מגמה לא ברורה השבוע בוול סטריט, לאחר שהמסחר היום (ד') ננעל בירידות חדות: מדד דאו ג'ונס מחק 1.9%, S&P 500 צלל ב-2.2% ונאסד"ק נחלש ב-1.4%. מחר תשוב בורסת ת"א מחופשת החג השני של פסח ליומו האחרון של המסחר לשבוע זה, על רקע הנעילה השלילית בוול סטריט.
בלטו לחיוב: חברת שירותי הבריאות יונייטד הלת' קפצה ב-4.1%, בואינג התחזקה ב-3.5%, אמזון טיפסה ב-1.1% ולשיא של כל הזמנים, לאחר שהודיעה היום כי יעסיקו עוד עובדים בעקבות עלייה בביקוש למוצרים; נטפליקס עלתה ב-3.3%, טסלה הוסיפה 2.9%.
אקסון מובייל ושברון ירדו ב-4.5% ו-2.5% בהתאמה, על רקע השפל במחירי הנפט. קטרפילר משלימה ירידה של יותר מ-10% בשלושה הימים האחרונים, לאחר שנחתכה היום ב-4.3%, בעקבות הורדת המלצה של אנליסטים.
4 צפייה בגלריה
וול סטריט בורסה בורסות קורונה
וול סטריט בורסה בורסות קורונה
וול סטריט בצל קורונה
(צילום: AFP)
הנפט ירד לראשונה מזה 18 שנים מתחת לשווי של 20 דולר לחבית - ברקע נמשכות התחזיות הקודרות לשנת 2020 על ירידות שיא בביקוש לנפט, לצד עלייה שבועית נוספת במלאים (שבוע 12 רצוף). ה-WTI נחתך ב-1.2% ל-19.87 דולר לחבית. הברנט צלל היום ב-5.1% ל-28.09 דולר לחבית.
הזהב נסוג מהשיא מאז אוקטובר 2012 לאחר שצלל היום ב-1.8% לשיעור של 1,740.80 דולר לאונקיה (איבד 28.1 דולר מערכו). ברקע, התחזקות משמעותית של הדולר - מול האירו מטפס המטבע האמריקי ב-0.5% ל-1.09 דולר, מול הפאונד מטפס ב-0.8% ל-1.25 דולר. יחד עם זאת, הזהב בדרך לרשום שבוע רביעי רצוף של עליות.
מפרסום נתוני המאקרו בארה"ב עולה כי מדד אמפייר סטייט, הבודק את תנאי העסקים במדינת ניו יורק, רשם באפריל את הירידה החדה אי פעם בתולדותיו - 57 נקודות - לרמה של 78.2 - נקודות - הנמוכה אי פעם. צפי האנליסטים היה לירידה של 35 נקודות "בלבד".
המכירות הקמעונאיות רשמו צניחת שיא של 8.7% בחודש שעבר, לעומת צפי ל-7.1%. שני המגזרים הבולטים ביותר בתחום - סוכנויות הרכב ותחנות הדלק - רשמו צניחה של 27% ו-17% בהתאמה. בניכוי שתי קטגוריות אלו מדובר בצניחה של 3.1%, והיא מעידה על הנזק העצום שגרמה המגיפה למשק האמריקאי. חנויות הבגדים רשמו צניחה של 50% במכירות, מסעדות - 26.5% וחנויות כלבו - 20%.
במקביל, בשל הביקוש הרב להלוואות, תוכנית המימון הפדרלית למען עסקים קטנים בארה"ב שנפגעו מהקורונה, קרובה למימוש הסכום שהוקצב לה: עד כה 1.3 מיליון בעלי עסק קטנים לוו סכום כולל של 296 מיליארד דולר והצפי הוא כי עוד היום ייגמר התקציב שעומד על 349 מיליארד דולר. הקונגרס האמריקאי טרם הזניק תוכנית חדשה בנושא.
פאני מיי: מכירות הבתים בארה"ב יצללו השנה ב-15%. ענקית המשכנתאות מעריכה כי מכירות הבתים הקיימים בארה"ב יירדו השנה ל-4.54 מיליון, לעומת 5.34 מיליון ב-2019. הסיבה: האבטלה הגואה בעקבות משבר הקורונה תמנע מאמריקנים רבים להרשות לעצמם השקעה גדולה כל כך כמו רכישת בית.

בגזרת הנפט

סוכנות האנרגיה הבינלאומית (ה-IEA) מסרה היום כי היא צופה שמשבר נגיף הקורונה ימחק כמעט עשור של צמיחה בביקוש לנפט בשנת 2020, מאחר שמדינות ברחבי העולם מטילות סגרים על האוכלוסייה במטרה להילחם בנגיף, והדבר גורם לפעילות בענף התחבורה לצנוח באופן דרמטי כמעט בכל מקום.
לפי נתוני הסוכנות, "אפילו בהנחה של הקלה על הגבלות הנסיעות במחצית השנייה של השנה, אנו צופים כי הביקוש העולמי לנפט בשנת 2020 יירד ב-9.3 מיליון חביות ביום לעומת 2019, ובכך יימחק כמעט עשור של צמיחה". עוד ציינה הסוכנות כי הביקוש באפריל מוערך בכ-29 מיליון חביות ליום פחות מבשנה שעברה וצופה לרבעון השני של השנה צריכה של 23.1 מיליון חביות ליום מתחת לרמות השנה שעברה.

