“אנחנו מחפשים בימים אלה אנשים שמעוניינים לעשות שליחויות. פתרנו את בעיית השכר בכך שאנחנו מציעים לשליחים אצלנו 75% ממחיר המשלוח. שליח יכול להגיע לשכר של מעל 10,000 שקל בחודש", אומר ניר בן גל, מנכ”ל ובעלים של חברת השליחויות Get Package, המעסיקה 11 אלף שליחים.
דבריו נאמרים על רקע משבר הקורונה, שהביא לפריחת תעשיית המשלוחים. הוראת משרד הבריאות לסגור את כל מקומות הבילוי בעקבות משבר הקורונה הכתה קשה בענף המסעדנות, ועל רקע זה רבות מהמסעדות שינו את מודל הפעילות והחלו לבצע משלוחים עד בית הלקוח. בנסיבות אלה חברות השליחויות מגייסות בימים אלה מאות עובדים, או לפחות מנסות.
1 צפייה בגלריה
משלוחי אוכל ממסעדות wolt
משלוחי אוכל ממסעדות wolt
שליח של וולט. משלוחי אוכל ממסעדות
(צילום: יח"צ)
"בפן הכלכלי יש כשל בשוק המשלוחים שמונע מעובדים להצטרף לעבודה הזו", אומר בן גל. "ההיצע מדביק את הביקוש, אבל העניין הוא שלהיות שליח זו עבודה פיזית קשה ומסכנת חיים, ושליח מרוויח בממוצע 32 שקל לשעה. במחיר כזה אין הרבה שליחים. לכן אצלנו פתרנו את בעיית השכר”.
בענף המשלוחים מחפשים בימים אלה עובדים שנפלטו לשוק. כך דומינו'ס פיצה, פיצה האט, תן ביס, קוויק וחברות אחרות שמבצעות משלוחים בתחומים שונים צמאות לעובדים בשל העלייה בכמות המשלוחים.

משלוח "ללא מגע יד"

לצד העלייה במשלוחים יש גם חשש רב של הציבור ממשלוחים נגועים בווירוס ומהשליחים שעומדים ליד הדלת. ובימים האחרונים גם לזה נמצא פתרון. יוסי אלבז, הבעלים של דומינו'ס פיצה, המתמחה בשליחויות, אמר כי הרשת צפתה שהציבור יהיה בסגר ויגביר משלוחים, וכבר לפני שבועיים החלה לעבוד על פתרון. במוצאי שבת העלתה הרשת קמפיין לשליחויות "ללא מגע יד". אחרי דומינו'ס חברות נוספות החלו להציע שליחות ללא מגע יד. "השליח מגיע, שם קופסת פיצה ריקה ליד הדלת, עליה שם את המשלוח של הפיצה, מצלצל בדלת או מתקשר ללקוח, מתרחק למרחק של 2 מטר לפחות, ואחרי שמוודא שהלקוח לקח את הפיצה, הוא הולך", מסביר אלבז כיצד עובד השירות.
ברשתות המזון המהיר מדווחים על עלייה של עשרות אחוזים במשלוחים בשבועות האחרונים, אבל בבתי הקפה והמסעדות מבכים את סגירתם של בתי העסק. רונן נימני, בעלי קבוצת קפה קפה, הוא אחד הנפגעים הגדולים: "סגרו לנו כמעט 300 מסעדות ובתי קפה. רוב המסעדות ובתי קפה שלי לא במרכזים מסחריים והם סגורים. אמנם יש חלק מהמסעדות שעובדות בפורמט של טייק אווי, אבל ברוב בתי הקפה שלי אין טייק אווי. 15% מהסניפים עובדים בטייק אווי. זה רחוק מלפצות על הירידה בפדיונות".
ענף בתי הקפה, רשתות המזון המהיר והרשתות האסייתיות עובדים בשיטת הזכיינות, מה שמגביר את הבעיה שכן בעלי הרשת המזכה גם לא מקבל תמלוגים כשאין פדיונות. התמלוגים בדרך כלל עומדים על 4%-5% ממחזור המכירות, וכשאין מחזור הזכיין לא משלם תמלוגים. "זו פגיעה אנושה", אומר נימני. "הזכיינים לא משלמים תמלוגים, וגם שלחנו להם מכתב שאנחנו מקפיאים להם את כל התשלומים. שבועיים-שלושה בלי עבודה במסעדנות זה גזר דין מוות. לא כל העסקים ישרדו את המשבר הזה”.
עודד מודן, הבעלים של רשת באג, אומר שהוא מפנה את מרב המשאבים כרגע לאונליין: “51 מתוך 73 החנויות שלנו סגורות, ויש לנו מעט חנויות רחוב שעוד פועלות וכנראה גם אותן נאלץ לסגור בקרוב אם יהיה עוצר כללי”.
באג העבירה מלאי של המוצרים הנמכרים ביותר מהחנויות הסגורות למרלו”ג בראש העין, שישרת כעת את אתר האונליין בעיקר. המוצרים שהכי נמכרים אצלנו הם מחשבים וקונסולות של משחקים”.