1 צפייה בגלריה
חיילת בהר דב
חיילת בהר דב
אילוסטרציה
(צילום: EPA)
ועדת ערר לפי חוק הנכים קיבלה לאחרונה ערעור שהגישה חיילת לשעבר בת 25 וחייב את משרד הביטחון להכיר בה כנכת צה"ל על פציעה שנגרמה לה בעמוד השדרה כשהרימה קיטבג כבד ביום הראשון לטירונות.
הצעירה התגייסה בינואר 2017 לתפקיד מדריכת סימולטורים בחיל האוויר בפרופיל 97 וללא אינדיקציה לבעיה רפואית קודמת. למחרת, בשעה שעסקה בהרמת תיקים במסגרת הטירונות, היא חשה כאב חזק בגב התחתון עם הקרנה לרגל שמאל. כעבור כמה ימים היא פנתה לחדר המיון ובהמשך נבדקה במסגרת הצבאית. בסוף 2017 היא סיימה קורס הכשרה.
בינואר 2019 היא פנתה לחדר המיון והתלוננה על כאבי גב תחתון עם הקרנה לרגל שמאל, כשהיא מזכירה כאבים דומים מלפני שנתיים. בביקור זה בוצעה לה בדיקת CT שגילתה שלוש פריצות דיסק בחוליות עמוד השדרה המותני. בהתאם הורד הפרופיל הרפואי שלה ל-45 אך היא המשיכה לשרת בתפקידה במשך כמה חודשים עד השחרור.
לאחר שחרורה הגישה הצעירה תביעה להכיר בה לפי חוק הנכים, בטענה שיש קשר בין בעיות הגב לבין הרמת הקיטבג בטירונות. קצין התגמולים במשרד הביטחון דחה אותה בהסתמך על חוות דעת מטעמו שלפיה הבעיות אינן קשורות לשירות אלא ל"התפתחות ניוונית".
הצעירה פנתה לוועדת הערר שמינתה מומחה מטעמה, וזה ציין שהרמת משקל כבד יכולה לגרום לנזק חריף בעמוד השדרה המותני, ואולם במקרים כאלה "קיים רצף של תלונות, מוגבלויות, תיעוד על מעקב רפואי כולל הדמיה וטיפולים" - מה שלא נמצא במקרה זה. הוא ציין שהממצאים המשמעותיים התגלו בינואר 2019, כך שלא ניתן לקשור בינם לבין האירוע הנדון. מסקנתו הייתה שאין קשר סיבתי בין בעיית הגב לבין האירוע והשירות.
עו"ד יעקב לביאעו"ד יעקב לביא
ולמרות זאת, ועדת הערר בראשות השופט אמיר סלאמה קיבלה את הערעור של הצעירה. נקבע שבמקרה זה קיימת הצדקה לסטות ממסקנת המומחה שכן לחיילת היה הסבר טוב ומשכנע להיעדר קיום רצף של טיפולים ופניות בעקבות האירוע מ-2017: היא הסבירה שרצתה בכל מאודה לשמש כמדריכת סימולטורים (ובמילותיה היא הייתה "מורעלת" בהקשר זה), וכי היא חששה שתלונות על בעיות גב, ופניות לטיפולים רפואיים, היו מובילים להפסקת השתתפותה בקורס ולאי קבלת התפקיד הנחשק.
היא הוסיפה כי מאז האירוע בטירונות סבלה מכאבי גב משמעותיים, אם כי דובר בכאבים לסירוגין, שלא היו באותה רמת עוצמה כל הזמן, ואשר לעיתים הוחמרו כתוצאה מאירועים שונים.
הוועדה הוסיפה שעדות החיילת ביססה את הרושם שהיא סבלה מבעיות וכאבים מאז האירוע בטירונות ועד לגילוי פריצות הדיסק ב-2019. מאחר שהיא סיפקה הסבר משכנע לשאלה מדוע לא פנתה לטיפולים רפואיים ולא התלוננה, די בכך כדי לקבוע את קיומו של הקשר הסיבתי.
בהחלטה צוין שהמסקנה מתיישבת גם עם השכל הישר שכן הצעירה התגייסה כשהיא בריאה לחלוטין וכבר למחרת הגיוס, כשהרימה משא כבד, סבלה מכאבי גב שהובילו אותה למיון. בנסיבות אלה קיבלה הוועדה את הערעור וקבעה שיש קשר הסיבתי בין האירוע בטירונות לבין הנכות בעמוד השדרה המותני של הצעירה.
• לקריאת ההחלטה המלאה – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • ב"כ המערערת: עו"ד יפתח קיפרמן • ב"כ המשיב: עו"ד בני קצוב • עו"ד יעקב לביא עוסק בדיני צבא וביטחון • הכותב לא ייצג בתיק • בהכנת הכתבה לקח חלק צוות העורכים של אתר פסקדין • ynet הוא שותף באתר פסקדין