למרות שהסגר בעיצומו, בית המשפט המחוזי בתל אביב דן אתמול (יום א') בתיק מתן ההלוואה בסך 35 מיליון שקל לרשת יינות ביתן, ובתוך כך במלחמת הגרסאות בין הנהלתה הנוכחית של הרשת לבין המייסד, נחום ביתן. במהלך הדיון טען איש העסקים בנימין ברון שההלוואה שנתן באמצעות החברה "לב ברון" הוסתרה לבקשת חברו ומייסד הרשת נחום ביתן, ובמסגרת חקירה נגדית העיד כי הכוונה הייתה "שלא יידעו בשוק שיינות ביתן לקחה הלוואה".
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
עוד נודע כי אתמול, לאחר שהתנהל בביהמ"ש דיון לא פורמלי מחוץ לפרוטוקול בין הרשת, ביתן וחברת לב ברון, הצדדים הגיעו להבנות לסיום התיק כולו. הצדדים הודיעו שהם זקוקים לשהות קצרה כדי להעלות ההבנות על הכתב ולקבל הסכמות. אם לא יגיעו לבסוף להבנות, השופט עודד מאור קבע דיון נוסף ל-17 בינואר.
4 צפייה בגלריה
 יינות ביתן
 יינות ביתן
ברשת טוענים שמדובר בהלוואת בעלים של ביתן עצמו. יינות ביתן
( צילום: יח"צ)
הדיון התקיים בהמשך לבקשה של "לב ברון קומודיטיס", המיוצגת ע"י עו"ד גלעד ברגמן, למתן צווי עיקול זמניים במעמד צד אחד נגד ביתן והרשת בטענה לאי-החזר ההלוואה - בקשה שנדחתה במעמד צד אחד. בשבוע שעבר ביקש ביתן מביהמ"ש באמצעות עו"ד ארז דר לולו ממשרד ליפא מאיר שלא להטיל על חשבונותיו עיקולים זמניים, אבל כן לקבל הבקשה להטיל עיקולים זמניים על הרשת תחת הנהלתה הנוכחית, מאחר שלטענתו היא "מתכחשת באופן לא ראוי לחובתה לשאת בהחזר ההלוואות... התנהגותה תחת ההנהלה הנוכחית בראשות שלמה רודב אינה הוגנת ואינה מקובלת". מנגד, טענה הרשת שהגורם החייב ללב ברון הוא ביתן עצמו ולא הרשת.
בתצהיר שהגיש ברון כנספח לבקשת העיקול ציין ששנה לאחרי רכישת מגה, יינות ביתן נקלעה למצוקה תזרימית וביתן פנה אליו בערב סוכות 2017 "על רקע יחסי החברות בינינו" וביקש ללוות ליינות ביתן מיליוני שקלים על מנת שישמשו לתשלום משכורות לעובדים לפני החג, תשלום לספקים וכו'. "ביתן ביקש שמתן ההלוואה ומקור הכספים יישמרו בסוד, על מנת שלא להחמיר את השמועות שנפוצו על אודות מצבה התזרימי של יינות ביתן, והתחייב כי יעשה כל מאמץ להשיב את ההלוואה תוך שבועות ספורים", ציין.
לטענת ברון, בשל בקשה זו העברת הכספים בוצעה מחשבון של לב ברון לחברה בבעלות אחיו של ברון, ומשם לחברה פרטית שבבעלות ביתן (ב. ביתן נכסים) שהעבירה באותו יום את הכספים לחשבון של הרשת. יינות ביתן, המיוצגת ע"י עו"ד ישראל פפר ממשרד מיתר, טענה שההלוואות נרשמו בספריה כהלוואות בעלים של ביתן וכי כך הוצגו הדברים, ורק בחודשיים האחרונים טען ביתן בפני הנהלת החברה אחרת.
4 צפייה בגלריה
נחום ביתן טען שרשת יינות ביתן, תחת הנהלתה החדשה, "מתכחשת באופן לא ראוי לחובתה לשאת בהחזר ההלוואות. התנהגותה אינה הוגנת ואינה מקובלת"
נחום ביתן טען שרשת יינות ביתן, תחת הנהלתה החדשה, "מתכחשת באופן לא ראוי לחובתה לשאת בהחזר ההלוואות. התנהגותה אינה הוגנת ואינה מקובלת"
נחום ביתן טען שרשת יינות ביתן, תחת הנהלתה החדשה, "מתכחשת באופן לא ראוי לחובתה לשאת בהחזר ההלוואות. התנהגותה אינה הוגנת ואינה מקובלת"
(צילום: שוקה כהן)

"הכל נעשה בגלוי"

