הכנסת אישרה אתמול (ב') בקריאה שנייה ושלישית את הצעת חוק יסוד משק המדינה ואת הצעת חוק יסודות התקציב בנוגע להתנהלות בתקציב המשכי, ואת המשך רשת הביטחון הכלכלית להתמודדות עם משבר הקורונה במהלך שנת 2021 בהיעדר תקציב מדינה מאושר. בכך, יוגדל תקציב המדינה בכ-80 מיליארד שקל, לאחר שקודם לכן הוגדל תקציב המדינה העוקף לכ-419 מיליארד שקל, משום שהוצמד לגידול באוכלוסייה.
במקביל, אחרי מו"מ שהתקיים עם שר האוצר, ישראל כץ, הצליחו יו"ר האיחוד הלאומי, בצלאל סמוטריץ', יחד עם יו"ר ועדת הכספים, משה גפני, למנוע את הקיצוץ בקצבה שמשולמת לאברכים בישיבות הציוניות והחרדיות - קיצוץ שהושת עקב הנהגת תקציב המדינה ההמשכי.
3 צפייה בגלריה
ישראל כץ ובנימין נתניהו
ישראל כץ ובנימין נתניהו
ישראל כץ ובנימין נתניהו
(צילום: מארק ישראל)
המהלך יותיר את הקצבה לתלמיד ישיבה על 350 שקל לחודש ו-630 שקל לאברך. העלות התקציבית של המהלך מוערכת בכ-320-300 מיליון שקל. מה כן יקוצץ? תקציבי החינוך, הבריאות, הרווחה, ביטחון הפנים, השב"כ והמשטרה.
לפי גורמים באוצר, הסיבה לכך שלא קוצצו קצבאות תלמידי הישיבות: גפני וסמוטריץ' התנו בכך את תמיכתם באישור התקציב ההמשכי.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
בתוך כך, ועדת הכספים של הכנסת צפויה לאשר היום (ג') העברת 46.5 מיליון שקל למשרד הדתות, לפי הסכם קואליציוני עם ש"ס, יהדות התורה והבית היהודי. מדובר בכספים שיועברו למשרד לענייני דתות בראשות יעקב אביטן (ש"ס) ליעדים הבאים: מינהלת זהות יהודית 30.8 מיליון שקל; הקמת מוסדות דת 3 מיליון שקל; רבני קהילות 9 מיליון שקל; קשרים עם הגולה 2 מיליון שקל; טהרת המשפחה מיליון שקל; הנצחת רבנים ראשיים 0.75 מיליון שקל.
על העברת הכספים הללו סוכם בין הליכוד למפלגות החרדיות לפני כארבעה חודשים בעת אישור התקציב ההמשכי לשנת 2020, שכלל תוספת תקציבית של 11 מיליארד שקל. הסכומים לא הועברו עד היום ליעדם מכיוון שטרם הושלמו עד לאחרונה הבדיקות המקצועיות והמשפטיות הנחוצות בנוגע להעברות כספים פוליטיים לפי הנחיית רה"מ.
בנוסף, שר האוצר ישראל כץ ויו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני (יהדות התורה) סיכמו על תוספת של 56 מיליון שקל למוסדות החינוך המיוחד החרדי המוכר שאינו רשמי (מוכש"ר), בתמיכת חברי הוועדה. גפני אמר כי "עלו מצד רבים מחברי הוועדה תלונות לגבי המוכש"ר, ואף קיימנו דיון בנושא הזה. אני מבקש להודות לשר האוצר שלאחר דיונים מוקדמים שקיימנו בנושאים שונים הודיע כי יעביר לתמרוץ וטיפוח במוכש"ר 56 מיליון שקל מתוך 84 מיליון שקל, שיועברו לתקציב 2020". היועץ המשפטי של משרד האוצר אסי מסינג העיר בישיבת הוועדה כי "זה כסף שככל שידוע לי נכלל בכספים קואליציוניים. אין בזה פסול, אך יש פרוצדורה איך לעשות זאת. ההקצאה הנוספת צריכה להיבחן גם בהיבטים של בחירות".
החרדים לוחצים לאשר את העברת הכסף בטרם תסתיים ביום חמישי הקרוב שנת התקציב 2020. עקב כך אושרה העברת הכספים הזו בישיבת הממשלה בשבוע שעבר, כשדי ברור היה שהכנסת עומדת בפני פיזורה. בליכוד רוצים להדק את הקשר עם ש"ס ויהדות התורה. נתניהו נפגש שלשום בנפרד עם יו"ר ש"ס אריה דרעי, יו"ר יהדות התורה יעקב ליצמן ויו"ר ועדת הכספים גפני וביקש מהם לקבל את נאמנותם. מהלכו של נתניהו בא, בין היתר, כמענה אפשרי ליחסים הטובים עם החרדים של גדעון סער וזאב אלקין שחבר אליו.

