בשיתוף "המקצוענים"
דווקא חלל קטן כמו חדר שינה, מצריך תכנון מדויק ומוקפד עוד לפני שממהרים להעמיד את הריהוט, ועוד בשלב שלפני האכלוס. בכתבות הקודמות בסדרה, פירטנו על תכנון חכם של חשמל בסלון ובמטבח. בכתבה זו, נרחיב על חדרי שינה לילדים ולהורים ועל חדר עבודה, כולל זה הממוקם בממ"ד.
9 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

ליד המיטה: השאירו מקום לגמישות בעתיד

בחדרי ילדים כדאי למקם שקע בסמוך למיטה, ולקחת בחשבון שבעתיד היא תהיה רחבה יותר מהמידה הנוכחית.
בחדרי הורים, מומלץ למקם שני שקעים ליד המיטה, וגם במקרה זה לקחת בחשבון שייתכן שבעתיד תעברו למיטה רחבה יותר. לכן, לא כדאי שהשקעים יהיו קרובים מדי לגודל גב המיטה הנוכחי, שכן בהמשך הם יהיו מוסתרים ומאוד לא נוחים לשימוש.
9 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

9 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
גם לגובה שידות הצד ולמיקום גופי תאורה, יש חשיבות בתכנון. לא תרצו שהשקעים יהיו בולטים ויכערו את החדר. מאידך, תרצו שהם יהיו נגישים לשימוש יומיומי.
בנוסף, כדאי להכין מראש גם שקעי USB, לצורך הטענה נוחה של מכשירים ניידים.
הכנה למיטה מתכווננת: גם אם נדמה לכם שזה לא בשבילכם, כשתתבגרו ייתכן שאתם, או הילדים המתבגרים שלכם, ישנו את הדעה. לשם כך, תצטרכו למקם שקע במיקום נמוך יחסית, שיהיה נסתר.
נקודות חשמל לתריס חשמלי, וילון חשמלי וטלפון אלחוטי: בנוסף לתאורה ולמאוורר התקרה, ייתכן שתרצו להפעיל מרחוק גם תריס חשמלי או וילון חשמלי. לשם כך, כדאי למקם את נקודת החשמל במיקום שיהיה נוח לשימוש ביומיום. כך גם לגבי תשתית לחיבור טלפון אלחוטי, לו תצטרכו לדאוג להכין שקע מראש ליד המיקום שבו תרצו להטעין את המכשיר וכן לנקודה לטלפון (נקודת חיבור לטלפון קווי).
9 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

מפסק מחליף או מצליב? מה ההבדל

בחדרי ילדים, ניתן להסתפק במפסק מחליף, שיאפשר כיבוי והדלקה של התאורה המרכזית בחדר מהכניסה לחדר ומהמיטה.
בחדרי הורים, מוטב להתקין מפסק מחליף-מצלב, שיאפשר הדלקה וכיבוי משלושה מיקומים שונים: מהכניסה לחדר, מצד ימין של המיטה הזוגית ומצד שמאל שלה. כך, לא תצטרכו להעיר אחד את השני לצורך כיבוי והדלקה.
כמו כן, אם יש לכם סוויטת הורים (כלומר שחדר השירותים והרחצה ממוקמים באותו החלל, כדאי מאוד להשקיע גם במפסק מחליף שיאפשר לכם הדלקה וכיבוי של התאורה שם גם מהמיטה. זה ימנע מכם הליכה מסוכנת בחושך, ויהיה הרבה פחות מטריד מהדלקת התאורה הראשית או תאורה צדדית ביומיום. תאורת חדר רחצה חלשה יחסית ומרוחקת יותר מאזור המיטה, תאפשר הפרעה קטנה יותר לבן-הזוג.
9 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

