רוצים להתחדש עם מקרר או תנור חדש לחג? לקראת ראש השנה מציגות רשתות החשמל שלל מבצעים, אבל בדיקת ממון ו-ynet מגלה שבחלק מהמקרים הצרכן נדרש את המבצעים האלה לממן מכספו.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
במקרה אחד ביקר לקוח השבוע בחנות א.ל.מ בגבעתיים וביקש לקנות מקרר שארפ ארבע דלתות 610 ליטר. ברשת מציעים בפרסומיה תווי קנייה דרים קארד של 100 שקל ברשתות פוקס על כל רכישה בא.ל.מ בסך 1,000 שקל.
3 צפייה בגלריה
מוצרי חשמל
מוצרי חשמל
מוצרי חשמל
(צילום: מיכאל קרמר)
המקרר נמכר בחנות א.ל.מ ב-9,389 שקל (באתר ב-8,829 שקל). הלקוח מצא באינטרנט שבהייטקזון המקרר נמכר במחיר נמוך יותר: 8,400 שקל, כולל הובלה. לדבריו, "סגרנו על מחיר וביקשתי את התווים בשווי 800 שקל. אמרו לי, 'לא. אם אתה רוצה תווים המחיר הוא 9,300 שקל'. אחרי ויכוח קניתי ב-8,400 שקל ונתנו לי 200 שקל בתווים בלבד".
לדבריו: "ברשתות החשמל המחיר נתון למיקוח. כשמגיע מוכר הוא אומר 'אל תסתכל על המחיר, זה לא המחיר שתקבל'. ברור שהמחיר במדבקה על המקרר לא סופי. מכאן שאם אני קונה את המקרר במחיר הריאלי אין תווים. בעצם אני משלם מחיר מלא על התווים, לכן מבחינתי זאת לא בדיוק מתנה. בעצם אומרים ללקוח: רוצה את התווים? תשלם".
בדקנו מחיר של פריט נוסף בא.ל.מ. באתר נמכרת טלוויזיה 75 אינץ' של סמסונג דגם QE75Q70T ב-9,690 שקל במקום ב-10,094 שקל. בזאפ טווח המחירים לפריט הוא 9,890-8,989 שקל, כלומר מחיר גבוה יחסית, אבל תקבלו 900 שקל בתווים. לכאורה זה שקול להנחה שמורידה את המחיר מתחת למחיר הנמוך בזאפ.
גם באינסטגרם הועלו טענות נגד המבצע של א.ל.מ. לקוח אחד כתב: "א.ל.מ מעלים מחירים עם מתן כרטיס דרים קארד. אם תוותרו עליו תקבלו מחירים נמוכים יותר. חבל שהם מפרסמים מידע שגוי. עד מתי?"

ביג אלקטריק

בדקנו ברשתות נוספות. גם בביג אלקטריק ביגאל אלון בת"א המוכר הדגיש: "אם את רוצה הנחה אין תווים", פה יש מבצע "קנה קבל" - קנה מוצרים נבחרים וקבל אחד מ-10 מוצרים מתנה, בין היתר שואב אלחוטי פאקיר, שואב אבק VAX, מיקרוגל משולב גריל של שארפ או מסך טלוויזיה 32 אינץ' של חברה עלומה. שווי המתנות: 899-599 שקל ברשת. לא רוצים? קחו תווי קנייה של 1,000 שקל בפוקס.
מצאנו מכונת כביסה סימנס פתח קדמי 8 ק"ג WM12K222IL ב-2,690 שקל. יש להוסיף 199 שקל כדי לקבל 5 שנות אחריות. בדקנו מה מחירה בשוק. בזאפ – בין 2,889 שקל ל-3,290 שקל. בחנות אחת מוכרים מתצוגה ב-1,890 שקל. כלומר, ביג אלקטריק מוכרת במחיר נמוך יחסית לשוק ועם התווים/מתנה המחיר משתלם אף שהרשת מסרבת להוסיף הנחה אם קיבלתם תווים/מתנה.

מחסני חשמל

באותו רחוב, בסניף רשת מחסני חשמל, מצאנו דייסון V11 אבסולוט אקסטרה גולד ב-3,090 שקל. בדקנו בגוגל שופינג ומצאנו כי זה מחיר לגיטימי אך לא נמוך. בנוסף,
מחסני חשמל מציעים שוברים של 300 שקל לרשתות ורדינון נעמן - מתנה לחג. כשאמרנו למוכר שברשת זול יותר, הוא הציע לנו לקנות אותו בהנחה של 7% ולקבל תווים ב-300 שקל. המוכר הזה היה צדיק ולא התנה את ההנחה באי-קבלת תווים, אבל עדיין אפשר למצוא מחיר נמוך יותר באינטרנט.
3 צפייה בגלריה
  סניף של מחסני חשמל
  סניף של מחסני חשמל
סניף של מחסני חשמל
(צילום: גיל לרנר)

סוויטץ'

