אל תלחצו על הלינק הזה: הודעות שעוברות בוואטסאפ ובסמסים מבשרות לנמענים שזכו בפרס - גלקסי סמסונג S21, במסגרת הגרלה לוולנטיין דיי. בתמורה יש להעביר את הקישור לחמש קבוצות פייסבוק או ל-20 חברים בוואטסאפ. כן נכתב בהודעה: "מבצע זה תקף ל-500 שניות", כדי להאיץ באנשים ללחוץ על הלינק.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
בנוסף, מועברות בוואטסאפ הודעות לפיהן שופרסל מחלקת אייפון 11 פרו מקס לכבוד 63 שנות קיומה. גם פה הנמענים מקבלים הודעת זכייה בסמארטפון. שופרסל הייתה מעורבת במספר הונאות כאלה בעבר, כשנוכלים עשו שימוש בשמה לצרכי פיתוי נמענים להיכנס ללינק לכאורה עבור זכייה כספית.
4 צפייה בגלריה
תרמית: לקוחות מדווחים כי הם מקבלים הודעות המבשרות להם כי זכו באייפון ובגלקסי במתנה
תרמית: לקוחות מדווחים כי הם מקבלים הודעות המבשרות להם כי זכו באייפון ובגלקסי במתנה
תרמית: לקוחות מדווחים כי הם מקבלים הודעות המבשרות להם כי זכו באייפון ובגלקסי במתנה
(צילום מסך)
לחיצה על לינק פישינג כמו זה המתואר כאן, עלולה להוביל לחשיפת פרטים אישיים, ביניהם פרטי התקשרות ותשלומים, ובמקרים מסויימים גם לחדירת וירוסים למכשיר.
4 צפייה בגלריה
(צילום מסך)
4 צפייה בגלריה
ההודעה בסמס
ההודעה בסמס
ההודעה בסמס
(צילום מסך)
סמסונג ישראל מסרה בתגובה: "לאחרונה נפוצו הודעות, הן ברשתות החברתיות והן בפלטפורמות מסרים, המתחזות להודעה רשמית של סמסונג, ומזמינות להירשם להגרלות. בתמורה מובטחים לנרשמים פרסים שונים, מוצרים, כרטיסי מתנה וכו'. לתשומת לבכם, אין מדובר בפעילות רשמית של סמסונג, אלא בתרמית והטעיה של גורמים לא ידועים, העשויה להוות עבירה פלילית. אנו ממליצים לנקוט במשנה זהירות במקרים אלה".
משופרסל נמסר כי: "בימים האחרונים אנו עדים לאתר המתחזה לאתר שופרסל online ומדמה הודעת זכייה באייפון לצורך איסוף פרטי הלקוחות. נדגיש כי מדובר בהונאה פרסומית ובהתחזות. לשופרסל אין קשר למודעה הזו, ולכן הציבור מתבקש שלא להיכנס לקישור המדובר ולא להעבירו הלאה. תלונה הוגשה במשטרה בנושא".
4 צפייה בגלריה
(צילום מסך)
מדובר בסוג הונאות שכיח ביותר. לפני כשנה וחצי הועברו הודעות דומות שרשת שופרסל הייתה חתומה עליהן, כאמור, כחלק מהתרמית, ובהן הבטיחו למי שילחץ על הלינק 900 שקל לקנייה בסניפי הרשת. גם אז שופרסל מיהרה להודיע כי אין לה קשר ל"מבצע".
באותה תקופה הופיע גם פרופיל אינסטגרם מזויף של "זארה תל אביב", שהבטיח גיפט קארד מתנה בשווי 500 שקל למי שמעלה תמונה לסטורי ומתייג את העמוד. לא נראה שהייתה לכך מטרה מיוחדת של גניבת זהות או פרטים, אך כך או כך, לזארה לא היה קשר לפרופיל. גם בהונאת שופרסל לא ברור מה קורה כשלוחצים על הלינק.
ישראלים קיבלו בעבר גם הודעות על "זכייה" בכרטיסי טיסה ו"זכייה" בהגרלת הלוטו האירופי וב"הגרלה" של מיקרוסופט וקוקה קולה, והודעות דומות הופצו גם לכבוד יום הולדת ה-60 לרשת שופרסל שבהן הבטיחו קופונים מזוייפים ללקוחות. כל אלה הן תרמיות שמטרתן גניבת פרטים, השתלת תוכנה זדונית או גניבת כסף. כמו הונאת הטאבלטים של חברות הסלולר בעבר, גם התרמיות האלה מנצלות חולשה אנושית: להגיד כן למתנות חינם.