אושר התקציב ההמשכי

ועדת הכספים אישרה אתמול כאמור את הצעת חוק יסוד משק המדינה שקובעת הסדרים קבועים לניהול התקציב ההמשכי. במסגרת זו, קביעת המסגרת לתקציב ההמשכי של שנת 2021 תהייה על בסיס מגבלת ההוצאה של שנת 2020 שמקודמת בגידול אוכלוסיה של 1.9% בשנה ולא מסגרת חוק התקציב לשנת 2019.
בנוסף, אושרה הצעת חוק שמתקנת את חוק יסוד משק המדינה, כך שיתאפשר המשך ביצוע רשת הביטחון הכלכלית בתקופת הקורונה, גם בהיעדר תקציב מדינה מאושר לשנת 2021.
בעקבות התפרצות נגיף קורונה ובהעדר תקציב מדינה מאושר, נדרשה הממשלה למתן סיוע כלכלי למערכת הבריאות, לאזרחים ולעסקים, מעבר למסגרת התקציב ההמשכי. מכיוון שחוק היסוד מגביל את האפשרות להוציא כספים הן לפי מסגרת התקציב ההמשכי והן לפי מגבלת ההוצאה החודשית, כבר תוקן חוק היסוד בעבר כך שיאפשר את הגדלת ההוצאה הממשלתית התקציבית הנדרשת.
במסגרת התיקון הנוכחי, הוסדר אופן התנהלות הממשלה בשנה שלא אושר לגביה חוק תקציב, ועד לאישורו בכנסת של חוק תקציב ובפרט האפשרות להוצאת הסכומים הנדרשים לטובת התמודדות עם המשבר שנוצר עקב התפשטות נגיף הקורונה.

שר האוצר, ישראל כץ: "מדובר בצעד משמעותי מאוד שיאפשר את המשך מענקי הקורנה לעצמאים, שכירים ובעלי עסקים ובנוסף יאפשר תפקוד תקין של משרדי הממשלה, החל מינואר ועד לאישור התקציב הבא".
3 צפייה בגלריה
בצלאל סמוטריץ
בצלאל סמוטריץ
בצלאל סמוטריץ'
(צילום: יהונתן סמייה, דוברות הכנסת)

"עולם הישיבות בראש סדר העדיפויות"

בעקבות הנהגתו של התקציב ההמשכי, הופחת גובה התמיכה באברכים ובתלמידי הישיבות הציוניות ב-30% מאחר שבתקציב התמיכות משולמים במצב שכזה רק 70% מהתמיכה. עתה, כאמור, בוטל המהלך.
סמוטריץ' אמר, כי "עולם הישיבות וערך לימוד התורה נמצאים בראש סדר העדיפיות שלנו. הציונות הדתית תמשיך להעמיד תלמידי חכמים עצומים שמשלבים מצוינות בתורה תוך לקיחת אחריות ושותפות במדינת ישראל. אנו כמפלגה רואים זאת כזכות להילחם על תקציבים עבור בני התורה ומשפחות האברכים ונמשיך לעשות זאת במלוא המרץ".
בצהריים הודיע גפני כי סיכם עם כץ על הקצאת 56 מיליון שקלים למוסדות המוכש"ר - מוסדות חרדים מוכרים לחינוך מיוחד שאינם רשמיים.
3 צפייה בגלריה
משה גפני
משה גפני
משה גפני
(צילום: שמוליק גרוסמן, דוברות הכנסת)
יצויין כי ראש הממשלה נתניהו נפגש אתמול בנפרד עם יו"ר ש"ס, אריה דרעי, שר השיכון, יעקב ליצמן, וגפני וביקש את תמיכתם בשימור "בלוק הימין-חרדים" לקראת הבחירות המתוכננת למרץ 2021. דרעי הסכים. ליצמן וגפני טרם נתנו תשובתם.
פורסם לראשונה: 22:21, 28.12.20