אחת מהצעות החוק שעוררה סערה בקרב הקהילה הבנקאית ובנק ישראל במיוחד חוזרת לסדר היום? יו״ר סיעת ש״ס, ח"כ ינון אזולאי, שלח היום (ג') מכתב לנגיד בנק ישראל אמיר ירון, בו הוא מבקש לקבל את התייחסותו על הצעת החוק לחייב את הבנקים בריבית על העו"ש - שהורדה מסדר היום לפני כשלושה שבועות אחרי הפנייה החריפה של הנגיד לראש הממשלה בנימין נתניהו.
ח"כ אזולאי כתב לנגיד כי "הצעת החוק שבנדון אמורה הייתה לעלות למליאה להצבעה טרומית ביום רביעי (28.06.23) לאחר שאושרה בוועדת שרים לענייני חקיקה. הצעת החוק קובעת כי יש "לחייב תאגידים בנקאיים בתשלום ריבית על יתרת זכות בחשבון עובר ושב של לקוח, בשיעור מינימלי שיקבע נגיד בנק ישראל לאחר התייעצות עם הוועדה המייעצת לבנק ישראל ובאישור שר האוצר".
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו, האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש", וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet
1 צפייה בגלריה
 נגיד בנק ישראל פרופ' אמיר ירון
 נגיד בנק ישראל פרופ' אמיר ירון
נגיד בנק ישראל פרופ' אמיר ירון
(צילום: שלו שלום)
אזולאי ציין בפנייה לנגיד כי "זה המקום לציין שבשיחה עם לשכתך הייתה התחייבות מפורשת שלי שלא לקדם את הצעת החוק ללא הסכמה, וכן סוכם כי הפסקה 'באישור שר האוצר' תמחק, וחיוב הבנקים בריבית על יתרת הזכות תהיה אך ורק על פי קביעתך ומדיניותך ללא שום התערבות של גורם נוסף.
"על אף האמור, פנית לראש הממשלה על מנת שתוסר ההצעה מסדר היום. לאור בקשתו של ראש הממשלה, החלטתי להמתין עם העלאת הצעת החוק, למשך תקופה של שבוע ימים, המועד בו הבנקים נדרשו להחזיר תשובה ולהמתין לראות מה תהיה תגובת המערכת הבנקאית.
"מאז עברו כשלושה שבועות ובכוונתי לעלות את הצעת החוק לקריאה טרומית במליאת הכנסת וע"כ אבקש לדעת האם הבנקים העבירו אליך את תשובתם והאם היא מספקת אותך. לפי פרסומים בתקשורת, יצאו הבנקים בשורה של הטבות והודיעו כי ישלמו ריבית כלשהי על יתרת העו"ש, אך מדובר בסכומים קטנים מאד שיניבו לכל היותר מאות שקלים בודדים בשנה.
"ניתן היה לצפות כי לנוכח התרומה של הציבור לרווחי הבנקים, הם יהיו נדיבים יותר בתשלום על הכספים שהפקידו אצלם, כולל על היתרות בעו"ש. אלא שזה לא קרה. הבנקים העדיפו לשמר את הרווח שלהם במקום להקטין אותו ולו במעט ולחלק בימים האחרונים לציבור פירורי ריבית על היתרות בעו"ש. מתן ריבית על היתרה בעו"ש ברמות שהבנקים מציעים לפתע אחרי לחצים אדירים שהופעלו עליהם, לרבות איומים שיחוקקו חוקים נגדם בכנסת שיכריחו אותם לתת ריבית, הוא בבחינת מס שפתיים ולא יותר. אודה להתייחסותך בהקדם", חתם ח"כ אזולאי.
בבנק ישראל מסרו כי "פנייתו של ח"כ אזולאי התקבלה בלשכת הנגיד ויינתן מענה מסודר של בנק ישראל בהמשך".

המכתב החריף של הנגיד לראש הממשלה

הנגיד, כזכור, שלח בסוף חודש יוני מכתב חריף לראש הממשלה, ובו שלל באופן נחרץ במיוחד את ניסיון החקיקה בעניין חיוב הבנקים בתשלום ריבית על חשבונות העו"ש, וכינה אותה: "חציית קו אדום של ממש וחשש ממשי כי כך יתפסו אותה גם הגורמים הבינלאומיים וחברות הדירוג".
בפנייה דחופה ויוצאת דופן לראש הממשלה הביע הנגיד את התנגדותו הנחרצת להצעת החוק שמבקשת לחייב בנקים בתשלום ריבית על יתרת זכות בחשבונות עובר ושב של לקוחות בשיעור מינימלי שיקבע הנגיד, באישור של שר האוצר. המכתב נשלח לראש הממשלה אחרי שההצעה אושרה בוועדת השרים ורגע לפני שהייתה אמורה לעלות להצבעה בקריאה טרומית.
בעקבות המכתב, ראש הממשלה הורה לדחות את הגשת הצעת החוק ועל סמך הוראתו החליט חבר הכנסת ינון אזולאי להמתין עם העלאתה להצבעה ולהודיע כי הדבר ידחה "לשבוע הבא".
ההערכה בכנסת הייתה שבעקבות היענות הבנקים לפניית בנק ישראל לשלם ריביות על העו"ש ולהקל על תשלומי הריבית על המינוס בחשבון ועל המשכנתאות - גם אם רק באופן מוגבל, הצעת החוק הזאת תידחה בינתיים למועד לא ידוע - אם בכלל תעלה עוד. כעת נראה שח"כ אזולאי נחוש להחזיר אותה לסדר היום.