תוצאות כספיות של הבנקים

בנק אוף אמריקה פרסם את דו"חותיו לרבעון הראשון מהם עולה שהרווח צנח ב-45% ועמד על 4.01 מיליארד דולר או 40 סנט למניה, לעומת צפי ל-46 סנט למניה. ההכנסות עמדו בצפי - 22.8 מיליארד דולר. הבנק נאלץ להפריד 3.6 מיליארד דולר בשל הלוואות אבודות עקב משבר הקורונה.
סיטיבנק דיווח על צניחה של 46% ברווחים ל-2.52 מיליארד דולר ברבעון הראשון ועל עלייה של 12% בהכנסות ל-20.7 מיליארד דולר. הוא נאלץ למחוק 4.9 מיליארד דולר בשל הלוואות אבודות.
גם בנק ההשקעות גולדמן זאקס פרסם את תוצאותיו הכספיות. הרווח הנקי של הבנק ברבעון הראשון של השנה צנח ב-46%, לאחר שמשבר הקורונה פגע בהכנסות חטיבת ניהול הנכסים של הבנק. הרווח הנקי של הבנק הסתכם ב-1.21 מיליארד דולר ברבעון הראשון - 3.11 דולר למניה לעומת תחזיות לרווח של 3.35 דולר למניה. חטיבת המסחר של הבנק התעלתה על הציפיות וסייעה לבנק לרשום הכנסות של 8.74 מיליארד דולר ברבעון - גבוה מהתחזיות להכנסות רבעוניות של 2.92 מיליארד דולר.
4 צפייה בגלריה
גולדמן זאקס
גולדמן זאקס
גולדמן זאקס
(צילום: Gettyimages)

עוד ברקע למסחר

המסחר בבורסות המובילות באירופה ננעל הערב בירידות שערים חדות על רקע החשש המתמשך של המשקיעים מהשלכות משבר הקורונה בעולם. מדד יורו סטוקס 600 ירד ביותר מ-3%, מדד פוטסי הבריטי צנח ב-3.3%, מדד דאקס גרמני איבד 3.9% ומדד קאק הצרפתי ירד ב-3.8%.
גרמניה תשוב לפעילות כלכלית בהדרגה, כבר מיום שני הקרוב: הקנצלרית אנגלה מרקל הודיעה כי בתי עסק בגודל של עד 800 מ"ר יורשו להיפתח לקהל הרחב, תחת הקפדה על שמירת הגיינה ככל הניתן. עוד אמרה מרקל כי בתי הספר ישובו לפעילות החל מה-4 למאי, ואירועים ציבוריים גדולים רק מסוף אוגוסט.
שר האוצר הצרפתי, ברוני לה מייר, מסר שהממשלה מכינה תוכנית סיוע לאייר פראנס שנקלעה לקשיים בעקבות הקורונה, וזאת תוך ימים ספורים. הוא הוסיף שהמדינה מוכנה לשריין 20 מיליארד אירו לסייע לחברות בקשיים.
4 צפייה בגלריה
פריז ריקה בצל הקורונה
פריז ריקה בצל הקורונה
פריז ריקה בצל הקורונה
(צילום: רויטרס)
שבוע לאחר שגייסה מיליארד דולר, Airbnb מגייסת מיליארד דולר נוספים בחובות במטרה לרפד את המאזן שלה. זאת כחלק מהניסיון לצלוח את משבר הקורונה שמשפיע על עסקיה.
Airbnb היא בין החברות הרבות שקשורות לתעשיית התיירות ושעסקיהן נפגעו קשות במהלך ששת השבועות האחרונים, עם התפשטותו המהירה של נגיף הקורנה. חברת דירות הנופש מחזירה כספים ללקוחות שנאלצו לבטל נסיעות ונאלצה להפריש 250 מיליון דולר, כסף שמיועד לשמש החזר למארחים. היא משלמת כ-9% ריבית על החוב החדש - שיעור נמוך מעט יותר מהריבית בסבב הגיוס שהוכרז משבוע שעבר.
4 צפייה בגלריה
וול סטריט
וול סטריט
וול סטריט
(צילום: AP)
המסחר העולמי מתנהל היום בצל דו"ח קרן המטבע הבינלאומית שפורסם אתמול, בו היא חוזה שפגיעת נגיף הקורונה בכלכלה העולמית תהיה שקולה לזה של המשבר העמוק של שנות השלושים. הארגון צופה שהצמיחה העולמית תיחתך ב-3% בשנת 2020, כשבינואר חזה צמיחה של 3.3% לשנה זו.
בורסות ניו יורק ננעלו אמש בעליות שערים חדות, על רקע אופטימיות של המשקיעים סביב מה שנראה להם כתחילתה של היציאה ממשבר הקורונה. נאסד"ק זינק ב-4% ויצא מחוץ לשוק הדובי, S&P 500 עלה ב-3.1%, ודאו ג'ונס הוסיף לערכו 2.4% - שני המדדים ננעלו בשיא של כמעט 5 שבועות.
פורסם לראשונה: 08:38, 15.04.20