האייפד התקלקל וזה עלה לצרכנים ביוקר: בית המשפט המחוזי מרכז-לוד אישר בקשה לתביעה ייצוגית נגד חברת אייקון גרופ (iConGroup), היבואנית והמפיצה הרשמית של מוצרי אפל (Apple) בישראל, ורשת השיווק איידיגיטל (iDigital) שבבעלותה שעוסקת בין היתר בשיווק מוצרי אפל, שהגישה המועצה הישראלית לצרכנות.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
לפי התביעה, הן הפרו את החובה לספק חלקי חילוף למכשירי אייפד ואייפוד, במשך שנתיים ממועד הרכישה, ולא גילו לצרכנים כי לא ניתן לרכוש חלקי חילוף. התביעה הוגשה באמצעות עו"ד פרופ' אלון קלמנט ומשרד עוה"ד גיל רון, קינן ושות'.
1 צפייה בגלריה
איידיגיטל
איידיגיטל
חנות איידיגיטל
(צילום: שוקה כהן)

תלונות רבות

במועצה התקבלו תלונות רבות נגד איידיגיטל, בעניין סירוב החברה לאפשר לצרכנים לרכוש חלקי חילוף לשם תיקון אייפד ואייפוד, כאשר הדרך היחידה "לתקן" את התקלה היא לרכוש "ערכת חלקי חילוף שלמה", שהיא בעצם מכשיר חלופי ולא באמת חלקי חילוף, שנמכר בעלות של 75% ממחיר המוצר המקורי. למשל, צרכן שביקש לרכוש מסך שנשבר, נדחה בטענה שלא קיימים חלקי חילוף וכי האפשרות היחידה לתקן את המוצר היא לרכוש "ערכת חלקי חילוף" כאמור. כך, צרכנים שילמו ביוקר.
לפי חוק הגנת הצרכן, תקופת האחריות על מוצר אלקטרוני שמחירו גבוה מ-150 שקל היא לשנתיים. איידיגיטל מחייבת את הרוכשים להיעזר רק בטכנאי מטעמה כך שצרכנים לא יכולים לפנות למעבדה פרטית.
החוק גם מאפשר לצרכנים לבטל עסקה אם הייתה בה הטעיה ולטענת המועצה, הצרכנים הוטעו, שכן לא נמסר להם אם ערכת חלקי חילוף זו היא מוצר מקורי, חליפי, משומש או משופץ. כמו כן, לא נמסר לצרכן מה מחירם של מוצרים לפי הסוגים האמורים. על כן אייקון גרופ מפרה לטענתה את חובות הגילוי המוטלת עליה.
המועצה מבקשת מבית המשפט להורות לחברה לאפשר ביטול רכישת המוצרים, לספק לחברי הקבוצה חלקי חילוף ולא מוצר חלופי וליידע אותם בגין זכותם זו. בנוסף, ליידע את הלקוחות על דבר קיומם של חלקי חילוף בישראל, והמקומות בהם ניתן לרכשם; להשיב את הרכיב המוחלף לידי הלקוח לאחר תיקון המכשיר; לספק אחריות עד לתום תקופת האחריות גם למכשירים שתוקנו על ידי מי שלא הוסמך לכך על ידי אייקון גרופ או איי דיגיטל ולספק תעודת אחריות התואמות את הוראות הדין לעניין אספקת חלקי חילוף.
כמו כן, עבור צרכנים שהמכשיר שבידם התקלקל תוך שנתיים ממועד הרכישה על החברות לספק פיצוי כספי בגין העלות הכספית העודפת - והם רכשו מכשיר שלם ("ערכת חלקי חילוף") שנגרמה להם, בתוספת ריבית והצמדה כדין, וכן השבה של המוצר הפגום; תשלום שוויו של המוצר הפגום - אם השבת המוצר אינה אפשרית או אינה סבירה.
כן עליהם לפצות את אלה שלא רכשו מכשיר חלופי, עבור אבדן האפשרות ליהנות מהמכשיר. יש לפצות גם צרכנים שתיקנו את המוצר אצל טכנאי שלא הוסמך לכך על ידי אייקון גרופ או איי דיגיטל עבור נזק או חיסרון כיס שנגרם להם עקב כך.

איידיגיטל ואייקון: אלה הנחיות אפל

איידיגיטל ואייקון, טענו בין היתר כי מדובר בערכה של מוצרים חדשים כשהתיקון של מוצרי אפל נעשה רק על ידי מעבדות מוסמכות על ידי החברה כי הפריטים מחוברים אלא בדבק ייחודי שעלול להיפגם כשמחליפים חלקים במכשיר. עוד טענו שאלה הנחיות אפל, למרות שלטענת המועצה, אפל בברזיל כן מחליפה מסך ומספקת מסכים חלופיים.
במהלך הדיונים התברר כי עוד בטרם הגשת הבקשה, איידיגיטל החלה לספק שירות תיקונים באמצעות מעבדה חיצונית. בית המשפט קבע כי בנסיבות אלה לא ניתן לטעון שאין כל דרך לתת שירותי תיקונים בשל מבנה המכשירים כפי שהחברות ניסו לטעון.
בית המשפט קבע כי יש לצרכנים עילה לביטול עסקה בשל חשש להטעיה, בין היתר והחליט לאשר את התביעה כייצוגית והיא תידון בבית המשפט. רוב התביעות הייצוגיות מסתיימות בפשרה.
לדברי עו"ד יעל כהן-שאואט, סגנית היועמ"ש של המועצה הישראלית לצרכנות, "מדובר בעזות מצח מצד החברות ובפגיעה קשה בזכויות הצרכנים. מדובר בפגיעה כפולה; לא רק בכיסו של הצרכן, אלא גם באמון שלו. מצופה מגוף המתהדר בתואר יבואן רשמי שידאג לצרכנים גם לחלקי חילוף, ואם אין לו אפשרות לעשות זאת - עליו ליידע מראש את הלקוחות טרם הרכישה. זוהי הטעיה צרכנית מהמעלה הראשונה. לא ניתן יד לפגיעה בצרכנים, ולא נשקוט עד שהעוול הזה יתוקן".