"אין בכלל ספק שהשפעות החקיקה על החברות והפעילות במשק יהיו קשות, עד כדי קריסה של מאות חברות. עצוב לומר, אבל זה יהיה המצב אם בממשלה לא יפנו את תשומת הלב לאלתר מההתעסקות המשפטית לטיפול במצב המשק, יוקר המחיה והקושי המתגבר של חברות רבות להתקיים בעת המטלטלת הזאת". כך אמר נשיא לשכת רואי החשבון בישראל, חן שרייבר, בריאיון ל-ynet ולממון.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו, האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש", וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet
לדבריו, "אנחנו רואים בבירור רב שחברות רבות כבר מתקשות לממן את פעילותן בחודשים האחרונים כתוצאה מאי-היציבות במשק ומהעליות הדרמטיות בכל סעיפי ההוצאות - מכוח אדם דרך הריבית העולה, שכר הדירה המזנק בחדות ועד העליות שהיו במחירי החשמל, המים וחומרי הגלם. החברות מרגישות היטב את הזעזועים במשק וזה רע להן מאוד".
2 צפייה בגלריה
חן שרייבר
חן שרייבר
חן שרייבר
(צילום: : אלעד גוטמן)
עוד טען שרייבר, כי "לצערי הרב, עסקים לא מעטים כבר נקלעו לקשיי נזילות קשים, ואנחנו מעריכים שרבות מהן לא יצליחו לצלוח את המשבר ויקרסו ממש בקרוב. אני לא מבין איך מקבלי ההחלטות לא רואים מה קורה כאן. מצב השוק מדאיג אותי מאוד. עסקים מתקשים כעת להתמודד עם עלויות המימון המטורפות בזמן שהצרכנים מגיעים פחות ופחות לערוך קניות והוצאות שכר ואחרות כל הזמן עולות. המצב באמת קשה וצריך להפנים את זה במקום להתעלם".

"הורדת מיסים לחברות היא צו השעה"

על הפגיעה בהכנסות המדינה ממיסים אמר שרייבר כי "הכנסות המדינה נפגעו בעיקר משום ששני הערוצים העיקריים לגביה, שהם הנדל"ן וההייטק, לא מניבים יותר רווחים כמו שהיו בשנים האחרונות והענפים הללו נקלעו למשבר קשה. ההמלצה שלי לרשות המיסים היא להבריא מיידית את המערכת שלה משום שחלק מהותי מירידת הגבייה מגיע גם ממחסור בכוח אדם מיומן אצלם".
האם לדעתך יש מקום להעלות או להוריד כעת מיסים? "אפתיע בתשובתי. דווקא בתקופה הזאת, למרות שהכנסות המדינה מצויות כבר בירידה על רקע ההאטה במשק, כולל בעסקאות הנדל"ן ובהייטק, הורדת מיסים לחברות היא צו השעה. הורדה כזאת באופן מיידי תגדיל דווקא את הכנסות המיסים ותיטיב את מצבן של חברות שנמצאות כיום בסיכון אמיתי".
שרייבר התייחס גם למינוי המתעכב של מנהל הרשות, וטען כי "ברור לגמרי שרואה חשבון צריך לעמוד בראש רשות המיסים בשל הראייה הרחבה שיש לרואה חשבון ויכולת החשיבה העסקית שיביא עימו. רק רואי החשבון באמת מחוברים לחברות במשק מכל הגדלים ויודעים להביא ידע והיכרות עימן לידי ביטוי עבור המשק. בכל מקרה, לדעתי שר האוצר סמוטריץ' חייב למנות ראש רשות שבא מהשוק ומבין את צורכי המייצגים ולא למנות פקיד מתוך המשרד".