אתמול, כאמור, בטרם הגיעו הצדדים להבנות, החל הדיון עם חקירתו הנגדית של ברון על ידי עו"ד פפר, שציטט בפניו את תגובת ביתן לביהמ"ש, במסגרתה ציין כי "הכל נעשה בגלוי ולאור השמש ובלא כל ניסיון להסתיר חלילה, כי מקור הכספים הוא חברת לב ברון וכי היעד להם הוא רשת יינות ביתן".
עו"ד פפר: "האם האמור נכון? תסכים איתי שמר ביתן ביקש ממך שעצם מתן ההלוואה יוסתר?"
ברון: "הפרסום יוסתר, שלא ידעו שהוא קיבל הלוואה".
עו"ד פפר: "וגם שלא ידעו מה מקור הכספים".
ברון: "לא. מקור הכספים לא מעניין. לי אין בעיה שידעו שנתתי הלוואה".
עו"ד פפר: "בתצהיר ציינת שביתן ביקש שמתן ההלוואה ומקור הכסף ישמרו בסוד. מפני מי?"
ברון: "מהאנשים. מהספקים... כל הרעיון שזה לא יצא החוצה שהוא לקח הלוואה. הבנקים ידעו. סמנכ"לים של הבנק ידעו. הרמתי טלפון אליהם לפני שנתתי את ההלוואה אמרתי 'אני נותן הלוואה'".
עו"ד פפר: "לכן ההלוואה הראשונה עוברת לחברה של אחיך ומשם לחברה של ביתן?"
ברון: "נכון. מאחי זה עבר לחברה שביתן ביקש להעביר אליה. אחי הוא צינור, הוא העביר את הכסף כדי שלא ידעו. יש לי הסכם הלוואה עם יינות ביתן. כל הרעיון היה שלא ידעו שהוא לוקח הלוואה בגלל הרגישות. הרגישות היא של יינות ביתן, ההלוואה ניתנה ליינות ביתן. עשיתי שלוש העברות: הראשונה, בסך 15 מיליון שקל, עברה לחברה בבעלות אחי. משם זה עבר לביתן נכסים ואז ליינות ביתן. אחרי זה העברנו הלוואה של 15 מיליון שקל מהחברה שלי ליינות ביתן באופן ישיר. אחר כך העברנו עוד 5 מיליון ישירות ליינות ביתן".
עו"ד פפר: "במועד מתן ההלוואה מצבה של יינות ביתן היה לפני חדלות פירעון?"
ברון: "חברה לא צריכה לפשוט רגל. רק משמועות אפשר לפשוט רגל".
עו"ד פפר: "זה נכון שאלמלא ההלוואה יותר מסביר שיינות ביתן הייתה נקלעת לחדלות פירעון?"
ברון: "זה מה שאני חשבתי".
4 צפייה בגלריה
השופט עודד מאור
השופט עודד מאור
השופט עודד מאור
(צילום: הנהלת בתי המשפט)
בשבוע שעבר הגישה יינות ביתן תגובה לביהמ"ש עם תצהיר של שלמה רודב, יו"ר הרשת מיולי 2020. לדבריו, הטענה של לב ברון שהמצב הכלכלי של הרשת "רעוע" היא מצג שווא שאינו קיים.
עו"ד פפר: ביתן ביקש שמתן ההלוואה ישמר בסוד. מפני מי?"
ברון: "מהאנשים. מהספקים... כל הרעיון שזה לא יצא החוצה שהוא לקח הלוואה"

מאבקי השליטה ברשת: זהבית כהן החליטה לא להציל את נחום ביתן

הסכסוך עם לב ברון הוא פועל יוצא של מאבק שליטה המתחולל ביינות ביתן בין המייסד נחום ביתן לבין היו"ר שלמה רודב. היו"ר, שמונה על ידי הבנקים, מקדם עסקה שלפיה חברת הביטוח הפניקס תרכוש 45% מהרשת תמורת 450-400 מיליון שקל ולאחר מכן תונפק החברה, ובכך יאבד ביתן את השליטה. ביתן מתנגד בטענה ששווי הרשת כפול ויותר.
4 צפייה בגלריה
שלמה רודב, נחום ביתן
שלמה רודב, נחום ביתן
יו"ר יינות ביתן שלמה רודב והמייסד נחום ביתן
(צילום: אלדד רפאלי)
ניסיונות הסיכול של ביתן הם בין השאר הסיבה שרודב מקשה עליו ומתנגד שהרשת תשלם את ההלוואה שביתן לקח מלב ברון והזרים לרשת במטרה לחזק את מצבה הפיננסי הקשה באותה עת. רודב טוען שביתן אישית חייב בהחזר ההלוואה. ביתן מצידו מנסה למצוא משקיע מטעמו שיהיה מוכן להשקיע לפי שווי גבוה יותר. את כספי ההשקעה הוא מייעד לתשלום הלוואות הרשת בסך 250 מיליון שקל לבנקים הנושים ובכך להשתחרר מ"כבליהם" ומרודב ולייתר את עסקת הפניקס.
ל"ממון" ול-ynet נודע שלאחרונה ביתן היה במו"מ עם זהבית כהן מאייפקס להכניסה כשותפה, אך בימים האחרונים היא החליטה שלא ללכת על העסקה. לדברי מקורבי ביתן, אם הוא לא ימצא משקיע הוא ימכור כ-30-20 סניפים ויגייס באמצעות המכירה את הכסף הנחוץ להחזר ההלוואה לבנקים.
למרות שביתן בעל המניות של הרשת הוא לא שולט בה, זאת משום שהמצוקה הקשה אליה נקלעה הרשת לאחר רכישת מגה אילצה אותו לפני שנה על פי דרישת הבנקים, לוותר על שליטתו בפועל ועל הניהול, תמורת קו אשראי נוסף בסך 150 מיליון שקל.
נווית זומר השתתפה בהכנת הידיעה