הישראלי המתחכם יכול לגרום לנזק משמעותי לכל הבניין. הצפות מים שגורמות לנזק למעליות, כתוצאה משימוש בצינורות כיבוי אש לצרכיו האישיים, למשל. השנה, הסגר מונע מישראלים רבים לצאת לחו"ל, להשהות בבית גורמת לרבים לרצות לשדרג את הבית: לסדר, לנקות, לפנות רהיטים ובעיקר לייצר כמות גדולה של אשפה.
כשאתם חיים בבית משותף, אתם לא רק מסכנים את הרכוש של עצמכם, אלא של עוד מאות אנשים שמתגוררים אתכם וחולקים אתכם את התשתיות.
על מה חשוב להקפיד, מדוע כדאי לגלות ערנות ולדווח לוועד או לחברת ניהול על כל הפרה מסוכנת? לפניכם המדריך.
עושים ניקוי יסודי בבית? לא עם צינורות כיבוי האש: "גם אם אתם רוצים לעשות ניקוי יסודי של התריסים בבית, אין בשום אופן להשתמש בצינורות כיבוי האש הממוקמים בכל קומה בבניין", אומר אמיר רוזנבלום, מנכ"ל ובעלים של עידן ש.נ.י לניהול ולאחזקת מבנים. "הם לא מיועדים לכך, יכולים לגרום לנזק חמור לתשתית הבית שלכם ושל הבניין, ויכולים למנוע מהם להיות שמישים במצב חירום".
"מקרים רבים של הצפות מים בפיר מעליות בבניינים, נגרמים בשל שימוש בצינורות כיבוי אש שלא למטרת חירום", אומר רוזנבלום. "הסתפקו בניקוי התריסים עם מטלית לחה, ואל תשכחו לעדכן את השכנים מלמטה, על מנת שהדבר לא יהווה מטרד".

8 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

ניקוי חדר המדרגות? בזהירות בקרבת המעלית: "חשוב מאוד לנקות בזהירות בקרבת המעלית ולהימנע מלנקות עם עודף מים, שכן זה יכול לגרום לקצר חשמלי ולהשבית את המעלית", מדגיש גדי בן-נון מא.ג. ניהול אחזקת מבנים באתר "המקצוענים". "התיקון יכול להיות מאוד יקר ולהגיע גם לכמה אלפי שקלים. יש לגרוף את המים בזהירות, הרחק מאזור המעלית, ובקרבתה להסתפק רק בניקוי של סמרטוט לחה. ניתן לשים גם מגבת יבשה בפתח המעלית, כדי להגן מפני חדירת מים".
כך תנקו את הרכב: "בימים אלו כשמכוני השטיפה סגורים, רבים מנקים את הרכב בעצמם לקראת החג", מציין רוזנבלום. "יש לבצע זאת בזהירות, תוך שימוש במטליות ובדליי מים, וללא כל שימוש בצינורות כיבוי האש שממוקמים בחניון תת-קרקעי. יש להשאיר את סביבת החניון נקייה, ולהשליך את כל הפסולת של הרכב לפח".


8 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

שומרים על חיטוי המעלית ועל המעלית עצמה

בימים אלו, שבהם רובנו מנקים ומחטאים יותר מדי, החיים בבית משותף מאתגרים. רוזנבלום: "אני ממליץ לכל ועדי-הבתים וחברות הניהול שטרם עשו זאת, להתקין מתקני אלכוג'ל בתוך המעליות, וליידע את הדיירים לגבי חשיבות השימוש בו.
"כבר ראיתי פתרונות יצירתיים, של תליית ספוגים עם קיסמי שיניים, שמאפשרים לשלוף קיסם וללחוץ איתו עם הכפתורים", מוסיף רוזנבלום.
"כמו כן, בבתים מסוימים הדביקו פלסטיק מניילון על כל הכפתורים, כדי למנוע זיהום שלהם, ולאפשר להחליף זאת בתדירות גבוהה יחסית מבלי לגרום נזק לכפתורי המעלית. יש להסתפק בניקוי הכפתורים עם מטלית לחה. אם נכנס לתוכם חומר ניקוי, הוא יכול להרוס את לוח הכפתורים ולגרור תיקון של כמה מאות שקלים".


