"הרעיון להוציא את אגף התקציבים ממשרד האוצר יגמור את המשרד. אי אפשר לנהל מדיניות כלכלית באוצר בלי אגף התקציבים. זה מצב הזוי", כך אמר גורם בכיר במשרד.
באוצר נדהמו מהפרסום לפיה מתכנן, כביכול, ראש הממשלה בנימין נתניהו להוציא מהאוצר את אגף התקציבים ולהעבירו למשרד ראש הממשלה כדי להחליש את האוצר, זאת אם המשרד יימסר לאחריות שר שאיננו מהליכוד.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
2 צפייה בגלריה
משרד האוצר
משרד האוצר
משרד האוצר
(צילום: עמית שאבי)
"זה לא סתם אגף שמעביר תקציבים שאושרו. זה התפקיד של החשב הכללי באוצר. אגף התקציבים הוגה ואחראי לכל הרפורמות הכלכליות במדינה ואחראי לכל החקיקה הכלכלית. העברת אגף התקציבים למשרד ראש הממשלה תהפוך את המדינה לדיקטטורית ולא תותיר למשרד האוצר שום סמכויות. זה סופו של המשרד", אמר גורם בכיר נוסף באוצר.
הגורם הבכיר ציין כי הוא מכיר היטב את המועמדים לכהן כשרי אוצר שאינם מהליכוד, בעיקר את בצלאל סמוטריץ, "ואיש מהמועמדים, ובעיקר סמוטריץ, לא אנשים טיפשים. לקבל את האוצר בלי אגף תקציבים זה כמו לקנות מנת פלאפל, אבל במנה לא יהיו כדורי הפלאפל".
נכון לעכשיו יש שישה מועמדים, או כאלה שרואים את עצמם כמועמדים, לתפקיד שר האוצר. הערכות הן שסמוטריץ, כמי שמגיע מהמפלגה השנייה בגודלה שתהיה בקואליציה, הציונות הדתית, ידרוש לקבל לידיו את אחד משני התיקים הבכירים והחשובים: ביטחון או אוצר. בכירים בליכוד אמרו שנתניהו לא מוכן לתת לסמוטריץ את מה שהוא מבקש, אבל מכין תוכנית נוספת במקרה שייאלץ להיפרד מתיק האוצר לאחת מהשותפות בקואליציה, והיא, כאמור, להוציא את אגף התקציבים מהאוצר ולהעבירו למשרד ראש הממשלה.
2 צפייה בגלריה
אריה דרעי, אלי כהן, בצלאל סמוטריץ' וניר ברקת
אריה דרעי, אלי כהן, בצלאל סמוטריץ' וניר ברקת
אריה דרעי, אלי כהן, בצלאל סמוטריץ' וניר ברקת
(צילומים: אופיר אייבי, משרד הפנים, אלכס קולומויסקי, קובי קואנקס)
כדי למנוע מתיק האוצר להגיע לידיו של סמוטריץ, הציע נתניהו ליו"ר ש"ס אריה דרעי לבחור ראשון כל תיק שירצה עבור ש"ס, כאשר תיק האוצר מונח על השולחן. נתניהו מעריך כי אם האוצר יהיה בידיו של דרעי, הוא יוכל לשלוט עליו טוב יותר מאשר התיק יהיה בידיו של סמוטריץ'. יחד עם זאת, גורמים בש"ס אומרים, כי דרעי לא שש לקבל את תיק האוצר שאינו נחשב "תיק חברתי", אולם הוא יעבוד בשיתוף פעולה מלא עם נתניהו. גורם בליכוד אמר בעקבות הקרב על התיקים: "יש חזית של נתניהו ודרעי נגד סמוטריץ' כדי להוריד אותו עץ הגבוה שעליו הוא טיפס".
המועמדים לתפקיד בתוך הליכוד כוללים את ח"כ אלי כהן, ח"כ ניר ברקת שאתמול שמו הוזכר גם כמועמד למשרד האנרגיה וח"כ ישראל כץ שאמש נחשפו הקלטות שלו בהן התייחס לציר שגיבש בתוך המפלגה - במטרה לכפות על נתניהו להעניק לו את משרד האוצר.