נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, אמר היום (ד') כי רוסיה מתכננת לקבל תשלומים על גז טבעי ממדינות "לא ידידותיות" רק ברובל - המטבע הרוסי המקומי. בכך, מנסה פוטין להילחם בסנקציות הקשות שהמערב הטיל עליו מאז פלשה רוסיה לאוקראינה, בראשן הקפאת נכסים רוסים בשווי מאות מיליארדי דולרים שנמצאים מחוץ לרוסיה.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
"רוסיה תמשיך, כמובן, לספק גז טבעי בהתאם לכמויות ולמחירים שנקבעו בהסכמים", אמר פוטין בפגישה עם פוליטיקאים בכירים במדינה, שגם שודרה בטלוויזיה הרוסית. "השינויים יחולו רק על המטבע בו מבוצעים התשלומים, שישתנה לרובל רוסי", הדגיש הנשיא.
1 צפייה בגלריה
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין
נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין
(צילום: AP)
עוד טען פוטין כי לממשלה הרוסית ולבנק המרכזי במדינה יש שבוע על מנת למצוא פיתרון לשינוי וכי ענקית הגז הרוסית, גזפרום, תידרש לשנות הסכמי גז שלה בהתאם למדיניות החדשה.
לפי נתוני גזפרום, נכון לסוף ינואר האחרון, 58% מתשלומי הגז הטבעי שהעבירו לה מדינות אירופיות ואחרות נעשו באירו, 39% מהעסקאות היו בדולרים ו-3% נעשו בליש"ט. עוד יצויין כי הגז הרוסי מהווה כ-40% מכלל הגז שנצרך באירופה.
המדינות ה"לא ידידותיות", לשיטת רוסיה, הן אותן מדינות שכפו עליה סנקציות בשבועות האחרונים: ארה"ב, מדינות האיחוד האירופי, בריטניה, יפן, קנדה, נוברגיה, סינגפור, דרום קוריאה, שוויץ ואוקראינה. מאז פרסום הרשימה, כל עסקה עם חברה או עם אנשים פרטיים מאותן מדינות צריכה להיות מאושרת על ידי הממשל הרוסי.
מאז פלשה רוסיה לאוקראינה צנח הרובל בעד 50%, כאשר בשיא כל דולר היה שווה כמעט 140 רובל. מאז המטבע הרוסי התחזק מעט וכעת כל דולר שווה כ-98 רובל.