אורה פונקציונלית: קריאה, איפור להתמצאות בארונות הבגדים

למרות שמדובר בחלל אינטימי יחסית, לא כדאי להסתפק רק בתאורת אווירה או בתאורה כללית לחדר. הסיבה: פרט לשינה (ואולי לצפייה בטלוויזיה) מרבית השימושים שתעשו בחלל זה הם בקרבת הקירות. מיקום פינת איפור, ארונות ומגירות – אלו יצריכו תאורה מתאימה. אם התאורה תהיה רק במרכז החדר, הרי שתטילו צל עליהם, דבר שיקשה מאוד על פעולות יומיומיות בסיסיות, כמו מציאת חולצה בתוך הארון החשוך.
9 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
לכן, כדאי מאוד לדאוג לתאורה פונקציונלית, ולהכין תשתית מתאימה מראש. לשם כך כדאי לדאוג לנקודת תאורה למנורת קריאה ליד המיטה (או ל-2 נקודות כאלה אם מדובר בחדר השינה הזוגי). בנוסף, כדאי לדאוג למספר שקעי חשמל ולמפסק הדלקה וכיבוי של תאורה בפינת איפור, אשר לרוב מומלץ למקם אותה משני צדי הראי (ולא מעליו).
9 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
בנוסף, כדאי למקם פס צבירה של ספוטים לפני ארונות הבגדים (מהתקרה לכיוון הארונות), בכדי לאפשר התמצאות נוחה בתוך הארון.
אם ישנו חדר ארונות סמוך, כדאי למקם את התאורה באותו האופן: בקו שמעל דלתות הארונות, ולא בקיר הנגדי, שיגרום לכם להטיל צל על הארון בזמן שאתם עומדים מולו. כדאי לדאוג במקרה זה גם כן למפסק מחליף שיאפשר לכם הדלקה וכיבוי של הספוטים מאזור המיטה ומהכניסה לחדר.
9 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

תקשורת וטלוויזיה: דאגו למספיק שקעים ולאפשרות חיבור קווי לאינטרנט

בחדרי השינה של הילדים, בחדר השינה של ההורים או בחדר עבודה בבית, שבו אתם חושבים שתידרשו למקם מחשב, טלוויזיה או אפילו פינת משרד ביתית, כדאי מאוד לדאוג להכנות הדרושות. הוספתם בשלב מאוחר יותר, יכולה להיות כרוך בחציבות בקיר, בתעלות גבס שמכערות את העיצוב ובפשרות על מיקום פינת העבודה, או איכות החיבור האינטרנטי.
לכן, כדאי מאוד לדאוג לכך מראש, גם בחדרי ממ"ד (בהם יש חשיבות להכנת תשתית, שכן עובי קירות הבטון לא פוגע באפשרות קליטת ה-WIFI. כדאי לדאוג לנקודת תקשורת לאינטרנט (קו בזק או כבלים) שתמוקם ליד עמדת המחשב.
כמו כן, כדאי להכין מראש מקבץ שקעים לטלוויזיה, למחשב, למסכים, לממיר, לטאבלט, למטענים וכן הלאה. מומלץ שאחד משקעים אלו (אם לא יותר) יהיה שקע USB.
עם המעבר לעבודה מהבית וללימודים מהזום, הצורך בשקט ובפרטיות הולך וגובר, ולכן לא כדאי להסתפק רק בהכנת תשתית בפינת עבודה משפחתית אחת, אלא לדאוג למספר עמדות עבודה ולימוד נפרדות ברחבי הבית.
עוד כתבות בנושא:


9 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

חימום וקירור: שקעים מתאימים למזגנים או הכנה לחימום תת-רצפתי

גם אם הכנתם תשתית למערכת מיזוג מיני-מרכזי, קחו בחשבון שייתכן שבחלק מהחדרים תרצו לעשות שימוש נקודתי במזגן עילי. זה, יותר זול, מאפשר למזג רק חלל אחד ולא את כל הבית, והוא פתרון לחדרים קטנים, ולמי שרוצה עצמאות בקביעת הטמפרטורה באותו החדר.
לשם כך, כדאי לדאוג לשקע תלת-פאזי ייעודי למזגן, במיקום שסביר להניח שבו תרצו למקם את היחידה הפנימית של המזגן העילי. הוספתו בשלב מאוחר יותר, תעלה לכם ביוקר.
באזורים קרים במיוחד (בצפון ובאזור ירושלים),(לינק לחשמלאים בירושלים) פופולארי יותר השימוש בחימום תת-רצפתי. אם אתם בשלבי בנייה או שיפוץ, דאגו לתשתית מראש, ובחרו את מיקום התרמוסטט של המערכת כך שיהיה נוח, נגיש ולא יגביל אתכם מבחינת העמדת הריהוט באותו החדר.
לא משנה איזה תוספות אתם שוקלים להוסיף, כדאי מאוד שתבררו מהי התוספת שנגבית מכם כחלק מהליך השיפוץ, וכמה היא אמורה לעלות בנפרד, אם תרצו להוסיף אותה בהמשך. כדאי לבדוק מחירונים הנהוגים בתחום החשמל ולערוך סקר שוק קצר, בכדי לוודא שאתם משלמים מחיר הוגן.