מאז נאומו של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, אמש ועד היום בבוקר (ג') ניסו להירשם בשרות התעסוקה כ-100 אלף איש ולדרוש דמי אבטלה, מתוכם הצליחו 15 אלף איש. באולפן ynet הדגיש מנכ"ל המוסד לביטוח לאומי, מאיר שפיגלר: "צופים מאות אלפי מובטלים, כולם יקבלו את הזכויות שלהם למרות העומס הרב בעקבות ההנחיות החדשות".
נראה שסיבה מרכזית למספר העצום היא קיצור תקופת האכשרה לדמי אבטלה משנה לחצי שנה. סיבה נוספת היא, כמובן, ההרחבה הבלתי פוסקת של מספר המפוטרים והמוצאים לחופשה ללא תשלום (חל"ת).
2 צפייה בגלריה
לשכת התעסוקה
לשכת התעסוקה
לשכת התעסוקה
(באדיבות שירות התעסוקה)
מספר גדול מאוד של אנשים שפוטרו או הוצאו לחל"ת לא יכול היה עד כה לקבל דמי אבטלה, שכן נדרש ותק של שנה. לכן לא היה לאותם עובדים טעם להירשם בשירות התעסוקה. קיצור תקופת האכשרה הכניס אותם למעגל מקבלי דמי האבטלה - והפך את ההרשמה לכדאית.
ההערכה בביטוח הלאומי היא שיש במשק 380 אלף עובדים עם ותק של חצי שנה עד שנה, אבל לא ידוע כמה מתוכם יפוטרו או יוצאו לחל"ת. כמובן שבמקביל סביר כי עוד עשרות אלפים אחרים שפוטרו או הוצאו לחל"ת ניסו להיכנס לאתר, שבימים האחרונים לא עמד בעומס וקרס.
2 צפייה בגלריה
מאיר שפיגל
מאיר שפיגל
מאיר שפיגל, מנכ"ל המוסד לביטוח לאומי
(צילום: דוברות המוסד לביטוח לאומי)
שירות התעסוקה היה רגיל להרשמה ממוצעת של 500-700 איש ליום. מאז תחילת גל הפיטורים וההוצאה לחל"ת, הוא הגדיל את יכולות האתר מספר פעמים. כדי למנוע נפילה של האתר, מתאפשרת כניסה של מספר מוגבל של אנשים בו זמנית לדפי ההרשמה. במקביל, מחפש השירות אמצעים טכנולוגיים חדשים. בשירות מציינים שבלי קשר למועד ההרשמה, הזכויות של הנרשמים ישמרו מיום הפיטורים או ההוצאה לחל"ת. "אין צורך להסתער. גם אם תירשם עוד יומיים זכויותיך לא יפגעו", אומרים שם.

מובטלים יוכלו לפנות ישירות לביטוח הלאומי?

בעקבות הקושי של שרות התעסוקה לרשום את המוני המובטלים החדשים, יש כוונה לאפשר למובטלים להירשם ישירות בביטוח הלאומי בלי לעבור בשרות התעסוקה. מהביטוח הלאומי נמסר כי "בעקבות קריסת אתר שירות התעסוקה, הביטוח הלאומי דרש וקיבל הסכמה מהממשלה לקצר את הבירוקרטיה ולהפנות את זכאי דמי האבטלה ישירות לביטוח הלאומי ולהגיש בקשה באופן מקוון ולמצות את זכויותיהם בלי לעבור דרך לשכת התעסוקה".
את התמונה מסבכת תגובת שירות התעסוקה: "לא מכירים הנחיה כזו והדבר עומד בניגוד לחוק". בתגובה מסר שפיגלר: "ההנחיה סוכמה עם סגן ראש אגף התקציבים, אלון מסר, ונכתבות תקנות". בעיה נוספת שעומדת כנראה על הפרק היא השאלה האם עובדי הביטוח הלאומי מוכנים ו/או מסוגלים לקלוט את הנרשמים בלי שירות התעסוקה.
בהמשך התייחס שפיגלר לסוגיית העצמאים. על השאלה האם פריסת תשלומי הביטוח הלאומי לסוף אפריל לא תוביל לחובות מנופחים, השיב: "ברור שמי שלא מסוגל לשלם את הסכום שעומד על הפרק מבחינתו, ועוד חודש אחרי הפסח, אחרי שהמשק יהיה במצב פחות טוב מזה שקיים כעת, איך יצליח לשלם פעמיים את התשלומים? לכן אנחנו נמצאים בדין ודברים שוטף עם המעסיקים לבחון מסגרת של עזרה, סיוע והקלה בהנחיה ובמדיניות של שר הרווחה אקוניס כדי לראות מה צריך לעשות כדי שהנתינה והעזרה יהיו בהחלט ראויים".
ומה לגבי דמי אבטלה גם לעצמאים? "הביטוח הלאומי חושב שכן ראוי ונכון לפצות את העצמאים ואת המעסיקים שמלשמים דמי ביטוח לאומי ולא מקבלים בעת הזו את מה שנותנים לשכירים. אני חושב שזה נכון, זה מוצדק, זה ערכי זה נורמטיבי ואנחנו עושים את הכל. אנחנו נדאג לתת את הזכויות מבחינתנו ומהצד השני נוודא שלא תהיה בעיה תקציבית לטובת העניין", סיכם.