8 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

זורקים קרטונים ושאריות צבע לפיר האשפה? טעות

"צבעתם בעצמכם את הבית גם אם זהו רק קיר אחד או חידוש רהיט קטן, בשום אופן אל תשליכו חומרי צבע ומדללי צבע בפיר האשפה, ובוודאי שלא בחדר הדחסנית", מדגיש רוזנבלום. "חומרים אלו דליקים, רעילים וגורמים לנזקים כבדים, שבסופו של דבר כל דיירי הבניין משלמים עבור התיקון שלהם.
מה עושים? את שאריות הצבע יש להשאיר עם מכסה פתוח, ולתת לצבע להתייבש, כדי שניתן יהיה למחזר את פחית הצבע יחד עם שאר המתכות.
קיבלתם משלוחים עם קרטונים הביתה? את הקרטונים אל תזרקו בשום אופן כפי שהם לפיר האשפה. "זה סותם את הפיר, שכן הם גדולים יחסית, ואין להם משקל והם נתקעים באמצע", אומר בן-נון. "לעתים, ניתן לפתוח את הסתימה בקלות יחסית, ולעתים זה מחייב הזמנה של בעל מקצוע, ואז מחייבים את כל דיירי הבניין. במקרים שניתן לאתר איזו קומה גרמה לסתימה, ניתן לחייב רק את דיירי אותה הקומה".
מה עושים? מורידים אותם עצמאית לחדר האשפה, או גוזרים את הקרטונים לחתיכות קטנות לפני שמשליכים אותם דרך הפיר.
ומה לגבי שקיות זבל רגילות? רוזנבלום: "את הפסולת הביתי יש להשליך בשקית אטומה וקשורה היטב, ובהתאם לסוג האשפה, במקרים שקיים פיר (שוט) אשפה חכם, אז בהתאם לסוג האשפה: יבשה או רטובה".
8 צפייה בגלריה
(צילום: שאטרסטוק)

הפחים בחדר האשפה מתמלאים? דווחו לרשות המקומית

"אנו בהחלט עדים לכך שבימים אלו כמות האשפה שכל בית מייצר גדלה משמעותית", אומר בן-נון. "בבניינים עם פיר אשפה, צריך לוודא שמי שאחראי על הניקיון, מחליף את הפחים שבקרבת הפיר בתדירות גבוהה יותר. אחרת, חלק מהאשפה גולש אל מחוץ לפחים, וחלק נשאר בפיר, ויכול לגרום לסתימה שלהם".
לדבריו, "מעבר לריח הרע שזה מעלה בכל קומה בקרבת החדר המוביל לפיר, זה יכול ליצור סתימות שיעלה הרבה כסף לפתוח אותן. כמו כן, במצבים שבהם הפחים מתמלאים במהירות גבוהה יותר מתדירות איסוף הפסולת על-ידי הרשות המקומית, יש לעדכן אותם להגיע לעתים קרובות יותר".


