בשורה טובה לתושבי טבריה, עכו, אבו סנאן, בענה, ג'דיידה-מכר, גו'לס, דייר אל-אסד, חצור הגלילית, טמרה, ירכא, כאבול, מג'ד אל-כרום, מזרעה, סח'נין, עראבה וראמה. יישובים אלה יהיו זכאים רטרואקטיבית מחודש יוני השנה להטבת מס נדיבה במסגרת תיקון לחוק שאושר היום (שני) בוועדת הכספים של הכנסת. הסיבה: ניסיון להשוות את הטבות המס הנמוכות יותר של תושבי עכו לאלה של תושבי נהריה, שבשל הייעוץ המשפטי הביא להוספת שורת יישובים להטבת המס החדשה.
ועדת הכספים אישרה היום - לאחר חודשים של דיונים והצעות לשינויים במפת הטבות המס בישראל - לקריאה שנייה ושלישית את הצעת החוק לתיקון פקודת מס הכנסה בעניין הטבות מס ליישובים. את ההצעה הגישו יוזמת החוק ח"כ מיכל שיר, עודד פורר, מיכאל מלכיאלי, קטי שטרית, שרן השכל, מיקי לוי, קרן ברק, יעקב מרגי ורם שפע.
2 צפייה בגלריה
נמל עכו
נמל עכו
עכו
(צילום: עידו ארז)
הצעת החוק שונתה נוכח קשיים משפטים שעלו מהצעת החוק מקורית, שנשענה על הגדרת הטבת מס נוספת ליישובים מעורבים, ששיעור תושביהם היהודים אינו עולה על 80%. במהלך הדיון הביעו חלק מחברי הכנסת התרעמות על כך שנוסח החוק שונה, וטענו כי אין סיבה לשנות את ההגדרה בלחץ משפטנים.
בהצעת החוק טרם השינוי, צויין כי מטרתה "לעצור הגירה שלילית של אזרחים יציבים כלכלית לערים צמודות הזוכות להטבות מס גבוהות יותר", והובאה בה לדוגמא הטבת המס הגבוהה שניתנת לנהריה לעומת תושבי עכו הסמוכה, במרחק של קילומטרים ספורים, שאינם זכאים לה.
במקום ההגדרה של יישוב מעורב, תוקן היום החוק ונקבע כי ישונו הפרמטרים בהטבות המס כך שיישוב עירוני שהמדד החברתי כלכלי שלו 4 ומטה והמדד הפריפריאלי (מרחק ממרכז הארץ) שלו 4 ומטה, הנמצא במפת הישובים הזכאים להטבות מס, יהיה זכאי לתוספת של 5 אחוזים בהטבת המס, וכן עוד 36 אלף שקל לתקרת ההכנסה, בלבד שההטבה לא תעלה על 12 אחוזים ו-168 אלף שקל.
על פי ההצעה שאושרה, הטבת המס תחול מ-17 ביוני 2020 למשך שנתיים ושר האוצר יהיה רשאי להאריכה באישור ועדת הכספים.
איתי טמקין, סגן ראש אגף התקציבים במשרד האוצר, אמר כי "שר האוצר תומך מקצועית בהצעת החוק הזאת. היא מעגנת קריטריונים והיא שיווניות יותר. 50 מיליון שקל עולה הצעת החוק, ואנחנו צריכים להציע מקור להצעה הזו, שבלעדיה אין אפשרות לממשלה לתמוך בהצעת החוק. אנחנו מנסים לגבש כמה הצעות למקור הכסף כדי שההצעה תעבור בצורה מאוזנת, לכן נבקש מהוועדה להמתין להצמדת מקור".
2 צפייה בגלריה
מיכל שיר
מיכל שיר
ח"כ מיכל שיר
(צילום: אבי מועלם)
יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני אמר כי "עשינו הוראות שעה בחוק הקודם שהארכנו אותן מספר פעמים. הגדלנו עבור נהריה את האחוזים ולא לקחנו בחשבון שאנחנו פוגעים בעכו. באה חברת הכנסת מיכל שיר והביאה הצעת חוק שבאה לשנות סדרי בראשית, והסכמתי שצריך לתקן את המצב של עכו ובלבד שלא נשנה סדרי בראשית. זאת כאשר העלו טענות נגד ההגדרות של יישוב מעורב, בעוד שגם היועץ המשפטי היה מעורב בזה.
