הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה דרום, בראשות עודד פלוס, אישרה אתמול (ג') להפקדה את תוכנית "נויה על הנחל" במתחם המלאכה הישן, הסמוך לעיר העתיקה בבאר שבע. התוכנית מהווה את הסנונית הראשונה בהליך המעבר של האזור ממתחם מלאכה למתחם מעורב שימושים ומוטה מגורים, שצפוי לכלול כ-2,600 דירות בסך הכול.
התוכנית, שהוגשה על ידי היזם דוד זגדון ונערכה על ידי משרד גיורא גור אדריכלים, משתרעת על פני שטח של כ-38 דונם וכוללת 840 יחידות דיור שיוקמו ב-11 מבני מגורים בתמהיל מגוון. במסגרת התוכנית יוקמו 2 מגדלים בני 30 קומות, מבנה בן 14 קומות, ו-8 מבנים בני 10 קומות. התוכנית המקורית כללה כ-1,000 דירות, אולם בוועדה הוחלט לצמצם את היקף יחידות הדיור.
1 צפייה בגלריה
פרויקט נויה על הנחל באר שבע
פרויקט נויה על הנחל באר שבע
פרויקט נויה על הנחל באר שבע
(הדמיה: משרד גיורא גור אדריכלים)
עוד נקבע בהחלטת הוועדה כי מתוך כלל הדירות שייבנו, כ-168 יחידות דיור יוקצו לטובת "מיקרו-דירות" בשטח של עד 55 מ"ר; כ-210 יחידות דיור יוקצו לטובת דירות קטנות בשטח של עד 75 מ"ר; וכ-70 יחידות דיור יוקצו לטובת דירות בשכירות ארוכת טווח.
כמו כן, התוכנית מקצה שטח של כ-6.1 דונם לטובת הקמת בית ספר שכונתי, כ-5,000 מ"ר עבור שטחי מסחר שישולבו במפלס הרחוב והטיילת, בניין לתעסוקה בן 10 קומות ומלון בן 10 קומות ובו 140 חדרים. כמו כן, במסגרת התוכנית יושלם מקטע נוסף בטיילת לאורך נחל באר שבע, שיחבר בין פארק הנחל, הסינמה סיטי וגן הפעמון, ויוקם גשר שיחבר את השכונה החדשה לשכונת נווה נוי הנמצאת דרומית אליה.
מתכננת מחוז דרום במינהל התכנון, מיכל מריל, אמרה כי "מדובר בתוכנית שתהווה זרז משמעותי להנעת שינוי אופיו של מתחם המלאכה למוטה מגורים ועירוב שימושים, בזכות היקף יחידות הדיור המשמעותי המוצע, שיהווה מסה קריטית במתחם. מגוון השימושים המוצע בתוכנית לצד המגורים יעודד יצירה של אקוסיסטם מקומי, אשר יתרום לצמצום היוממות אל מחוץ לשכונה ולעיר. מדובר בשכונה המציעה דיור איכותי ומגוון שבה ניתן גם לעבוד, לצרוך שירותי מסחר ופנאי, ליהנות משטחים ציבוריים פתוחים איכותיים וממורשת היסטורית מקומית".
רוביק דנילוביץ', ראש עיריית באר שבע, ציין כי "מתחם המלאכה יעבור בשנים הקרובות מהלך משמעותי של התחדשות עירונית ויהפוך למתחם עירוני תוסס, מעורב שימושים עם שטחי מגורים, תעסוקה ומסחר לצד מבני חינוך, ציבור ושטחים לטובת הציבור. המתחם יהווה מנוע צמיחה של העיר והאזור כולו, ובכוונתנו להמשיך ולקדם תוכניות דומות במתחם עם מינהל התכנון ועם יזמים, כדי להמשיך ולחזק את מעמדה של העיר באר שבע כמטרופולין הדרומי".