יזמית תמ"א 38 שהתחייבה לשיפוץ נוסף בשתי דירות בפרויקט שלה בצפון תל אביב, אך סולקה מהן אחרי סכסוך מול הדיירים, תפצה אותם ב-453 אלף שקל – כך קבע לאחרונה בית משפט השלום בעיר. השופטת הדס פלד קבעה שעל החברה לפצות אותם על ירידת ערך שגרמה בנייתה ולשאת בעלויות העבודות שהתחייבה לספק.
בספטמבר 2011 אז חתמו היזמית ובעלי דירות בבניין ברחוב רדינג על הסכם לביצוע פרויקט תמ"א 38. עבור בעלי שתיים מהדירות בבניין ביצעה החברה שירות "אקסטרה" – שיפוץ שמטרתו להפוך את הנכס שלהם מדירת ארבעה חדרים לחמישה.
1 צפייה בגלריה
עיצוב
עיצוב
אילוסטרציה
(צילום: Shutterstock)
היא החלה בשיפוץ אך בשלב מסוים עלו יחסי הצדדים על שרטון, ובעלי הדירות שכרו קבלן אחר לצורך השלמת העבודות. כשנה וחצי לאחר תום הפרויקט הם הגישו נגדה תביעה. לטענתם, במהלך השיפוץ שערכה נגרמו לדירותיהם נזקים רבים כגון נזילות בקירות, קריסת התקרה, שקיעת ריצוף ויציאת שקעי חשמל ממקומם. הם דרשו שהיא תפצה אותם בכ-1.7 מיליון שקל, בין היתר עבור עלויות השלמת השיפוץ ובשל ירידת הערך שגרמה התנהלותה לנכסיהם.
מנגד טענה היזמית שהתובעים לא יכולים לדרוש פיצוי אחרי שסילקו אותה מדירותיהם ומנעו ממנה להשלים את השיפוץ, תוך הפרת ההסכמות ביניהם.
תחילה דחתה השופטת פלד את דרישת בעלי הדירות לחייב את היזמית לשלם להם את עלויות השלמת השיפוץ. לדבריה, החברה עשתה את שהוטל עליה בעוד הדיירים, מבחירתם, לא אפשרו לה לסיים ואף יצרו קשר עם קבלן אחר. בנסיבות אלה, נקבע, אין מקום להשית על היזמית את העלויות שנגרמו לבעלי הדירות כתוצאה מהחלטתם שלא להמשיך בהתקשרות עמה.
עו"ד אנוש וקסמןעו"ד אנוש וקסמןצילום: אנוש וקסמן
למרות זאת, השופטת זקפה לחובת היזמית את העובדה שבמשך תקופה ארוכה היא לא הגישה תביעה לאכיפת או ביטול חוזה השיפוץ, והיו אלה דווקא בעלי הדירות שנקטו הליך המשפטי. היא ראתה לנכון לחייב אותה בשל ירידת הערך שנגרמה לדירות ובתשלום עלויות העבודות אותן התחייבה לספק לתובעים ללא עלות.
אשר לסוגיה הראשונה נקבע בפסק הדין, בהסתמך על חוות דעת מקצועית, כי נגרמה ירידת ערך של 160 אלף שקל לאחת הדירות בשל הפרשי גובה שיצרו עבודות היזמית.
בנוסף הבהיר מומחה מטעם בית המשפט שבהתאם להסכם היה על היזמית לבצע הריסה ופינוי, הכנת תשתיות חשמל ואינסטלציה ואיטומים במקלחות - ללא עלות. השופטת קבעה שהעלויות שנלקחו בחשבון הן עלויות ליזמית ולא כאלה שקבלן מזדמן אמור לספוג, ומשכך מוצדק להטיל אותן עליה.
לפיכך נקבע שהיזמית תפצה את בעלי הדירות ב-263,080 שקל עבור עלויות עבודות אלה. בתוספת הפיצוי על ירידת הערך והוצאות המשפט שהוטלו עליה, חויבה היזמית לשלם לתובעים בסך הכול 453,080 שקל.
• לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • ב"כ התובעים: עו"ד שי מליץ • ב"כ הנתבעת: עו"ד דורון זבולון • עו"ד אנוש וקסמן עוסק בתמ"א 38 • הכותב לא ייצג בתיק • בהכנת הכתבה לקח חלק צוות העורכים של אתר פסקדין • ynet הוא שותף באתר פסקדין