8 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

נפטרים מרהיטים? השאירו אותם בחוץ רק ביום הפינוי של העירייה

ראשית, אם אתם רוכשים מכשיר חשמלי חדש, דעו כי אתם זכאים לפינוי ללא עלות של המכשיר הישן שלכם. זאת, במסגרת החוק למחזור אלקטרוני. לכל הפרטים, לחצו כאן. לגבי ריהוט ישן, שימו לב שאתם צפויים לקנס, אם תשאירו אותו בחוץ.
כיצד ניתן להימנע מקנס? "יש להוציא את הגרוטאות החוצה, רק ביום הפינוי, אחרת אתם מסתכנים בקנס של כמה מאות שקלים, בגין השארת גרוטאות בשטח ציבורי", מסבירים במוקד השירות של אתר "המקצוענים". "את ימי הפינוי תוכלו למצוא בקלות באתר האינטרנט של הרשת המקומית שלכם. שימו לב שאתם מניחים אותם בחזית הבית, באופן שלא חוסם מעבר של הולכי רגל".
גם אם מבחינתכם זה רק שולחן אחד, הרי שאם כל דייר יעשה זאת, אתם תרגישו שאתם מתגוררים באתר גרוטאות, שמעבר לחוסר האסתטיקה שבכך, גם מאוד מסכן את העוברים ושבים, בייחוד ילדים, קשישים ובעלי-חיים, שממילא נדרשים להיעזר במעקות בטיחות, בעת עלייה וירידה מהמדרגות.

8 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

"על פי החוק, אסור להשאיר חפצים בחדר המדרגות, שכן זהו שטח שצריך להיות סטרילי למקרי חירום", מוסיף בן-נון. "כחברת ניהול, אנחנו פעמים רבות מצלמים את הפריטים שהושארו שם ופונים ישירות לדיירים. במקרים של התעלמות, אנחנו פשוט מפנים את הציוד הזה בעצמנו. ישנם מקרים רבים שבהם תקנון דיירי הבניין גם מאפשר לנו לזרוק את הפריטים האלה, מבלי לפצות את הדיירים שהניחו אותם שם".
עורכים סדר במחסן שבחניון? פנו את הפסולת לחדר האשפה, והפרידו קרטונים ופסולת למחזור לנקודת האיסוף העירונית שבסמוך לבניין. אל תשאירו פסולת בשטחים המשותפים של מתחם המחסנים, וגם לא בחזית הבניין.


8 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

מוציאים ריהוט דרך המעלית? תאמו זאת עם חברת הניהול

משתמשים במעלית לצורך פינוי חפצים? שמרו על המעלית: הקפידו לתאם פינוי של כל רהיט עם חברת הניהול. תתפלאו לגלות שוועדי-בתים וחברות ניהול מחזיקים "חליפת הגנה למעלית" ששומרת עליה ומיועד להובלות, גם אם מדובר בהובלה של פריט בודד.
הנזק שייגרם למראות, לכפתורי המעלית ולרצפה שלה, יכול לעלות לכם ביוקר. במקרים מסוימים, אם יוכח כי אתם שגרמתם לנזק, ייתכן שתישאו בעצמכם בעלות התיקון, מבלי שיתר דיירי הבניין ישתתפו עמכם.
אם כל דייר יקפיד על פינוי זהיר, לא תצטרכו לתקן אותם לעתים קרובות כל-כך. גם אם הזמנתם בעל מקצוע לצורך הובלה או התקנה של רהיט, דאגו לו לתנאי עבודה, ותאמו זאת מראש עם נציגות הבניין.
עוד כתבות בנושא:


8 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

בעיות רטיבות במבנה או אצל השכנים כתוצאה מניקוי רשלני

מנקים את המרפסת? אל תגרמו נזק לקירות ולשכנים מלמטה: "יש להימנע מניקוי המרפסת באמצעות צינור מים, שכן זה גורם נזקים למעטפת הבניין ולשכנים המתגוררים מתחתיכם או בסמוך אליכם. נזקי הרטיבות האלו, פוגעים בתשתיות המבנה, והתיקון שלהם יכול לעלות הרבה מאוד כסף. בקרות אם יגרמו נזקי רטיבות, דעו כי אתם חשופים לתביעה מצד דיירי הדירות הנפגעות".
מה עושים? "ראשית, אספו את העלים שנשרו בזהירות, בצעו טאטוא יסודי והסתפקו בשטיפה בעזרת דלי וסמרטוט".
צריכים חברת ניהול? לחצו כאן
ynet הוא שותף באתר "המקצוענים"
פורסם לראשונה: 15:14, 31.03.20