"אנחנו לא קיימים בשביל שר האוצר"

על הקשר עם שר האוצר, טען: "אנחנו לא קיימים בשביל שר האוצר הזה. לצערי סמוטריץ' לא מזהה את הפוטנציאל והערך העצומים שהוא יכול להפיק עם החיבור ללשכת רואי החשבון, והוא לא מתייעץ איתנו בכלל בנושאים כלכליים ופיננסיים, מה שעשו בקביעות קודמיו. אני מבטיח כאן שלשכת רואי החשבון, שאני עומד בראשה, לא תעמוד מן הצד ואנו נמשיך להשפיע ולהעביר את חוות דעתנו וניירות העמדה המקצועיים שלנו, ואם לא דרך שר האוצר אז דרך ועדת הכספים וועדת הכלכלה".
2 צפייה בגלריה
השר בצלאל סמוטריץ'
השר בצלאל סמוטריץ'
"אנחנו לא קיימים בשבילו". שר האוצר, בצלאל סמוטריץ'
(צילום: שלו שלום)
עוד התייחס שרייבר גם להצעות האחרונות לחוקק חוקים שיגבילו את רווחיות הבנקים, וטען כי "בשום פנים ואופן אין לעשות זאת. חד וחלק - זה אסור לחלוטין. אסור להתערב לגופים עסקיים במודלים שלהם והשוק חייב להיות חופשי לחלוטין מהתערבות ממשלתית. זאת הצעה מסוכנת ממש.
"מצד שני", הוסיף שרייבר, "חייבים לטפל בכשלי שוק ולייצר יותר תחרות, יותר אלטרנטיבה צרכנית ופחות התערבות רגולטורית, בדיוק ההפך ממה שמתכננים. העלות של כל התערבות ממילא 'תגולגל' בסופו של דבר לצרכן".
איך אתה רואה את מקצוע ראיית החשבון בעתיד לאור השפעת הבינה המלאכותית? "אני צופה כעת מקצוע שונה לחלוטין, גם מבחינת אסדרה (רגולציה) חדשה שתיתן לנו יכולת לפתח את המקצוע ולהשביח אותו ותאפשר שימוש רב ומועיל יותר בהון האנושי המשובח שיש במקצוע, וגם מבחינת התאמת תוכניות הלימוד לעולם הבינה המלאכותית. אני ממש לא רואה שטכנולוגיה תחליף את הייעוץ והערך שרואי חשבון מביאים לעסקים ולחברות הגדולות במשק".
יש לנו יותר מדי או פחות מדי רואי חשבון? "על פי הנתונים שאני מכיר, יש חוסר גדול ברואי חשבון גם במשרדים גדולים וגם בקטנים. המחסור הוא גם בחברות הגדולות, שרואות ברואי החשבון אנשים המשפיעים על הצמיחה, האסטרטגיה וניהול הסיכונים בחברה, וכל זאת בנוסף לכישורים הפיננסיים שלהם. גם במגזר הציבורי יש בעיה קשה, והיא נובעת מחוסר אטרקטיביות של המשרות, שכר נמוך ודירוג שכר פוגעני ולא ראוי לרואי החשבון".
כיצד אפשר לשנות את מעמד מקצוע רואה החשבון? "אפשר ללא ספק. ניתן בשיתוף פעולה עם מנכ"ל משרד המשפטים איתמר דוננפלד לעשות שינויים שעיקרם משיכת סטודנטים למקצוע, הגדלת האטרקטיביות לעסוק במקצוע והגדלת השפעתו על המשק הכלכלי".
מה התוכניות שלך בלשכה? "אני נמצא בעיצומו של קרב גדול לאוטונומיה מקצועית עבור כמעט 30 אלף בעלי רישיונות פעילים, ומוביל מספר חקיקות שישנו את פני המקצוע, דבר שנשיאי עבר פחדו להיכנס אליו כמו אל אש. האתגרים גדולים מאוד ולשמם נבחרתי. אין לי משוא פנים ואני לא חושש מאף אחד ומוביל את המקצוע לעידן חדש. אני לא עובד עם שעון חול ואני כאן כל עוד המשימה לא תושלם".