ההסדר המשפטי שנוצר במרץ 2021 ונועד להקל על חברות ויחידים שנקלעו לקשיים כלכליים בשל הקורונה צפוי להיות מוארך בכשישה חודשים. שר המשפטים, גדעון סער, העביר היום (ג') לאישורה של ועדת החוקה חוק ומשפט של הכנסת טיוטת צו שמטרתו להאריך את תוקפן של ההוראות המיוחדות שנחקקו עד ל-17.9.2022.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
התיקון מאפשר לאדם או לחברה שנקלעו לקשיים בעקבות הקורונה לפנות לבית משפט בבקשה לעיכוב הליכים לתקופה של בין שלושה עד ארבעה חודשים. ברגע שניתן צו עיכוב הליכים, נושי החייב לא יכולים לפתוח נגדו הליכים משפטיים. במהלך החודשים שבהם יש לחייב או לחברה בקשיים "שקט תעשייתי" הם אמורים לגבש הסדר חוב עם נושיהם. בהליך הזה לא ממונה נאמן שמפקיע את ניהול החברה בקשיים מידיה.
1 צפייה בגלריה
עסקים סגורים בירושלים
עסקים סגורים בירושלים
עסקים סגורים בירושלים
(צילום: עמית שאבי)
התיקון נחקק לפני כשנה במטרה להתמודד עם עלייה צפויה בהיקף החייבים שיבקשו לפתוח בהליכי חדלות פירעון בשל קשיים כלכליים כתוצאה ממגפת הקורונה. זאת, באמצעות יצירת מסלול מיוחד בחוק שיתאים למאפיינים המיוחדים של חייבים אלה ויעודד אותם לפנות להליכים של הסדר חוב כדי לאפשר להם לטפל בחובותיהם ולשוב לפעילות כלכלית מלאה.
מסלול זה מאפשר לחייבים פרטיים ולתאגידים לקבל "עיכוב הליכים" לתקופה מוגבלת כדי שיוכלו לנהל משא ומתן עם הנושים ולגבש הסדר חוב, כל זאת בלי לפתוח בהליכי חדלות פירעון ובלי למנות נאמן שיבוא בנעלי ההנהלה, תוך מתן הגנות מאזנות לנושים.
כעת מוצע להאריך את תוקפו של המסלול המיוחד בשישה חודשים נוספים. המהלך גובש בייעוץ וחקיקה (מחלקה למשפט כלכלי) בראשות המשנה ליועצת המשפטית לממשלה, עו"ד מאיר לוין, בשיתוף עם אגף הממונה על הליכי חדלות פירעון ושיקום כלכלי בראשות הממונה עו"ד סיגל יעקבי.
במשרד המשפטים מציינים כי הניסיון שנצבר בהפעלתו ויישומו של מסלול עיכוב ההליכים הייחודי שנחקק בתקופת הקורונה, לצד השפעותיו ההולכות ונמשכות של משבר הקורונה על הכלכלה והמשק בישראל, מלמדים על חיוניותו ויעילותו של מסלול זה עבור חייבים - יחידים ותאגידים.
כך למשל, בתקופה שחלפה מאז כניסתה של הוראת השעה לתוקף ועד סוף שנת 2021, הוגשו כ-57 בקשות לעיכוב הליכים לפי המסלול הייחודי האמור על ידי חייבים תאגידים, שברובן המכריע (כ-75% מהבקשות) בית המשפט הורה על עיכוב הליכים ומתוך קבוצת המקרים שבהם ניתנה החלטה על עיכוב הליכים כאמור, בשמונה תיקים (המהווים כ-18.5% מקבוצה זו) כבר אושר הסדר חוב נכון לסוף שנת 2021.