1 צפייה בגלריה
הסכם חוזה שכירות אילוס אילוסטרציה
הסכם חוזה שכירות אילוס אילוסטרציה
אילוסטרציה
(shutterstock)
בגיל 41 קיבל אייל ז"ל (שם בדוי) תביעת גירושין לאחר 12 שנות נישואים ושלושה ילדים. המהלך נחת עליו כרעם ביום בהיר. לאחר שניסה להציל את נישואיו בכל דרך אפשרית, אשתו החליטה שהיא לא יכולה יותר והגישה את התביעה באופן חד-צדדי. אייל לא עמד בכך ומתוך ייאוש, לדאבון הלב, שלח יד בנפשו.
כשנה לאחר מותו הגישה אשתו רוני (שם בדוי) טופס תביעה לחברת הביטוח שבה היה מבוטח בפוליסת ביטוח חיים. חברת הביטוח בתגובה סירבה לטפל בתביעתה ומשכה את הזמן, כשהיא מנמקת את סירובה בכך שקופת החולים טרם העבירה את התיעוד הרפואי של המנוח. מה רוני לא ידעה? שבינתיים הזמן פועל לרעתה.

מרוץ ההתיישנות בתביעות ביטוח

ככלל, בתביעות ביטוח פרטיות חלה התיישנות של שלוש שנים ממועד מקרה הביטוח. עד דצמבר 2020 תקופת ההתיישנות על כלל התביעות לתגמולי ביטוח הייתה שלוש שנים. החל ממועד זה ההתיישנות על ביטוח חיים, ביטוח מפני מחלות קשות וביטוח סיעודי היא חמש שנים, אך התיקון אינו חל על המקרה המתואר בכתבה.
"התיישנות" היא למעשה מחסום פרוצדורלי המונע מהמבוטח את האפשרות לממש את זכויותיו על פי הפוליסה שרכש. כשמגישים טופס תביעה לחברת ביטוח זה לא עוצר את מרוץ ההתיישנות, רק כשמגישים תביעה לבית המשפט. כלומר, כל עוד חברת הביטוח לא נותנת תשובה, לכאן או לכאן, הזמן רץ, והזכות שלכם להגיש תביעה לבית המשפט – תלויה בספק.
לא רבים יודעים שהטקטיקה הידועה והנפוצה ביותר של חברות הביטוח היא למשוך את הזמן בתירוצים ונימוקים משכנעים מדוע התביעה שלכם מתעכבת, כדי שתחלוף תקופת ההתיישנות.
שנה לאחר שהגישה את טופס התביעה שלה לחברת הביטוח, כשעדיין חברת הביטוח לא מקדמת את התביעה, רוני הגיעה למשרדי והגשנו תביעה לבית המשפט. לאחר מכן חברת הביטוח שלחה לנו את התיק הרפואי והתברר שלאייל היה רקע נפשי משמעותי. הוא היה תחת טיפול תרופתי פסיכיאטרי שנים קודם נישואיו, מאובחן בהפרעה טורדנית כפייתית (OCD) ודיכאון. בשלב זה חברת הביטוח סירבה לשלם בגלל העבר הנפשי. בסופו של דבר הצלחנו להגיע להסדר פשרה שבסופו שילמה חברת הביטוח כמיליון שקל לרוני וילדיה.
ריכזתי חמישה טיפים חשובים להצלחה בהתמודדות מול חברות ביטוח:

שימו לב לטיימינג

רוני הגיעה אליי רגע לפני ששערי בית המשפט נסגרו בפניה. הייתי צריך לפעול מהר. מול חברות הביטוח אסור לכם להיות שאננים. קרה מקרה ביטוחי? תאונת דרכים, רשלנות רפואית, פציעה, פטירה? פעלו בהקדם האפשרי.

העבירו את כל המידע

תנו את כל המידע הרלוונטי והלא רלוונטי: המסמכים, התיעוד הרפואי, הפרטים הגדולים והקטנים. תנו את כל האמון בעורך הדין שלכם, הוא בצד שלכם, איש הסוד שלכם. הוא מכיר את כל השחקנים בזירה – חברת הביטוח, השופט בתיק והרופאים – ויודע לעבוד מולם ואיתם. אתם לא רוצים שהוא יהיה מופתע משום דבר בדרך.

יצירתיות

חברות הביטוח תמיד יציירו מציאות שתפעל נגדכם. כמו במקרה של אייל – המבטחת נתלתה ברקע הנפשי של המבוטח וטענה כי שיקר לה. אלא מה? אייל ניסה לשים קץ לחייו שנה לפני האירוע, על רקע הליך גישור זוגי, לאחר שהזוג חווה משבר. זה היה הבסיס לקו התביעה המרכזי שלנו. טענו כי מה שקרה לאייל יכול היה לקרות לכל אדם במצב דומה, ואינו קשור לרקע הנפשי, ובסופו של דבר הטענה סייעה לנו לנצח.

"קשה לנצח אדם שלעולם אינו מוותר"

(שחקן הבייסבול הנודע בייב רות')
זוכרים את השיר האגדי של הדג נחש, "אנ'לא מוותר כי אני לא מהחנונים, לא מוותר ולא פוחד מהסיכונים"?
עו"ד דור ויינברגעו"ד דור ויינברגמשה נחומביץ
אף שלימדו אותנו שעקשנות היא לא בהכרח תכונה חיובית, דווקא במלחמה מול חברות הביטוח יש חשיבות רבה לעמידה איתנה מולן ומול בית המשפט. זה הרי עניין של אקרובטיקה או של רטוריקה, תלוי איך מסתכלים על זה. לא מספיק שעורך הדין שלכם ילמד את הקייס ויגיש את התביעה ה"צודקת" ביותר בעולם, הוא צריך לדבוק בנקודות החוזקה של התיק, לשכנע בהן ולרוץ איתן מבלי להסס, ולו לרגע.

אל תוותרו על ניסיון מקצועי

השנים במקצוע, ההופעות בפני בית המשפט וההצלחות המשפטיות שעורך דין פוגש במהלך חייו המקצועיים – כל אלו באים לשחק לטובתכם. עורך דין שפגש מקרים מורכבים רבים – ידע לתת לכם מענה ולהביא אתכם להצלחה המקסימלית. חובה עליכם לשאול אותו כמה זמן הוא במקצוע, לברר על ניסיונו, סטטיסטיקה של הצלחות ולבקש הוכחות לכך.
• הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדיןעו"ד דור ויינברג הוא בעלים משרד עו"ד ויינברג ושות' העוסק ברשלנות רפואית, תביעות ביטוח ונזקי גוף • ynet הוא שותף באתר פסקדין