1 צפייה בגלריה
שיחה על הסכמי ירושה
שיחה על הסכמי ירושה
אילוסטרציה
(צילום: Shutterstock)
בית המשפט למשפחה בתל אביב קבע לאחרונה שחל חיסיון עו"ד-לקוח על צוואה הדדית שערכו הורים, ולפיכך סירבה השופטת ציפי כהן אביטן לבקשת שניים מילדיהם לזמן להעיד בדיון במסגרת סכסוך על הירושה.
לבני הזוג שישה ילדים. בספטמבר 2014 הם ערכו צוואה הדדית בפני נוטריון ושנה לאחר מכן הלך האב לעולמו. בצוואה הוא הורה כי מלוא הרכוש יעבור לאשתו, ואם היא לא תהיה בין החיים - הרכוש יחולק בין הילדים. שניים מהילדים עתרו למתן פסק דין הצהרתי שלפיו צוואת האב כוללת הוראת "יורש אחר יורש", כשהיורשת הראשונה היא האם ואחריה הילדים, וכי היא מנועה מביצוע דיספוזיציה בנכסי האב.
במסגרת ההליך הגישו שני הילדים התובעים בקשה לזימון עורך הדין שערך את הצוואה כעד. הנתבעים, האם וארבעת הילדים האחרים, טענו לחיסיון עורך דין-לקוח. האם הבהירה כי היא אינה מוותרת על זכות החיסיון.
התובעים טענו שיש לדחות את טענת החיסיון ושהנתבעים עושים שימוש לרעה, בחוסר תום לב מובהק ובוטה בטענת בניסיון למנוע את חקר האמת. לדבריהם מדובר בעדות החיונית, האובייקטיבית והמהימנה היחידה, שיש בה כדי לשפוך אור על רצונו ואומד דעתו של המצווה. הם הוסיפו שעם פטירת האב עוברת זכות החיסיון ליורשיו וכי הם נחשבים היורשים לעניין זה.
עו"ד עידן ליטבקעו"ד עידן ליטבק
הנתבעים טענו מנגד כי מאחר שמדובר בצוואה הדדית, לאם בעצמה יש זכות חיסיון. הם הוסיפו שלא ניתן לדון בצוואת אדם בעודו בחיים. לדבריהם, זכות החיסיון עוברת ליורשי המנוח ובמקרה זה היורשת היחידה היא האם ולכן אין לתובעים זכות לוותר על טענת החיסיון של המנוח.
השופטת ציפי כהן אביטן הבהירה שזכות החיסיון של עורך דין-לקוח היא מוחלטת, שהלקוח בלבד יכול לוותר עליה ואין לבית המשפט סמכות להסירה. לאחר פטירת האב עוברת הזכות לחיסיון ליורשיו, אשר הם בלבד רשאים לוותר על חיסיון זה. היא קבעה שעל פי לשון הצוואה, היורשת היא האם ולא ניתן להכריע בשלב זה כי התובעים הם יורשי המנוח.
זאת ועוד, אף לשיטת התובעים עצמם, מעמדה של האם כיום הוא של "יורשת" בפועל, בעוד מעמדם הוא של "יורשים פוטנציאליים". באשר לשאלת הזכות לחיסיון של בן הזוג הנותר בחיים במסגרת צוואה הדדית נקבע כי האם מחזיקה ב"שני כובעים" בכל הנוגע לחיסיון, הן כיורשת המנוח והן כלקוח. לכן, זכות החיסיון שלה כפולה.
בנסיבות אלה ומשהודיעה האם כי אינה מוותרת על החיסיון, לא ניתן להעיד את עורך הדין בכל הנוגע לשירות שנתן לבני הזוג, או למי מהם, במסגרת עריכת הצוואה.
• לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • ב"כ התובעים: עו"ד זהר פשה אלון, עו"ד משה בן דורי • ב"כ הנתבעים: עו"ד ליהיא כהן דמבינסקי • עו"ד עידן ליטבק עוסק בירושות וצוואות • הכותב לא ייצג בתיק • ynet הוא שותף באתר פסקדין