"לצורך כך הציעה היועצת המשפטית של הוועדה שנשנה את המדד, וכך נפתור את הבעיה של עכו. נוסיף יישובים ערבים וכן את חצור וטבריה. כאשר אתה בא ואתה קובע קריטריון חדש, אתה נכנס להסתבכות גדולה אם אתה לא משנה מהחוק הקיים והקריטריונים הקיימים, כפי שאנחנו עושים כעת".
ח"כ בצלאל סמוטריץ' אמר כי "בא משפטן והחליט שעיר מעורבת שזה הדבר הכי הגיוני ונורמלי הוא לא ראוי, ואז משנים פה את הדרך. הטבות המס נוגעת למקום בו קשה לגור, פריפריאלית, ביטחונית, כלכלית, איפה שרוצים לעודד אנשים לגור. החוק המקורי פי אלף יותר רציונאלי מהישראבלוף שאתה עושים עכשיו. עכו סובלת מהגירה שלילית של אוכלוסיות חזקות, אנחנו רוצים להביא לשם אוכלוסיות חזקות ולכן טבעי שניתן להם הטבות מס. מה שמתסכל אותי, שזה מופע חי למה אנחנו מצביעים ימין ומקבלים שמאל, אין לכם טיפת עמידה מול הקשקוש המשפטי הזה".
לירון נעים, משרד המשפטים אמר: "על הקריטריונים האלה מבחינה משפטית אפשר לבסס הטבות מס. ההסתייגות שהבענו הייתה ביחס לקריטריון שהוצג בהצעת החוק המקורית שהתייחס להרכב לאומי, שעד היום החברה הישראלית לא התייחסה אליו לעניין הטבות מס, ועלול לעורר בעיות משפטיות. הקריטריון החדש מקובל עלינו".
ח"כ גדעון סער: "לא ראיתי שום דבר בעייתי בקריטריון של עיר מעורבת. אם נהנים מההטבה יהודים וערבים ללא שוני, מה הבעיה? זה שזה קריטריון חדש, זה לא אומר שזו בעיה. למשפטנים יש יכולת לשלהב עד כדי אמונה של דבקות דתית. לצד כך, מטעמים פרגמטיים, הפתרון שהציעה יועמ"ש הוועדה היה נראה לי סביר, נכון שהוא משדרג רשויות שממילא מקבלות הטבות מס, של יהודים, ערבים ודרוזים, אבל בסך הכל התוצאה סבירה".
ח"כ אחמד טיבי: "זה חוק שהטיב מראש עם כל תושבי עכו, לכן כל הרשימה המשותפת תמכה בו. בקדנציה הזו אנחנו מדברים על תיקון עיוותים לכן נציגי הרשימה פעלו לתיקונם ובהצעת החוק הזו כעת גם יתווספו יישובים חדשים, שמגיע מברוק ליישובים האלה".
ח"כ עאידה תומא סלימאן: "למרות שהצבענו בעד בקריאה ראשונה, הצהרנו שלא אהבנו את השיח, אבל ידענו כמה חשובה ההטבה הזו כדי לחזק את העיר עכו והאוכלוסייה שנמצאת בה. פתאום שיש סוף סוף שיח נורמלי שמדבר על ערכים סוציו-אקונומי אז קופצים, נוח לנו לחשוב שזה מגיע לאזרחים מסוימים ולא לאזרחים אחרים. למנוע את הטבת המס מיישובים וכפרים מוחלשים שסובבים את העיר זה לא מקובל. סוף סוף האוצר ומשרד המשפטים מכניסים שיח נורמלי ואנושי, אך כנראה נבהלו ברגע האחרון ורוצים להחביא את המקור התקציבי".
ח"כ מיכל שיר מסרה אחרי הדיון כי "אני שמחה שחוק הטבות המס שיזמתי אושר היום בוועדת הכספים לקראת קריאה שנייה ושלישית. החוק עבר בתמיכה מלאה של כל סיעות הבית, והוא בא לתקן עוול עמוק עבור ערים כמו עכו, ויישובים נוספים".