רשת המינימרקטים התל אביבית, סופר יודה, שמונה 16 סניפים, נמצאת כעת במו"מ למכירתה לחברת פז לפי שווי מוערך של 130 מיליון שקל. לדברי יהודה גואטה, המייסד והבעלים, הוא יישאר בעסק (וגם השם יודה) - כאשר הכוונה היא לחזק את המותג ולפתוח עוד סניפים בניווטו של גואטה. "אני עוד לא יודע אם אשאר עם מניות או לא, הדברים עוד לא נסגרו", אמר.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
אתמול (א') פורסם כי בכוונת פז להעביר את 16 חנויות הרשת התל אביבית למותג yellow, ובמקביל, תחזק אותו פז במסגרת הרכישה. בנוסף מנסה פז לחזק את כוח המיקוח של yellow מול ספקיה באמצעות הרכישה, וזאת לאור המחזור הגדול יחסית של הרשת הנרכשת. עבור פז מדובר בכניסה לתחום הסופרמרקטים העירוניים, שהוא חדש עבורה ועבור חברות הדלק בכלל.
2 צפייה בגלריה
יהודה גואטה
יהודה גואטה
שוק אפור? "שטויות במיץ". יהודה גואטה
(צילום: דנה קופל)
בזמנו פורסם שהיית במו"מ למכור את הרשת לויקטורי - ואמרת אז שאתה לא רוצה למכור? "הפרסום לא היה נכון. זה שמתקשר מתווך בשם ויקטורי לשאול מה העניינים זה לא מו"מ, זה אולי היה טוב למניה שלו. אני לא חיפשתי קונה, גם לא אתמול או שלשום. פז פנו אליי. בינתיים זה רק מכתב כוונות, אבל יש להם רצינות גדולה לעסקה וגם לי".
מה התוכניות של פז לגבי הרשת? "אנחנו לא רוצים להיות עוד סופר ענק. בשמונה השנים האחרונות גדלנו משלושה סניפים ל-16 בלי כסף מבחוץ, רק כסף שהבאנו מהבית. זה תהליך לא פשוט ועשינו את זה. התרומה של פז תאפשר פתיחת סניפים גם מחוץ לתל אביב, תוכנית שכבר הייתה לנו, אבל זה ייקח עוד חודשים. לא יהיו לנו חנויות גדולות. האיכות של סופר יודה היא שאנחנו מעין מכולת שכונתית, ופז מנהלים את יילו - חנויות נוחות קטנות - וזה מתחבר אלינו. אנחנו מינימרקטים ונישאר מינימרקטים".
2 צפייה בגלריה
אינפו כלכלה פז סופר יודה
אינפו כלכלה פז סופר יודה
אינפו כלכלה פז סופר יודה
לפני שנה נזרקו חזיזים לסניפים, וכתבו שהסתבכת עם השוק האפור. "זה היה שטויות במיץ עגבניות, סיפרו סיפורים. במקום לפרגן למי שהגיע למה שהגיע אחרי שגדל בג'סי כהן בחולון, במשפחה של 14 ילדים ועם בעיות לא פשוטות, ישר שייכו את זה לשוק האפור. מבחינה כספית החברה איתנה, בריאה, מינוף כמעט אפס מהבנק ושווה את מה שמוכנים לשלם".
אנחנו דוהרים למיתון כלכלי עמוק. מחיר נמוך חשוב לצרכן, אך אצלכם הדגש הוא על פינוק ולא על המחיר. איך תתמודדו? "אנחנו מבינים את זה. כל עניין המחירים זה יותר אצל היבואנים, היצרנים והספקים והם יצטרכו לעשות שינוי. אנחנו נטפל בנושא".
הניסיון מלמד שיש סיכון שכשחברה גדולה רוכשת, בסוף המייסד נפלט החוצה. "אל תשכחי שאנחנו, אני וקובי כהן, מנכ"ל הרשת, כבר כמעט בקבוצת הסיכון של הקורונה מבחינת הגיל. אנחנו כבר לא ילדים, כרגע הדרישה של פז היא שאנחנו בתוך העסק - וגם אם צריך לפרוש אז נפרוש. כבר התחלנו לקבל בדואר מכתבים מגיל הזהב".