רשות ניירות ערך הטילה עיצום כספי בסך 200 אלף שקל על בנק אגוד שהתמזג לאחרונה עם בנק מזרחי, זאת לאחר שיועץ השקעות של הבנק ניסה לשכנע לפני כשנה לקוח שלא לעבור לשירות ניהול תיקים. הקנס המקורי עמד על 400 אלף שקל אך הופחת אחרי ערעור של הבנק. בשנים האחרונות האחרונות הוטלו עיצומים בגין הפרת איסור זה גם על בנק מזרחי, בנק יהב ובנק לאומי.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו

לפי ועדת עיצומים וקנסות של רשות ניירות ערך, במהלך חודש אוקטובר 2020 התקשר לקוח עם יועץ של בנק אגוד על מנת לעבור לשירות מנהל התיקים ולחתום על ייפוי כח בהתאם. לשיחה ענה יועץ השקעות בסניף. מבדיקת סגל הרשות את השיחה המוקלטת של היועץ עם הלקוח נמצא כי יועץ ההשקעות ניסה להניא את הלקוח מלעבור לשירות ניהול התיקים.
בכך הפר היועץ את האיסור להניא לקוח המנוי בהוראה שנקבעה מכוח חוק הסדרת העיסוק בייעוץ השקעות, בשיווק השקעות ובניהול תיקי השקעות. ניצול עמדה שיווקית זו של הבנק פגעה בתחרות ההוגנת בין השחקנים השונים בשוק.
בעבר על מנת לעבור משירות ייעוץ השקעות של הבנק אל שרותי מנהל תיקים נדרש לקוח מיועץ להגיע אל סניף הבנק בו מנוהל חשבונו ולחתום על ייפוי כוח לטובת מנהל התיקים. ההתייצבות לחתום על יפוי כוח נוצלה בעבר על ידי הבנקים על מנת לשכנע לקוחות לעבור לחברת ניהול תיקים שקשורות לבנק או שלא לקבל בסופו של דבר את שירותיו של מנהל התיקים.
ניצול כוח זה התאפשר בגלל טבע הקשרים בין לקוח לבנק (קשרי הכרות ארוכי שנים, ידע רב של הבנק על הלקוח ורצונותיו, ותלות של הלקוח לעיתים בבנק). ובשל העובדה שיועצי ההשקעות בבנקים נתפסים בעיני הלקוחות כגורמים מקצועיים ואובייקטיביים הכפופים לחובות האמון וזהירות.
לפי הרשות, משמיעת הקלטת השיחה עולה שלמרות שלא התבקש ולא נשאל על כך, העריך היועץ שמדובר בהשקעה בקרנות הנאמנות של מנהל התיקים, התייחס לתנאים שיקבל הלקוח אצל מנהל התיקים, לכך שהעלויות שלו יגדלו בין השאר שכן מדובר בקרנות נאמנות יקרות באופן יחסי, שאל מה הסיבה שהלקוח בחר בניהול תיקים, התייחס לרמות הסיכון של הלקוח אצל מנהל התיקים, התייחס לתוצאות לא טובות שיש לאותו מנהל תיקים באותה שנה, סקר בפני הלקוח מה עשתה הקרן המנייתית של אותו מנהל תיקים ולכך שלא היו להם ביצועים טובים באותה שנה וכן התייחס לתשואות הטובות שעשה התיק המיועץ של אותו לקוח בבנק.
במקום להתייחס לשאלתו של הלקוח לגבי הפרוצדורה, בחר היועץ לשים דגש בשיחה על הסיבות למעבר, על הביצועים הירודים של מנהל התיקים וכד'. זוהי בדיוק הפעולה אותה אוסרת ההוראה. לעמדת סגל הרשות, האיסור "להניא" מתקיים גם כאשר השיחה היא ביוזמת הלקוח.