1 צפייה בגלריה
שכירות אילוס אילוסטרציה נדלן
שכירות אילוס אילוסטרציה נדלן
אילוסטרציה
(shutterstock)
בית משפט השלום בתל אביב גזר לאחרונה עבודות שירות וקנס בלבד על אדם שהורשע על פי הודאתו בהעלמת הכנסות של כחצי מיליון שקל משכירות למגורים. השופט עלאא מסארווה שיבח את הנאשם שלקח אחריות על מעשיו, ומתח ביקורת חריפה על התנהלות הפרקליטות במסגרת הליך הגישור בתיק.
על פי כתב האישום הנאשם מסר תשובה שקרית לשאלה מטעם פקיד השומה, ופעל במרמה, עורמה ותחבולה במטרה להתחמק מתשלום מס על הכנסה בסך 494,087 שקל. בנוסף, הוא זייף שבעה חוזי שכירות בכוונה לקבל באמצעותם את הנחת דעתו של פקיד השומה שההכנסות התקבלו משכר דירה, ובכך להפחית את המס שהיה צפוי להיות מושת עליו.
המדינה טענה שיש לגזור עליו עשרה חודשי מאסר בפועל וקנס כספי בסך 30 אלף שקל, מעבר לתשלום המס בהתאם לשומה, ריבית, הפרשי הצמדה וקנסות במישור האזרחי. לשיטתה, מדובר בריבוי עבירות שבוצעו על הצד החמור, כאשר נכון למועד חקירתו הנאשם טרם החזיר את המס שהעלים.
לעומתה טענה ההגנה שיש להתחשב בנסיבות ביצוע העבירות, שכללו בין היתר מצב נפשי מורכב של הנאשם והסתמכות מצדו על עצות אחיתופל של אנשי מקצוע. ההגנה חלקה על המדינה בכך שמדובר ברצף אירועים פליליים, וטענה כי למעשה מדובר באירוע אחד מ-2019. הסניגור ביקש להסתפק במתחם עונש מקסימלי של עד שלושה חודשי מאסר וקנס עד 25 אלף שקל.
תחילה קבע השופט מסארווה שיש לראות בעבירות שבוצעו משום "תוכנית עבריינית אחת". לדבריו מדובר בתקופת זמן מוגדרת שבה ערך הנאשם את המסמכים שבהם השתמש לצורך ביצוע העבירות, ואין לראות בכל חוזה שכירות כאירוע נפרד.
נמרוד ירוןנמרוד ירוןקרן יניב
בהכרעת הדין צוין שהעבירות שבהן הודה פגעו בערכים כגון הגנה על הקופה הציבורית והשוויון בנשיאת נטל המס. נכתב שמדובר בעבירות כלכליות שבוצעו מתוך בצע כסף על מנת להשיא לנאשם רווחים כספיים ניכרים בדרך קלה.
השופט הוסיף שעברו של הנאשם איננו נקי, והוא הורשע בעבר במכירת אלכוהול לקטין. עם זאת, הודאתו לצד דאגתו להחזיר את סכום המס המשמעותי שהעלים מהמדינה נזקפת לזכותו: "כידוע, להסרת המחדל משמעות רבה משמעות רבה לעניין הענישה, ויש בה כדי ללמד על חרטה כנה ולהביא לתיקון הנזק הכלכלי מביצוע העבירות".
בהכרעת הדין צוין שהפרקליטות גרמה בהתנהלותה לבזבוז זמן שיפוטי: "בנסיבות אלו, מותר לתהות האם אין שכרה של העיקשות יוצא בהפסדה בסופו של הליך". לדברי השופט, מתחם הענישה שהולם את נסיבות ביצוע העבירות נע בין שישה ל-18 חודשי מאסר, כאשר לאור השיקולים שהובאו יש למקם את עונשו של הנאשם בתחתית המתחם, כלומר שישה חודשי מאסר. הוא קבע שהעונש ירוצה בדרך של עבודות שירות באגודה למען העיוור.
בנוסף גזר השופט על הנאשם ארבעה חודשי מאסר על תנאי, קנס כספי בסך 15 אלף שקל והתחייבות כספית להימנע מהעבירות בהן הורשע בסך 7,500 שקל.
• לקריאת גזר הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • ב"כ המדינה: עו"ד רים סוויד • ב"כ הנאשם: עו"ד אברהם שהבזי • רו"ח (משפטן) נמרוד ירון עוסק במיסים • הכותב לא ייצג בתיק • ynet הוא שותף באתר פסקדין