משרד הביטחון מנהל מו"מ למכירת 29 מטוסי F-16 משומשים לקנדה. שווי העסקה מוערך בכ-100 מיליון דולר, והיא תהיה העסקה הגדולה ביותר אי פעם של המשרד למכירת מטוסים מעודפי חיל האוויר.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
אלה מטוסי F-16 מדגמי A/B "נץ", שסופקו לחיל האוויר החל מ-1980, והאחרונים שבהם יצאו משירות ב-2016. מטוסים מדגם זה ביצעו את תקיפת הכור הגרעיני בעיראק ב-1981, השתתפו במלחמת לבנון ב-1982, אך בהמשך נדחקו לאחור עם הגעת מטוסי אף-16 מתקדמים יותר. את העסקה מנהלת הסוכנות ליצוא ביטחוני במשרד (סיב"ט), האחראית למכירת ציוד צבאי משומש.
1 צפייה בגלריה
מטוס אף-16
מטוס אף-16
מטוס אף-16
(צילום: AFP)
המטוסים לא יירכשו בידי ממשלת קנדה, אלא בידי חברה פרטית, Top Aces. החברה כבר מציגה באתר האינטרנט שלה כי בקרוב יכלול הצי שלה גם מטוסי F-16, שיצטרפו לצי הקיים של מטוסי סקייהוק ואלפא ג'ט.
Top Aces מספקת לחילות האוויר של קנדה, ארה"ב ואוסטרליה שירותי בִּיוּם אויב, המכונים גם שירותי "חיל אוויר אדום": מטוסיה וטייסיה טסים במתארים של חילות אוויר עוינים, ומאפשרים לטייסי הצבא "הכחולים" להתאמן ביירוט שלהם. החברה גם מספקת שירותים לחילות ים מערביים שמעוניינים להתאמן בהתמודדות עם תקיפות אוויר.
השימוש בחברה פרטית מוזיל את העלויות עבור חילות האוויר, שכן השימוש במטוסים ותיקים ובטייסים פרטיים זול יותר מאשר שימוש במטוסי קרב חדשים ובטייסים מבצעיים. בשנות השמונים חכר חיל האוויר האמריקאי טייסת מטוסי כפיר ישראליים לביום אויב, אך כיום הוא משתמש בחברות פרטיות לאותה משימה. ב-2019 הוא שילם 6.4 מיליארד דולר לשבע חברות ביום אויב, שחלקן רכשו בעבר ממשרד הביטחון מטוסי כפיר וסקייהוק מעודפי חיל האוויר.
חיל האוויר הישראלי מפעיל "טייסת אדומה" כיחידת ביום אויב, טייסת 115, שבה משרתים טייסים ואנשי קבע, שמשתמשים במטוסים ותיקים, ובעבר הפעילה חלק ממטוסי ה-F-16 שצפויים להימכר לקנדים. הטייסת לא מבצעית, ובחירום טייסיה ישתתפו בלחימה בטייסות אחרות.