מפעלי אלקטרוניקה והייטק נתקלים מאז המלחמה בקשיים ביבוא רכיבים אלקטרוניים מסין. מדובר ברכיבים שהמפעלים המייבאים צורכים לשימושים אזרחיים, אולם ניתן לעשות בהם גם שימוש צבאי.
היבואנים טוענים כי הספקים הסינים לא הצהירו או הכריזו על סנקציות על ישראל אך בפועל מדובר במעין "שביתה איטלקית" שבאה לידי ביטוי בקשיים בירוקרטיים. הסינים החלו לדרוש מילוי של הרבה מאוד טפסים, והם מעכבים את המשלוח בתואנה כי הטפסים לא מולאו נכון. התוצאה היא קשיים בקבלת האספקה.
1 צפייה בגלריה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
הדבר הובא לידיעת משרד הכלכלה שפנה לנספח בסין ולמשרד החוץ. גורם ממשלתי אמר ל-ynet: "בשבועות האחרונים פנו חברות מתחום ההייטק בתלונות על עיכובים באספקה מסין של רכיבים לשימוש כפול. בכל הבדיקות שעשינו מול גופים רשמיים לא מדובר על שינוי של תקנות, אלא על אכיפה שלא נעשתה בעבר. בקשות כאילו טכניות שגורמים לסרבול בירוקרטי. יש לנו חשש שיישום האכיפה הנוקשה מתבצע משום היותנו במצב מלחמה. נעשו פניות לסינים ותשובתם הרשמית היא שאין שינוי מדיניות. הבעיה שעד שלא מתגברים על כל הדרישות החדשות לא ניתן לדעת אם האספקה תתבצע. לכולנו ברור שיש לכך קשר ישיר למלחמה".
ממשלת סין נקטה במלחמה קו פרו-פלסטיני מובהק. גורם בכיר באחד המפעלים אמר ל-ynet: "הסינים מפעילים עלינו סוג של סנקציות. הם לא מכריזים על כך באופן רשמי אבל הם מעכבים משלוחים לישראל. יש להם אמתלות ותירוצים שונים כמו בקשה לספקים מסין להוציא רישיונות יצוא לישראל שלא הייתה קיימת קודם. בנוסף דורשים מאיתנו למלא הרבה מאוד טפסים, והם מושכים זמן. זה לא קרה לנו אף פעם. מדובר בהרבה מאוד סוגים של רכיבים. במוצר אלקטרוני יש עשרות אלפי רכיבים, אבל אם רכיב אחד לא מגיע לא ניתן לספק את המוצר".
חלק מהיבואנים בישראל שמייבאים מוצרים מסין מצאו מעקף בדמות העתקת ההזמנה למפיצים או לנציגים שלהם במדינות אחרות, שמהם הסינים לא דורשים רישיון יצוא. הבעיה שיבוא דרך גורם שלישי, גורמת לעלויות גבוהות יותר וזמן האספקה מתעכב.
נזכיר כי לפי בכירים בישראל, סין מסרבת גם לשלוח עובדים נוספים לארץ במלחמה. ברקע המחסור בידיים עובדות בענפי הבנייה והחקלאות, ישראל קיימה לאחרונה מגעים עם סין בניסיון להגדיל את מספר העובדים הסינים שיעבדו בארץ. אך לדברי בכירים, הסינים לא מעוניינים בכך משיקולים של "מי איתנו במלחמה ומי לא".