ועדת הכלכלה, בראשות ח"כ דוד ביטן, אישרה היום (רביעי) לקריאה שנייה ושלישית הצעת חוק שקובעת קנס של עד 100 מיליון שקל על יבואן רשמי שינסה לפגוע בייבוא מקביל. החוק יעלה בקרוב לקריאה שנייה ושלישית במליאת הכנסת, לקראת אישורו הסופי.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
מדובר בתיקון לחוק שגיבשה שרת הכלכלה לשעבר, אורנה ברביבאי, בליווי רשות התחרות, אולם בשל התפזרות הכנסת הקודמת החוק הספיק לעבור רק בקריאה ראשונה. מטרת החוק היא לחזק את ההתרעה אל מול יבואנים רשמיים ולמנוע פגיעה בתחרות.
1 צפייה בגלריה
סניף שופרסל
סניף שופרסל
סופרמרקט
(צילום: יריב כץ)
בייבוא מקביל רכישת המוצר מתבצעת למעשה לא באמצעות היצרן המקורי, אשר "שומר אמונים" ליבואן הרשמי, אלא דרך ספקי משנה כמו סיטונאים שנתקעים עם סחורה וכד'. אחד הקשיים של יבואן מקביל היא שלעיתים היצרניות מאתרות את אותם ספקי משנה וחוסמות בפניהן את האפשרות למכור סחורה לצד שלישי.
כך למשל, דוגמה לאחד המקרים שהחוק מנסה לכאורה למנוע, היא הטענה של הממונה על התחרות מלפני כארבע שנים לפיה שסטוביץ ניסתה למנוע יבוא מקביל של קולגייט. לפי הממונה, היבואנית העבירה לחברת האם של קולגייט צילומים וברקודים של משחות שיניים שיובאו לארץ בייבוא מקביל ובמחיר מוזל, כדי לאפשר לה לאתר את הספק ולחסום אותו.
מנגד, שסטוביץ טענה כי מטרת העברת האינפורמציה הייתה להפחית את מחיר משחת השיניים שהיא מייבאת ואף ערערה לבית הדין להגבלים עסקיים, ש"ריכך" את ההחלטה. בית הדין הותיר לשסטוביץ לקיים שיח על יבוא מקביל עם היצרן, בתנאי שלא יועברו צילומי מסך או ברקודים של מוצרים.
בישיבת ועדת הכלכלה בנושא שהתקיימה בחודש פברואר האחרון, רשות התחרות טענה כי יבואנים רשמיים בארץ נוקטים בפרקטיקות שפוגעות בייבוא המקביל. במטרה למנוע את התופעה, ועדת הכלכלה מכינה כאמור את ההצעה להוסיף לחוק התחרות הכלכלית הוראת שעה העוסקת בנושא.
זאת, לאחר שב-2018 נקבעה הוראת שעה שנתנה כלים לטיפול ביבוא רשמי שפוגע בייבוא מקביל או אישי, אך תוקפה עמד על שלוש שנים בלבד והיא פגה מאז.
בתוך כך, הוועדה הגיעה היום גם להסכמות בדיון על הגבלת כוחם של ספקים במסגרת חוק ההסדרים, לפיהן ספק שמחזור המכירות שלו היה ב-2021 מעל 320 מיליון שקל לא יוכל לקנות ספק שהמחזור שלו מעל 30 מיליון שקל למשך שנה וחצי.
שר הכלכלה, ניר ברקת, אמר: "אני מברך על אישור ההצעה החשובה שתאפשר להגביר את התחרות בייבוא ולפתוח את השוק לייבוא מקביל ללא הפרעות הייבואנים הרשמיים".