למלחמה בין רוסיה לאוקראינה יש השפעות נרחבות מאוד והיא שולחת גלי הדף כלכליים המשפיעים על הכלכלה העולמית. רוסיה, שיזמה את המלחמה, ספגה שורה ארוכה של סנקציות כלכליות המכבידות מאוד על כלכלתה. על פי התחזית צפויה הכלכלה הרוסית להתכווץ ב-8.5%.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
הסנקציות עוצבו כך שיפגעו ביכולתה של רוסיה לעשות שימוש ביתרות המט"ח העצומות שצברה בשנים האחרונות, בסביבות 640 מיליארד דולר, כשבערך 20% מתוכן בזהב. הנשיא פוטין התכוון להשתמש באותן יתרות כדי להתמודד עם הסנקציות, אך נוכח לגלות שתגובת המערב הייתה עוצמתית הרבה יותר ממה שהעריך תחילה. הסנקציות הקפיאו יותר מחצי מיתרות המט"ח הללו.
1 צפייה בגלריה
ולדימיר פוטין
ולדימיר פוטין
בליץ כלכלי. פוטין
(צילומים: רויטרס, AP)
בנוסף, גרמה הפלישה להתרסקות בערכו של המטבע הרוסי, אך זו נבלמה באמצעות שורת צעדים שנקט הבנק המרכזי, כולל העלאת ריבית דרמטית ל-20% (והורדתה אחר כך ל-17%) ושורת הגבלות האוסרות על המרות רובל למט"ח ועל העברת כספים אל מחוץ לרוסיה. האינפלציה במדינה ממשיכה לזנק, ובחודש מרץ עמדה על 17%, ונגידת הבנק המרכזי הרוסי אמרה בשבוע שעבר כי בקרוב יחלו הסנקציות להשפיע בצורה משמעותית יותר על הכלכלה הרוסית: "הבעיה המרכזית תהיה להתמודד עם ההגבלות על היבוא וגם עם הלוגיסטיקה של סחר החוץ, ובהמשך גם עם ההגבלות על היצוא".

גלי הדף

העובדה שמאות חברות ותאגידים זרים עזבו את רוסיה או הקפיאו כליל את הפעילות העסקית במדינה, גורמת גם היא לגלי הדף כמו פיטורים המוניים ופגיעה קשה בשרשרת האספקה של מוצרים שונים שהיעדרם פוגע קשות ביכולת הייצור התעשייתית בענפים רבים. בשבוע שעבר הצהיר ראש עיריית מוסקבה, סרגיי סוביאנין, כי כ-200 אלף מתושבי העיר שהועסקו על ידי חברות זרות איבדו את מקום עבודתם. הממשלה עושה מאמצים להתמודד ובשבוע שעבר אישרה תוכנית בגובה של קרוב ל-42 מיליארד דולר שמטרתה לייצר משרות זמניות, להכין תוכניות הכשרת עובדים ולהעניק סובסידיות לחברות שיסכימו להעסיק את אותם עובדים.
הנשיא פוטין מצידו מנסה לשדר ביטחון ביכולתה של רוסיה לצלוח את המשבר הכלכלי הנוכחי. בשבוע שעבר הוא אפילו הצהיר שהסנקציות המערביות נכשלו: "המערב קיווה לערער את המצב הכלכלי והפיננסי במדינה, לעורר חרדה בשווקים, להוביל לקריסת המערכת הבנקאית ולמחסור רחב בחנויות ובסחורות. אנו יכולים כעת לומר בביטחון שהמדיניות הזו, של בליץ כלכלי, נכשלה".
אך המציאות מורכבת יותר, והנתונים בשטח מעידים על קושי אמיתי. התחזיות כבר צופות מיתון עם זינוק באבטלה ובאינפלציה. בנוסף, לחלק מהסנקציות ייקח עוד זמן להשפיע, אך כשזה יקרה פגיעתן בכלכלה הרוסית צפויה להיות קשה ומהותית.