1 צפייה בגלריה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
בית המשפט למשפחה בצפת הכריע לאחרונה בסכסוך ירושה הנוגע לגורלו של משק חקלאי בצפון, לאחר שאם המשפחה המנוחה ציוותה את חלוקתו באופן שאינו אפשרי לפי הסכמים קודמים. השופטת אביבית נחמיאס מצאה פתרון ביניים לחלוקת הירושה בין ילדיה לבין אחד הנכדים שלה.
הזכויות במשק היו שייכות לבני זוג, הורים לשישה ילדים. האב נפטר ב-1995 והאם ב-2015. המשק כולל בית מגורים, שטחים חקלאיים, לול ומכסת ביצים. בסמוך לפטירת האב עברה אחת הבנות עם שלושת ילדיה לגור במשק עם אמה.
ב-2008 ערכה האם צוואה שבה נקבע שהזכויות במשק יפוצלו באופן שבית המגורים, הלול ומכסת הביצים יעברו לבת שגרה עמה ולאחד מנכדיה (בנה של אותה בת), והזכויות בשטחים החקלאיים לחמשת ילדיה האחרים. החמישה גם קיבלו את כל זכויותיה של האם בחשבונות הבנק, פיקדונות וחסכונות, בחלקים שווים.
אולם מאחר שהמשק מהווה יחידה אחת שאינה ניתנת לפיצול, התעוררו בין הצדדים מחלוקות. הבת והנכד הגישו תביעה לפסק דין הצהרתי שלפיו מלוא הזכויות במשק יועברו לנכד בהיותו היורש המוכן ומסוגל לקיימו.
ארבעה מחמשת האחים הנותרים התנגדו וטענו כי הוראות הצוואה המורות על פיצול המשק נוגדות את החוק ולכן בטלות. לשיטתם, אין יורש שמוכן ומסוגל לקיים את המשק ויש למנות מנהל עיזבון שיוציא את המשק למכירה בשוק החופשי ויחלק את התמורה בין כלל היורשים.
עו"ד אילן גולדנברגעו"ד אילן גולדנברגצילום: פיליפ מורו
השופטת אביבית נחמיאס הבהירה כי מאחר שמכסת הביצים היא זכות בעלת מעמד עצמאי ונפרד מהמשק, היא כלולה בנכסי העיזבון וניתנת להורשה, כך שיש למלא את רצון האם והמכסה שייכת לבת והנכד.
באשר למשק נקבע כי יש להחיל את הוראות הסכם המשבצת בין רמ"י, הסוכנות היהודית והאגודה השיתופית של המושב בכל הנוגע להעברת זכויות בר הרשות של חבר אגודה. לפי הוראות אלה זכויות חבר שנפטר יעברו לבן זוגו שנותר בחיים. באין בן זוג הזכויות עוברות לבן הממשיך ובאין בן ממשיך, הזכויות יעברו בהתאם לעקרונות הקבועים בחוק הירושה ליורש המוכן ומסוגל לקיימו.
מאחר שבמקרה זה אין בן זוג או בן ממשיך, קבעה השופטת שהמשק יעבור לנכד, היורש המוכן ומסוגל לקיים אותו. היא ציינה בהקשר זה כי עקרון העל של כיבוד רצון המת צריך להביא לתוצאה המגשימה במידת האפשר את רצון המנוחה תוך ביצוע הוראות הצוואה ולו בקירוב.
"המנוחה ביקשה להעביר את זכויותיה במשק לנכדה, התובע, תוך מתן זכות מגורים לאימו למשך חייה", נכתב. באשר לפיצוי קבעה השופטת כי הוא ייגזר משווי הקרקע החקלאית, בניכוי החלק היחסי של דמי ההסכמה, כך שכל אחד מחמשת האחים יקבל 25 אלף שקל.
• לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • ב"כ התובעים: עו"ד אליעד שחם • ב"כ הנתבעים: עו"ד מרואן מויס • עו"ד אילן גולדנברג עוסק בירושות וצוואות • הכותב לא ייצג בתיק • ynet הוא שותף באתר פסקדין