הממשלה הפורטוגלית נפלה בשבוע שעבר בעקבות משבר תקציבי, ובעקבות זאת הכריז הנשיא על בחירות שיתקיימו בינואר הקרוב. כיוון שפורטוגל היא מדינה אשר לישראלים רבים יש זכאות לבקש בה אזרחות, שינוי פוליטי שם יכול להשפיע עליה באופן משמעותי. אז האם בחירות בפורטוגל זה "טוב ליהודים"? קשה לענות על כך, אך ניתן לנסות ולשער בהתאם ליחסי הכוחות והאינטרסים הפוליטיים.
ב-2015 התקבל בפרלמנט – פה אחד - תיקון לחוק המקורי המאפשר ליהודים לקבל אזרחות, תוך דחיפה מהותית של מריה דה בל רוסיירה מהמפלגה הסוציאליסטית, השלטת אז והיום. כך שלכאורה, אף מפלגה לא אמורה להיות עוינת באופן קיצוני לחוק הזה.
אבל מאז היו שינויים בשטח. מ-2015 ועד היום התמודדה פורטוגל עם ריבוי בקשות וכן מסחור בוטה ואגרסיבי של חלק מנותני השירות בישראל ובמדינות נוספות, מה שעורר ביקורת פנימית וחיצונית נגד הממשלה הפורטוגלית. הטענות היו שהסיטואציה הזו מוזילה את המעמד של האזרחות הפורטוגלית, ואין זה מכובד שהאזרחות הפכה למוצר הנמכר בדוכנים.
1 צפייה בגלריה
דגל פורטוגל
דגל פורטוגל
דגל פורטוגל
(צילום: shutterstock)
הלחץ עשה את שלו ולפני כשנה וחצי היינו עדים לניסיון של המפלגה הסוציאליסטית (PS) לבלום את הבקשות לקבלת אזרחות באמצעות שינוי החוק בצורה שתמנע כמעט לחלוטין הגשת בקשות עתידיות. המפלגה השנייה בגודלה (PSD) התנגדה לשינויים כלשהם וההצעה לשינוי החוק נפלה בפרלמנט.
אחד המתנגדים הגדולים לשינוי בחוק הוא מנואל אלגרה, שלו השפעה מרובה במפלגה הסוציאליסטית. כך שלא באמת ניתן לטעון שיש מפלגה אחת שתומכת בהשארת החוק על כנו ואחרת שרוצה שינוי.
עו"ד אדם ידידעו"ד אדם ידידצילום: אינטרפוטו
זה המקום להדגיש: ההצעה לשינוי החוק עצמו אמנם לא צלחה, אך בסמכות הממשלה לתקן תקנות שיכולות להקשות על קבלת האזרחות - גם מבלי שיש צורך לשנות את החוק עצמו בחקיקה. כלומר, לא מדובר בהליך מורכב פוליטית, אלא בשינוי שיכול לקרות בקלות יחסית. ולכן, הרכב הממשלה והאווירה הציבורית הכללית יכולים בהחלט להשפיע על הבקשות לאזרחות.
עוד חשוב לציין כי בקשות שכבר הוגשו לרשויות בפורטוגל ייבחנו על פי התבחינים במועד הגשתן, ולכן מי ששוקל להגיש בקשת התאזרחות - כדאי שיעשה זאת כבר עתה.
ניתן אפוא להסיק שעליה משמעותית בכוחה של המפלגה הסוציאליסטית יגדיל את כוחה בקואליציה, ויכול לתת לממשלה העתידית שתקום רוח גבית להחמיר את הדרישות ברמת התקנות – וזאת כאמור מבלי לחזור לדיון על החוק בפרלמנט.
אז מה "טוב ליהודים?" לפעמים שמירה על המצב הקיים היא המצב הכי טוב לכולם. תנודתיות קלה לכאן או לכאן סביר שלא תשפיע יותר מדי אך גידול דרמטי בגוש השמאל ובמפלגה הסוציאליסטית בפרט יכול לחזק את ההתנגדות לבקשות לאזרחות פורטוגלית למגורשי ספרד ופורטוגל.
• הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדיןעו"ד אדם ידיד, ממשרד עוה"ד דוד ידיד, עוסק באזרחות פורטוגלית • ynet הוא שותף באתר פסקדין