1 צפייה בגלריה
אסיר בכלא
אסיר בכלא
אילוסטרציה
(צילום אילוסטרציה: shutterstock)
בית משפט השלום בתל אביב גזר לאחרונה שלוש שנות מאסר בפועל, תשעה חודשי מאסר על תנאי וקנס של 80 אלף שקל על איש הקבלה נתנאל אור כהן, שהורשע בהעלמת הכנסות של כ-9.4 מיליון שקל ואי תשלום מע"מ של כשני מיליון שקל נוספים. השופט שאול אבינור דחה את טענת הנאשם שלפיה הוא לא כשיר לשבת בכלא.
אור כהן עוסק מזה כ-24 שנה במתן ייעוץ ובמכירת אביזרים הקשורים לעולם המיסטיקה. בין היתר הוא נהג לערוך "תיקונים" ללקוחותיו ולמכור להם קמעות וחומרי מזל שונים. העסק שלו שגשג ובתקופה הרלוונטית לאישומים הוא גלגל כמעט 30 מיליון שקל. חקירה שביצעה רשות המסים, שגילתה שהוא לא דיווח על מלוא הכנסותיו, עצרה זאת.
הוא הורשע בעבירות של קיום והכנת רשומות כוזבות, השמטת הכנסות מדו"ח, מרמה, עורמה ותחבולה ומסירת ידיעה כוזבת. בהכרעת הדין ציין השופט שמדובר בהעלמת מס רצופה, עקבית ומתמשכת שממנה עולה כוונת מרמה מובהקת לגזילת הקופה הציבורית.
המדינה דרשה להטיל על אור כהן 4.5 שנות מאסר, לצד קנס כספי ומאסר על תנאי. "היו לנאשם שמונה שנים לשוב מדרכיו הרעות", טענה ב"כ המדינה, "אך הוא בחר להמשיך ולבצע את העבירות".
רו"ח נמרוד ירוןרו"ח נמרוד ירוןהארי ארליך
מנגד עתר הסניגור להסתפק בעבודות שירות. לטענתו אור כהן נמצא במצב בריאותי קשה ואם ייגזר עליו להיכנס לכלא עלולה להיווצר סכנה ברורה ומיידית לחייו. עוד טענה ההגנה שיש להתחשב במעשיו הטובים ותרומותיו לחברה. בהקשר לכך היא זימנה 11 עדי אופי.
אבל השופט אבינור ציין שמדובר במקרה חמור המחייב מאסר בפועל, מה גם שהטענה שמאסר עלול לסכן את חיי הנאשם לא גובתה בראיות מתאימות. לדבריו, מתחם העונש שהולם את המעשים נמצא בין 30 ל-54 חודשי מאסר בפועל. בנוסף הוא כתב שמכיוון שמדובר בעבירות כלכליות יש להשית גם ענישה כלכלית ממשית.
עם זאת, השופט החליט להקל בעונשו של הנאשם לנוכח "תרומתו הרבה לחברה" שנתמכה בעדויות האופי מטעם ההגנה. לדבריו אף הוא התרשם כי מדובר באדם נעים הליכות אשר נפל מאיגרא רמא לבירא עמיקתא וקרס כלכלית ובריאותית.
אף שבימים אלו אין נוהל גילוי מרצון בתוקף, עדיין יש תיקים רבים שבהם ניתן להגיע להסכמה עם רשות המסים וכך להימנע מענישה קשה הכוללת מאסר בפועל וקנסות כבדים. חשוב להבין שההליך הפלילי בדרך כלל מקדים הליך אזרחי שיבוא בעקבותיו. ההליך האזרחי יתבסס על הקביעות המשפטיות בהליך הפלילי והטיפול יועבר למפקח מס הכנסה שיקבע שומה לנישום. שומה שנקבעת לאחר הליך פלילי, כוללת לרוב תוספת של קנס גירעון ולאחר מכן פסילת ספרים, כך שהוצאות רבות לא כלולות בה. במצב שכזה, שיעור המס האפקטיבי יכול להגיע גם ל-70% לעומת מס נמוך הרבה יותר במסגרת הסדרת חבות מס שהיא מעין הליך של גילוי מרצון יזום של הנישום.
• לקריאת גזר הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • ב"כ המדינה: עו"ד עינב אוראל כהן • ב"כ הנאשם: עו"ד טוביה יגר • רו"ח (משפטן) נמרוד ירון עוסק במיסים • הכותב לא ייצג בתיק • ynet הוא שותף באתר פסקדין