ברמי אלקטרוניקה, בסניף נתניה של רשת סוויטץ', מציגים את המבצע "סוויטץ' בשקל", לפיו כל לקוח הרוכש מוצר חשמלי בסכום הגבוה מ-1,500 שקל ונכלל ברשימת הפריטים המשתתפים במבצע רשאי לרכוש בהטבה את אחד המוצרים המוזלים בשקל אחד כולל מע"מ. בין היתר: כיריים גז, מיקסר סאוטר או מסך טלוויזיה 32 אינץ' (מותג לא מצוין).
מי שלא מעוניין יקבל תווי שי של גולף ב-700 שקל. אפשר להוריד את החנות במחיר ועדיין לקבל תווים או מתנה? כן. הצלחנו לקבל הנחה של 100 שקל על מדיח והבטיחו לנו שנקבל את המוצרים המוזלים או תווי קנייה. לא הסכימו להנחה גדולה יותר.
המחירים משתלמים? התעניינו ברכישת מדיח כלים נירוסטה AEG דגם AEG FFB52600ZM: המחיר על המוצר 2,590 שקל. בזאפ הוא עולה 2,770-1,945 שקל. בחנות גם מכרו תנור בילט-אין של סאוטר B3700 ב-1,690 שקל. בזאפ - בין 1,447-1,899 שקל. כאן המבצע שכולל קבלת מוצר שני בשקל כדאי. במכונת כביסה LAVAMAT (שמונה ק"ג), שנמכרת ברמי אלקטרוניקה ב-1,690 שקל, המבצע משתלם כי המחיר המקורי אטרקטיבי.

טרקלין חשמל

בדקנו פריטים בטרקלין חשמל בנתניה. פה מציעים: "מבצע של פעם בחגים - קונים ב-1,500 שקל ומעלה ובוחרים מארז מתנה בתוספת 99 שקל", שכולל חמישה פריטים: מסחטת הדרים חשמלית, קומקום חשמלי, סט כוסות, טוסטר לחיץ, ומשקל אדם או מארז הכולל שישה פריטים בתוספת 179 שקל.
האם מאפשרים פה לקנות את המארזים ולקבל הנחה על התנור? כן. המוכר דניאל אמר לנו בטלפון: "תקבלי הנחה, אעשה לך את המחיר הכי טוב שאפשר ותקבלי גם מארז".
המחירים משתלמים? תנור בילט-אין של סאוטר דגם B3700 נמכר פה ב-1,790 שקל, יקר יותר מחנות סוויטץ'. בתוספת 99 שקל מקבלים מיקרוגל לבן של סאוטר. במקרה הזה אפשר לוותר על המבצע: מצאנו את התנור הזה ברמי אלקטרוניקה באותה עיר ועם מתנה משתלמת יותר בשקל במקום ב-99 שקל. אפשר לבחור מיקרוגל של חברה אחרת.

KSP

ב-ksp לא מציעים תווים אבל מפתים קונים להוריד אפליקצייה לקראת החג ולקבל קופונים. המנכ"ל אביחי שכטר: "רשתות מחלקות תווים כי רשת יודעת שאם היא תוריד מחיר ותפרסם אותו זה יפגע יותר ברווח הגולמי שלה מכיוון שהמתחרים מיד יעתיקו. יותר קשה להגיב לתווים. זה מטשטש את ירידת המחיר.
3 צפייה בגלריה
מחסן ksp
מחסן ksp
מחסן ksp
(צילום: ksp)
"למשל, אם אתה נותן הנחה ישירה 100 שקל למכונת נספרסו, המתחרה יכול להגיב מיד וזה מעקר את המבצע מתוכן. אם את נותנת תווים את פחות גורמת לתגובת-נגד למבצע".
הרשתות קונות את התווים בזול? "כן. אלה לרוב תווים לרשתות טקסטיל, שם המרווח הגולמי גבוה, מעל ל-50%, בעוד שברשתות הוא 20%. אז הרשתות שמוכרות את התווים לא מפסידות אם הן מוכרות בהנחה, ולרוב הן לא ייתנו תווים לעולמות החשמל.
"רשתות החשמל קונות את התווים בהנחה של עשרות אחוזים ורשתות הטקסטיל גם מרוויחות כי זה מושך לקוחות והלקוח תמיד יקנה מעבר לשווי הנקוב של התו, כך שיש לה רווח נקי על כל קנייה שהצרכן עושה מעבר לסכום המסובסד בתו".
מא.ל.מ נמסר: "טענותיו של הלקוח לא מוצדקות. המבצע מאפשר לו לקבל 100 שקל תווי קנייה על כל 1,000 שקל. אם הוא לא מעוניין הוא יכול לקבל הנחה נוספת. הלקוח ניהל מו"מ והציג הצעות ממתחרים. כדי לענות על ציפיותיו ניתן לו מחיר חריג ללא תווי שי. עם זאת, ואף שלא היה זכאי, הוחלט לפנים משורת הדין להעניק לו 200 שקל שקל בתווי קנייה".