"אלפי עסקים בענף השיפוצים מצויים על סף קריסה כלכלית. מדובר בעסקים קטנים של עובדי כפיים אשר היו פעילים במשך שנים ואין באפשרותם לשרוד תקופות ממושכות ללא הכנסה ופעילות. הקבלנים אינם מצליחים לעמוד בהתחייבויותיהם מערב המלחמה וכמובן אינם יכולים לקבל על עצמם עבודות עתידיות בשל חוסר הוודאות בנוגע לכוח האדם בענף". כך כותב יו"ר התאחדות קבלני השיפוצים, ערן סיב, במכתב שנשלח לראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו ולשר האוצר, בצלאל סמוטריץ', ושר והכלכלה, ניר ברקת. המכתב נשלח על רקע המצוקה הגדולה של קבלני השיפוצים מאז החלה מלחמת חרבות ברזל, בעיקר בשל המחסור החמור בעובדים.
במכתב מפרט סיב את הסיבות למשבר אליו נקלע הענף: "היקף פעילות קבלני השיפוצים נפגע באופן משמעותי מכמה סיבות עיקריות ובהן גיוס בצו 8 לקבלנים המנהלים עסקים עצמאיים והנסמכים על הימצאותם בשטח לטובת ניהול הפרויקט וביצועו, וגיוס בצו 8 של רכבי העבודה המשמשים את הקבלנים בעבודתם ; הפסקת עבודה פעילה וביטול עבודות עתידיות מטעם מזמיני העבודה עקב אי הוודאות השוררת במדינה ; והסיבה השלישית והעיקרית, היא הטלת הסגר על שטחי יו"ש דבר אשר כמובן מונע את כניסתם של העובדים הפלסטינים לשטחי ישראל".
1 צפייה בגלריה
בניית ממ"דים בשדרות, 2010
בניית ממ"דים בשדרות, 2010
אתר שיפוצים
(צילום: עמית שעל)
בהתאחדות מבקשים מראש הממשלה והשרים לפעול כדי לשנות את המצב בשטח. "מצאתי לנכון לפנות בשם הענף ולבקש לשים את העוסקים בענף השיפוצים על סדר היום", כך סיב, "אנו זקוקים להשקעה מסיבית בהכשרות של עובדים ישראלים לעבודות בענף השיפוצים; הכנסת עובדים פלסטינים מעל גיל 45 מאזור יו"ש לעבודה בישראל וזאת לפחות עד לכניסת כוח עבודה ישראלי ועובדים זרים לענף בכמות ובמקצועיות מספקת; גיוס עובדים זרים בעלי ידע וכישורים התואמים את צרכי ענף השיפוצים, ולאפשר את העסקתם הישירה אצל קבלני השיפוצים, ובכך להפחית את עלויות התיווך של תאגידי כוח האדם".
ערן סיבערן סיבצילום: יגאל עמר
סיב מסכם את המכתב ומדגיש כי: "קבלני השיפוצים נקראים לדגל ומוכנים להתגייס ולהפנות את כל משאביהם לטובת שיקום ושיפוץ של כל אזור עוטף עזה וכמובן מבנים בכל הארץ אשר ספגו פגיעות בעקבות המלחמה. עם זאת, על מנת לבצע עבודה חשובה זו על הצד הטוב ביותר הקבלנים חייבים ידיים עובדות ובהקדם האפשרי. אנו סמוכים ובטוחים כי חשיבותו של ענף השיפוצים למשק ולכלכלה ישראלית עומד לנגד עינכם בתקופה מורכבת זו ואנו נשמח לסייע בכל דבר שיידרש לטובת המשך תפקודו הרציף של הענף ומתן מענה מקצועי ומלא למדינת ישראל ואזרחיה".