ניסיון חדש של משרד האוצר וביטוח לאומי לצמצם את שיעור האבטלה הגבוה. לאחר שהתוכנית להחזרת מובטלים לעבודה באמצעות מתן מענקים למעסיקים לא הצליחה, יוזמים האוצר וביטוח לאומי תוכנית שתעודד את העובדים שפוטרו או נשלחו לחל"ת לחפש עבודה ולקבל מענקים אם ימצאו עבודה. כמו כן, יינתן מענק חד-פעמי חדש של 2,000 שקל למחוסרי עבודה שלא הצליחו למצוא עבודה יותר מ-100 ימים.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
האוצר הפיץ לפני כניסת השבת שני תזכירי חוק חדשים שבכוונתו להביא לאישור הממשלה והכנסת בחודש הקרוב. התוכנית למתן מענקים לחוזרים לעבודה תתחיל כניסיון, ולאחר זמן יוחלט אם להמשיכה.
2 צפייה בגלריה
הביטוח לאומי סניף פתח תקווה
הביטוח לאומי סניף פתח תקווה
רעיון חדש באוצר: מענק למי שיחזור לעבוד. ביטוח לאומי
(צילום: יריב כץ)
אחת הטענות היא שבשל דמי האבטלה, שהובטחו מראש בכוונה טובה על ידי שר האוצר ישראל כץ עד יוני 2021, שוהים אלפי מובטלים ועובדים בחל"ת בביתם ולא ממהרים לחפש עבודה כי "ממילא משלמים לי 70% מהשכר עוד חודשים רבים".
התוכנית החדשה נועדה לעודד מחוסרי עבודה לחפש כל עבודה, גם כזאת שבה שכרם יהיה נמוך מבעבודה הקודמת. במקרה כזה, עובד שקיבל דמי אבטלה לפחות 100 ימים מתחילת משבר הקורונה במרץ, וחזר לעבודה בשכר נמוך מבעבודתו הקודמת, יקבל מהמדינה - במעין נוסח דומה למודל הגרמני - השלמת שכר מהמדינה.
למענק יהיה זכאי עובד שקיבל דמי אבטלה בין 1 במרץ ל-17 באוקטובר במשך 100 ימים לפחות ועבודתו אצל המעסיק הופסקה לחלוטין. כמו כן, יהיה זכאי למענק גם עובד שחזר לעבודה לאחר 17 באוקטובר ועד ל-31 בדצמבר למשך 30 ימים ברציפות והעסקתו לא הופסקה בתקופה זו. התנאי: בכל חודש שבעדו משולם המענק שכר העובד יהיה נמוך משכרו בעבודתו הקודמת. הפעם הקפיד האוצר לציין בחוק כי אישה שקיבלה דמי לידה ושמירת היריון מ-1 במרץ תהיה זכאית למענק גם אם עבדה מאז ועד 17 באוקטובר רק 25 ימים.

המענק ישולם במשך ארבעה חודשי העבודה הראשונים. התוכנית תהיה בתוקף עד 30 באפריל 2021, ואחריה העובד לא יקבל עוד מענקים. סכום המענק יהיה ברוב המקרים שיעור הירידה בשכר החדש בחודש התשלום לעומת השכר במקום העבודה הישן. המענק יכול להסתכם באלפי שקלים.
ועוד חידוש: מענק מיוחד של 2,000 שקל יקבל גם כל מי שהיה מובטל יותר מ-100 ימים מ-1 במרץ עד 17 באוקטובר. המענק יינתן גם לעובד שחזר לעבודה אך היה יותר מ-100 ימים זכאי לדמי אבטלה. התנאי: שכרו הקובע של המובטל היה נמוך מהשכר היומי הממוצע במשק. כמו כן, בני זוג שהיו מובטלים יותר מ-100 ימים יהיו זכאים כל אחד למענק ויקבלו גם עוד תוספת של 500 שקל, ובסך הכל 5,000 שקל. את המענק ישלם ביטוח לאומי לחשבון הבנק שאליו שולמו דמי האבטלה.
בהסכם בין האוצר לביטוח לאומי נאמר כי האוצר יממן את המענקים לאחר שביטוח לאומי יגיש חשבון מפורט על סכום ההוצאה לפי ההסכם המיוחד. על ההסכם חתמו מנכ"ל ביטוח לאומי, מאיר שפיגלר, וסגני החשב הכללי במשרד האוצר.
המענקים החדשים נועדו לעודד מצד אחד חזרה לכל עבודה שהיא, ומצד אחר לסייע למי שהפסיד בשכרו תקופה ממושכת בשל קבלת דמי אבטלה חלקיים של 70% במקום שכר מלא במקום עבודתם.
אחת הטענות היא שבשל דמי האבטלה שהובטחו עד יוני 2021 לא ממהרים אלפי מובטלים ועובדים בחל"ת לחפש עבודה כי "משלמים לי 70% מהשכר עוד זמן רב".
שר האוצר ישראל כץ אמר: "החלטתי על צעדים חשובים אלו כדי לסייע למי שמובטל תקופה ממושכת ונשחק בהכנסתו עקב התמשכות הסגרים לעבור את התקופה הקשה ובנוסף לעודד מקבלי חל"ת רבים לחזור למעגל התעסוקה. כל זה בנוסף לתוכנית רשת הביטחון, שמסייעת לעצמאים שכירים ובעלי עסקים. לצד זה אמשיך להאבק לחזרה מהירה של המסחר וכלל הפעילות במשק, כדי להחזיר את הכלכלה הישראלית לפעילות מלאה".