שר האוצר חתם הבוקר (שישי) על צו שמגדיל את הטבת המס על מחיר הדלק כך שתימנע עליית מחירו לכ-7.25 שקל. העלייה אמורה הייתה להיגרם הן בשל התייקרות מחירי הנפט בעולם והן בשל העליה החריגה בשער הדולר שנובעת מהחקיקה של הרפורמה המשפטית. בכך, למעשה ממשיכים בממשלה את "השיטה" שבה נקטו כדי למנוע התייקרות לצרכנים.
על כן, מחיר הדלק צפוי לא לעלות באוגוסט ולהישאר 6.85 שקל לליטר דלק 95 אוקטן בשירות עצמי ו-7.06 שקל בשירות מלא. הפסד הכנסות המדינה ממיסים כתוצאה מהפחתת מס הקנייה והבלו צפוי לעמוד רק באוגוסט על 231 מיליון שקל.
הצווים קובעים כי במהלך חודש אוגוסט 2023 יחול על בנזין מס קניה ומס בלו בסכום של 2,582.35 שקל לאלף ליטר, כך שתחול הפחתה של 89 אגורות במחירו של ליטר בנזין לצרכן, לעומת מחירו ללא הפחתות מס. הוראות השעה הנמצאות בתוקף כיום מביאות להפחתה של כ-41.5 אגורות מהמחיר של ליטר בנזין לצרכן לעומת המחיר ללא הפחתות מס.
מאז אפריל 2022, על רקע העלייה במחירי הדלק, חלות ברציפות הוראות שעה המפחיתות את מס הקניה ומס הבלו החלים על בנזין. הפחתה זו אמורה הייתה להצטמצם בסוף חודש יולי, כך שתחול הפחתה של 13 אגורות בלבד במחירו של ליטר בנזין לצרכן לעומת המחיר ללא הפחתות מס, אשר תעמוד בתוקף עד סוף השנה.
על מנת למנוע את העלייה הצפויה במחיר הבנזין, מורים הצווים שנחתמו כעת כי במהלך חודש אוגוסט 2023 תחול הפחתה במס אשר תביא להפחתה של כ-89 אגורות לליטר במחיר לצרכן, אשר תוקפה יפוג בחצות הלילה שבין ה-31 באוגוסט ל-1 בספטמבר.
שר האוצר בצלאל סמוטריץ': "ממשיכים את המאבק ביוקר המחיה ומונעים העלאה של מחיר הדלק. המאבק ביוקר המחיה משותף לכולנו ואנו עושים את כל הצעדים הנחוצים להקל על אזרחי ישראל ולשמור על כלכלת ישראל".
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
1 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
גורמים בכירים באוצר הבהירו לאחרונה שהם מתנגדים בתקיפות להמשך סבסוד הדלק בעיקר למכוניות הפרטיות (ניתן לסבסד דלק לתעשייה) שכן הסבסוד מסייע בעיקר לשכבות החזקות. כ-80% מהדלק בתחנות ממולא על ידי ארבעה העשירונים העליונים בעוד ששלושת העשירונים האחרונים הם רוב המשתמשים בתחבורה הציבורית המסובסדת ממילא.
לדבריהם, הארכת ההפחתה בשל העובדה שנרשמת כעת ירידה משמעותית בהכנסות ממיסים תביא להגדלה נוספת בגירעון. לפי משרד האוצר, הפסד הכנסות המדינה ממיסים בשל הההפחתה באפריל עמד על 130 מיליון שקל, בשל מאי על 50 מיליון שקל נוספים, בשל יוני על 176 מיליון שקל וכעת ביולי על 75 מיליון שקל נוספים. באוגוסט, כאמור, הצפי הוא להפסד של 231 מיליון שקל. עם זאת, זינוק במחיר הדלק משפיע גם על מדד המחירים לצרכן והיה מקפיץ עוד את האינפלציה.
נזכיר כי כדי לקבוע את מחיר הדלק בתחנות שאמור להתעדכן בלילה שבין שני לשלישי, כמו בכל סוף חודש, במשרד האנרגיה מחשבים במשך חמישה ימים בכמה התייקרה או הוזלה, בממוצע, חבית נפט בעולם ובעיקר באגן הים התיכון, וגם בהסכמים שיש לישראל עם הספקיות, שלעיתים קשורים בעוד כמה וכמה ענייני סחר אחרים שהשתיקה יפה להן. כך מחשבים גם את שערו של הדולר מול המטבע הישראלי בסוף החודש, בהשוואה לחודש הקודם, ומבצעים את החישוב הסופי בכמה יש לייקר או להוזיל את מחיר הדלק בתחנות ולמפעלים. בחודשים האחרונים כאמור, אחרי שמתבצע חישוב זה, בממשלה מתאימים את הפחת המס כדי שהמחיר לצרכן לא יעלה.
מחיר הדלק ירד בתחילת מרץ ל-6.81 שקלים, אחרי שקודם לכן קפץ למחיר של 7.17 שקלים למשך יומיים, משום שסמוטריץ' פרסם ברגע האחרון את הצו להפחתת מחיר הדלק. השיא הקודם היה ביולי, אז טיפס המחיר ל-8.08 שקל לליטר - ולאחר מכן הופחת המס על הדלק בשקל שלם על ידי הממשלה הקודמת. עד סוף ינואר הפחתת המס על הדלק עמדה על 13 אגורות בלבד.