1 צפייה בגלריה
ארכיון
ארכיון
ארכיון
(צילום: עידו ארז)
בית המשפט לעניינים מנהליים בתל אביב קיבל לאחרונה ערעור שהגישו בני זוג אזרחי אוקראינה שלא הוכנסו לארץ לאחר שנציגי רשות האוכלוסין ערכו חיפוש בטלפון הנייד של האישה. השופטת מיכל אגמון-גונן קבעה כי החוק לא מסמיך את פקחי הרשות לעשות זאת.
מדובר בבני זוג שהגיעו לפולין מאוקראינה עקב המלחמה, והם גרים ועובדים שם כיום. בדצמבר 2022 הם הגיעו בטיסה לנתב"ג כדי לחגוג את השנה החדשה עם אימה של האישה ובעלה הישראלי. עם נחיתתם הם נלקחו לתשאול והטלפונים שלהם נלקחו מבלי שהוסבר להם שהם רשאים לסרב. בקרית הגבול מצאה בתכתובות בין האישה לבין אמה קישור לקבוצות פייסבוק בנושא עבודה בישראל. האישה הסבירה שמדובר בהודעה ישנה.
כשדרכוניהם והטלפונים שלהם לא איתם התבקשו השניים לחתום על טפסי ויתור על ייצוג בידי עו"ד והסכמה לשוב על עקבותיהם בטיסה הקרובה. רק בשלב זה בן הזוג של האם הסדיר להם ייעוץ משפטי והוגש ערר דחוף לבית הדין לעררים בתל אביב. שעה לאחר הגשת הערר התקבלה החלטת בית הדין לדחות אותו ונקבע כי החלטה הרשות אינה חורגת ממתחם הסבירות. במקום לחגוג עם קרוביהם, בני הזוג נאלצו לשוב לפולין.
כמה ימים לאחר מכן הגישו בני הזוג את הערעור לבית המשפט. לטענתם היה מקום להתיר את כניסתם לישראל, והחלטת הסירוב נשענה על ראיות פסולות שהושגו בניגוד חמור לדין. השופטת אגמון-גונן קיבלה את הערעור במלואו וציינה שחדירה לא מורשית למידע הנשמר באמצעים דיגיטליים של האדם מהווה פגיעה בזכותו לפרטיות, כמו חדירה לטריטוריה המוחשית הפרטית שלו, ואולי אף מעבר לכך.
עו"ד שלמה כץעו"ד שלמה כץ

היא הוסיפה שנוהל רשות האוכלוסין שנקבע מכוח חוק הכניסה לישראל מגדיר באופן מפורט מאוד את הליך הטיפול בבקשות, ומסמיך את בקרי הגבול לבצע פעולות מגוונות במסגרת בדיקת בקשת אדם זר שאינו אזרח ישראלי להיכנס לארץ, לרבות זיהוי, תשאול ואיסוף נתונים.
ואולם, הנוהל אינו מסמיך מי מנציגי הרשות לבצע חיפוש ברכושם של המבקשים להיכנס לישראל, ובעיקר לא במכשירים הניידים שלהם. "כל חיפוש בטלפון נייד בגבול, מהווה פגיעה אסורה בפרטיותו החוקתית של המחזיק בו", כתבה.
בהחלטה הודגש שלא ניתן להסכים לפגיעה בזכויות חוקתיות ו"ההסכמה" הניתנת לבקרי הגבול על ידי מי שתלויים במוצא פיהם אם להיכנס לישראל, או להיות מורחקים ממנה, לאו הסכמה היא.
השופטת סיכמה כי בהעדר כל חוק ונוהל המסדיר זאת, אין סמכות לבקרי הגבול ולכל נציג אחר של הרשות לבצע חיפוש במכשירים ניידים – מחשבים וטלפונים כאחד - של המבקשים להיכנס לישראל. לעניין זה אין חשיבות אם מדובר בתיירים, עובדים זרים, מבקשי מקלט או אחרים. היא הורתה על מחיקת רישום הסירוב בנוגע לבני הזוג והסרת כל מניעה על כניסה עתידית שלהם לישראל.
• לקריאת ההחלטה המלאה - לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • ב"כ המערערים: עו"ד אסף וייצן ועו"ד נועם גרינצייג ממשרד תומר ורשה - עורכי דין • ב"כ הרשות: עו"ד דוד מרגליות מפרקליטות מחוז תל אביב (אזרחי) • עו"ד שלמה כץ עוסק בהסדרת מעמד בישראל • הכותב לא ייצג בתיק • בהכנת הכתבה לקח חלק צוות העורכים של אתר פסקדין • ynet הוא שותף באתר פסקדין