"אין שום סיבה להעלות את מחיר העוף ואין שום סיבה למחסור". כך אמר מוטי אלקבץ, מנכ"ל ארגון מגדלי העופות, בריאיון לאולפן ynet על רקע פרסומים על עליית מחיר העופות ברשתות השיווק ובקצביות בגובה של 15%-25% לק"ג עוף טרי.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
לדבריו, "אנחנו מייצרים השנה 14.8 מיליון עופות לעומת השנה שעברה שהיה 14.4 מיליון עופות. כלומר, גידול של 400 אלף עופות נוספים, ולכן אין סיבה למחסור ואין שום סיבה לעליית מחיר לצרכן".
1 צפייה בגלריה
עופות בסופר
עופות בסופר
עופות בסופר
(צילום: מוטי קמחי)
אלקבץ האשים את הקמעונאים בעליית המחיר ואמר: "שאלו אתי איך אני מסביר עלייה של 20%-35% במחיר לק"ג עוף... בסופו של יום, כל אחד מהקמעונאים קובע כמה אחוזים הוא רוצה להרוויח מהמחיר שהוא קונה מהמשחטה".
אלקבץ חשף שעלות הייצור של ק"ג עוף היא כשבעה שקלים בלבד, כאשר 70% מהעלות היא מחיר הגרעינים - התערובת שמשמשת למזון לעופות. "רוב השנה המגדלים לא קיבלו מחיר שכיסה את העלויות", טען אלקבץ והוסיף: "המשחטות העלו השנה את מחיר העוף בגלל העלות במחיר המזון והצורך להעלות את המחיר למגדל מ-11 שקל לק"ג ל-12 עד 14 שקל לק"ג. כיוון שזה לא מוצר בפיקוח, מי שקובע ומעלה את המחיר לצרכן זה הרשתות או הקצביות.
"הרשתות הן היחידות שמרוויחות כאן באופן רציף, גם במזמן המשבר שהיה בענף שבמהלכו המגדלים לא קיבלו את מלוא עלות היצור. הן מרוויחות מספר שקלים לא מבוטל ביחס אלינו, המגדלים".
כמו כן, אלקבץ הזהיר כי אם משרד הכלכלה ומשרד איכות הסביבה לא יתנו מענה לבעיה של המשחטות בנושא אתר לפינוי תמלחת (המים הנוצרים מהכשרת העופות), שאמור על פי התקנות להיסגר בשבוע הבא, 30% מכושר השחיטה ייגרע מיד ויווצר מחסור גדול בעופות. בנוסף, לדבריו יש גם את חג הרמדאן בפתח שמביא לפגיעה בכושר הייצור של המשחטות בגלל מחסור בעובדים.
בריאיון השתתף גם יאיר רותם, הבעלים של קצביית הפרה הכחולה משדרות ומגדל בקר בעצמו, והעיד שלדבריו מורגש מחסור והמחירים עלו ב-15%-20%. לטענתו, גם לו העלו את המחיר. בנוסף, הוא הדגיש לא ניתן לקמעונאי לצבור סחורה כי חיי המדף של העוף הם חמישה ימים בלבד.