רשות המיסים שיגרה השבוע הודעות ל-115 אלף אזרחים שטרם מימשו את זכאותם לקבלת מענק מס הכנסה שלילי או מה שמכונה לאחרונה מענק עבודה, לשנת המס 2019. המהלך מצטרף גם למשלוח מכתבים שנעשה לזכאים פוטנציאלים במהלך החודשים אוגוסט וספטמבר, כדי לבשר על האפשרות לזכאות של אזרחים רבים, כאשר רובם מצויים על סף קו העוני ומשתייכים לשכבות החלשות.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
עד כה, הגישו בקשה ונמצאו זכאים למענק לשנת 2019 כ-165 אלף איש. סכום המענק המרבי עומד על 8,820 שקל והמענק הממוצע נאמד בכ-3,700 שקל.
1 צפייה בגלריה
שטרות של שקלים
שטרות של שקלים
החזר מס. אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
מענק עבודה משולם בכל שנה בארבע פעימות, החל מחודש יולי ועד פברואר בשנה לאחר מכן. השנה, על רקע המצוקה הכלכלית בשל התפשטות נגיף הקורונה, אוחדו בתחילת חודש יולי תשלומי המענק לפעימה אחת, ומאז אחת לשבוע מעבירה רשות המיסים את כל סכום המענק למי שמגיש בקשה עד ליום ראשון באותו שבוע ונמצא זכאי.
עבור שנת 2019 משולם המענק, בכפוף לעמידה בתנאי החוק ובהתאם לקריטריונים, לשכירים ועצמאים, שבין יתר הקריטריונים, הכנסתם החודשית הממוצעת עולה על 1,290 שקל ומגיעה עד 11,650 שקל.
בשנים האחרונות, לאחר השלמת הגשת הבקשות בתום השנה, מספר הזכאים למענק עומד בכל שנה על ממוצע של כ-310 אלף.
ברשות המיסים מדגישים, כי הגשת הבקשה למענק היא פשוטה וקלה. אם הוגשה בקשה למענק בשנתיים האחרונות, ניתן להגיש בקשה מקוונת, כאשר היתר יוכלו להגיש בקשה בסניפי הדואר הפרוסים ברחבי הארץ.
שכירים או עצמאים יכולים לקבל מס הכנסה שלילי במספר תנאים עיקריים, בהם: גיל המבקש הוא 23 ומעלה ויש לו ילדים, עד גיל 18 באותה שנת מס, או לחלופין גילו 55 ומעלה ואין לו ילדים. מספר הילדים בפועל משפיע על אופן חישוב המענק.
כמו כן, זכאי רק מי שלא הייתה לו או לבן/בת הזוג שלו, במהלך אותה שנת מס, בעלות על זכות במקרקעין בגובה העולה על 50% מעבר לדירת מגורים יחידה. אם יש למישהו שמחזיק בדירה למגורים ולצד זה באופן מלא בחנות או במגרש, הוא לא יכול לקבל את המענק, בלא כל קשר לרמת ההכנסה שלו.
תנאי נוסף הוא עמידה בקריטריון הזכאות, שלוקח בחשבון את מאפייני האדם המגיש את הבקשה, גובה ההכנסה שלו ומספר החודשים שעבד בפועל. ההכנסה מוגדרת לצורך זה כמשכורת, לרבות פנסיה אך למעט קצבת נכות, קצבת אובדן כושר עבודה או קצבת שארים, הכנסות מעבודה במשק בית, טובות הנאה שקיבל האדם מהמעסיק כמו למשל שכר לימוד, דמי החזקת רכב וכדומה, דמי לידה, דמי שמירת הריון ודמי מילואים.