גרמניה העלתה היום (חמישי) את רמת כוננות החירום האנרגטית לרמה 2 מתוך 3 בעקבות המשבר שנוצר לאור הפלישה הרוסית לאוקראינה. הממשלה הודיעה כי הכלכלה הגרמנית, שנחשבת לגדולה באירופה, עומדת בפני משבר. כמו כן, הממשלה הזהירה כי עתודת הגז לחורף נמצאת בסיכון בעקבות הידלדלות האספקה מרוסיה.
ההחלטה להעלות את רמת הכוננות הגיעה בעקבות הקיצוץ באספקת הגז הרוסי מה-14 ביוני, וכן לאור התייקרות מחירי האנרגיה לאור המלחמה באוקראינה.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
2 צפייה בגלריה
צינור גז נורד סטרים 2 ב גרמניה
צינור גז נורד סטרים 2 ב גרמניה
צינור נורד סטרים בגרמניה
(צילום: AFP)
"המצב חמור, והחורף יגיע", אמר שר הכלכלה הגרמני, רוברט הבק. "ההפחתה באספקת הגז היא מתקפה כלכלית עלינו על ידי נשיא רוסיה ולדימיר פוטין. אנחנו נגן על עצמנו, אבל המדינה שלנו בדרך לתקופה לא פשוטה".
בשבוע שעבר צמצמה רוסיה את זרימת הגז לגרמניה, אוסטריה, איטליה, צ'כיה וסלובקיה, בדיוק בזמן שמדינות האיחוד האירופי נאבקות למלא מחדש את מלאי הדלק שלהם לייצור חשמל, לתעשיות ולחימום הבתים בחורף. ענקית הגז הרוסית, גזפרום, טענה כי צמצום הגז לא קרה בגלל המלחמה אלא מכיוון שאחד החלקים של צינור נורד סטרים (צינור הגז הטבעי הגדול באירופה), שעובר מתחת לים הבלטי לגרמניה, נשלח לתיקון בקנדה ועוד לא חזר.
עם זאת, שבועות לפני הפסקת אספקת הגז לגרמניה ושכנותיה, הרוסים הפסיקו את האספקה גם לפולין, בולגריה, דנמרק, פינלנד והולנד.
ממשלת גרמניה מסרה כי כרגע היא עומדת בדרישות הגז, אבל הקיבולת במתקני האחסון שלה עומדת על 58%, ולא תוכל להגיע ליעד של 90% עד דצמבר, כפי שציפו, אלא אם כן יתבצעו צעדים נוספים. "גם אם אנחנו עדיין לא מרגישים את זה, אנחנו במשבר גז", אמר שר הכלכלה הגרמני.
2 צפייה בגלריה
נשיא רוסיה ודלימיר פוטין קבלת פנים ל בוגרי אקדמיה צבאית ב קרמלין
נשיא רוסיה ודלימיר פוטין קבלת פנים ל בוגרי אקדמיה צבאית ב קרמלין
פוטין. כאוס באירופה
(צילום: AFP )
למרות המצב, גרמניה לא תבטל הסכמים שיש לה עם מדינות אחרות להם היא מספקת את הגז הרוסי. במקום זה הממשלה דחקה בתעשייה וגם בתושבים להפחית את הצריכה שלהם ככל הניתן. "המחירים כבר עכשיו גבוהים, ואנחנו צריכים להיות מוכנים להתייקרויות נוספות. זה ישפיע על הייצור התעשייתי ויהפוך לנטל גדול עבור יצרנים רבים", ציין הבק.
בניסיון להפחית את הדרישה, הממשלה מתכוונת לערוך סוג של מכירה פומבית במסגרתה חברות תעשייה גדולות שיצהירו על הפחתת השימוש בגז יקבלו כסף מהמדינה.
מאז שגרמניה הכריזה בחודש מרץ על השלב הראשון בתוכנית החירום שלה, היא ומדינות אחרות מנסות להשיג גז משכנות באירופה כמו הולנד ונורבגיה, וכן גז טבעי נוזלי מיצרנים במפרץ.
למורת רוחם של ארגוני איכות הסביבה, הממשלה הגרמנית הודיעה השבוע כי תגביר את השימוש בנפט לייצור חשמל גדי להפחית את השימוש בגז למטרה זאת.