן למדורה". ניצן הורביץ
(צילום: הדר יואביאן)
גם יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן נאם בפתח ישיבת הסיעה. הוא קרא לראש הממשלה בנימין נתניהו "לזוז הצדה". ליברמן אמר כי "אם נתניהו באמת היה דואג לישראל או לליכוד הוא היה אומר - 'הבנתי, אני המכשול, 4 פעמים הלכתי לבחירות לא הצלחתי להקים ממשלה, אני זז הצידה'".
"אם נתניהו באמת אחראי ודואג למדינה ולתנועת הליכוד שיתפטר מראשות הממשלה, מראשות הליכוד ומהכנסת - ובאותו רגע הליכוד תוכל להקים ממשלה מהר בלי מאמץ ובלי רוטציה", הוסיף ליברמן. "שקד, סער, אלקין, בנט - כולם עבדו לצד נתניהו ואף אחד לא סומך עליו".
4 צפייה בגלריה
אביגדור ליברמן ואשתו מצביעים בקלפי בנוקדים
אביגדור ליברמן ואשתו מצביעים בקלפי בנוקדים
"אף אחד לא סומך על נתניהו". ליברמן
(צילום: אלכס קולומויסקי)
על הניסיונות להקמת ממשלה ללא נתניהו, אמר ליברמן: "אנחנו עושים מאמצים להגיע לממשלת שינוי מתפקדת. משתדלים כמה שפחות לדבר ולתדרך, מנסים להתגמש כמה שאפשר - אבל עדיין חושבים שהממשלה הזאת צריכה להביא גם מסר ערכי".
בינתיים, ובצל יום העימותים בירושלים, יעלו היום לחקיקה כמה הצעות נפיצות כהסדרת מאחזים לא חוקיים וחוק ביטול ההתנתקות, לצד חוק פסקת ההתגברות.
לשכת שר הביטחון בני גנץ פנתה ללשכת נתניהו בדרישה להסיר מסדר היום את הצעות החוק הנוגעות לביטול ההתנתקות ולהסדרה ביהודה ושומרון על רקע המצב הביטחוני, ולדחות את הדיון בהן. גנץ אמר כי בעת הזו יש לגלות מנהיגות אחראית ולהימנע מצעדים שעלולים לקבל פרשנות קיצונית ולחמם את השטח - אך יו"ר סיעת הליכוד ח"כ מיקי זוהר סרב לבקשת גנץ.