"בחנו את האפשרות למכור את המפעל ולא הצלחנו למצוא רוכש", כך אמר הבוקר (שני) מרטין בולייה, סגן הנשיא לאסטרטגיית התפעול בחברת פראט אנד וויטני האמריקנית, בעלי מפעל להבים בנהריה ובתפן, שהולך להיסגר, בדיון שנערך הבוקר (שני) בנושא בוועדת הכספים. "הפסדנו בשנים האחרונות 700 מיליון דולר ונמשיך להפסיד עוד בשנים הבאות", הוסיף בולייה.
יו"ר ההסתדרות במרחב הגליל המערבי, אשר שמואלי, ביטל בדיון את התשובה שנתן נציג החברה האמריקנית: "יש לנו שלוש חברות שמתעניינות ברכישת המפעל. שתיים מהארץ ואחת מחו"ל. הם אף פעם לא ניסו למכור אותו. הם רוצים לסגור כדי לקבור את כל המתחרים, לחסל. הם רוצים להיות הבלעדיים".
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
1 צפייה בגלריה
מפעל "טכנלוגיית להבים" עתיד להיסגר והעובדים חוששים
מפעל "טכנלוגיית להבים" עתיד להיסגר והעובדים חוששים
עובדי המפעל
(צילום: גיל נחושתן)
יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני, דרש מבעלי החברה: "על אף שמדובר במפעל פרטי, לא נעמוד מנגד ונעשה כל מאמץ כדי שתישארו, ואם אתם עוזבים, אז תמכרו לחברה ישראלית כדי שהעובדים ימשיכו לעבוד ולא ייפגעו".
כאמור, חברי הכנסת, נציגי ההסתדרות והעובדים תקפו בדיון את נציגי החברה האמריקנית והאשימו אותם כי מלכתחילה פעלו מתוך כוונה לסגור את המפעל הרווחי. "ההחלטה לא התקבלה לאחרונה, אלא עוד בזמן רכישת מפעל להבים על ידי החברה האמריקאית" טענה סיגל שאלתיאל הלוי, מנכ"ל המועצה התעשייתית תפן. לדבריה, "שם התקבלה ההחלטה שעשור קדימה הפעילות תועבר במלואה לארה"ב. אני מאוד מקווה שנצליח להציל את המצב אבל לא רואה את זה ככה. הם איתנים בדעתם כי ההחלטה התקבלה מזמן".
בולייה, נציג החברה, המשיך והסביר את הסיבות להחלטה לסגור את המפעל: "עשינו ניתוח מעמיק של כל האפשרויות שיש לנו כחברה ופראט אנד וויטני החליטה לצאת מפעילות ייצור הקומפרסור. אנחנו מפסידים הרבה כספים. מ-2018 הדרישות ללהבי קומפרסור למנועים ירדו ביותר מחצי. אנחנו רואים המשך ירידה בדרישות ללהבים בעשור הקרוב. יש לנו מנועים חדשים שיחליפו את הקיימים ובהם יש טכנולוגיה אחרת".
לדבריו, מאז רכשו את המפעל הישראלי השקיעו בייצוב המפעל וסיפקו לו תמיכה כספית והצפי הוא כי החברה תמשיך להפסיד כספים אם תחזיק בו עוד. "יש מעט מאוד מתעניינים בעולם שמעוניינים במנועים האלה" טען בולייה. יש לנו 35 אלף עובדים בעולם ואכפת לנו מהם, ואנחנו מבינים את הפגיעה בעובדים הישראליים. המטרה היא לא להמשיך להפסיד וליצור חברה קטנה אבל חזקה".
רון תומר, נשיא התאחדות התעשיינים, אמר בדיון מנגד כי "הלהבים האלו (שבמפעל בנהריה ובתפן מייצרים) לא הולכים להיעלם, יש בהם צורך רב אצל יצרניות המטוסים". הוא טען כי "הבעלים החליטו לבנות את הייצור שלהם בארה"ב בהמשך למדיניות שהנשיא ביידן מוביל. המפעל בתחרות הוגנת יכול להתמודד בתחרות מול ארה"ב. שנים לא השקיעו בו ואפשר לייעל אותו. יש פה אירוע מתגלגל של התכנסות לוקאלית חזרה של מפעלים בעולם. התוכנית של ביידן להחזרת מפעלים לארה"ב תיגע בעוד המון מפעלים".
פריד סעיד, יו"ר ועד העובדים בטכנולוגיית להבים הגיב לדברי נציג בעלי המפעל ואמר: "הייתה פה תוכנית סדורה מאז שהמפעל נקנה. במקום להגיע ליעדים של רווח עשו לנו יעדים של פסילה. המפעל רווחי וטוב. אנחנו הטובים ביותר בעולם. להבי הקומפרסור לא ייעלמו גם 30 שנה קדימה. הם לא רוצים אותנו יותר? שימכרו".
בהקלטות מהקלטת שיחה שהגיעה ל-ynet, ונחשפו אמש בין נציג חברת פראט אנד ויטני, למנהל במפעל להבים בגליל, עולה כי בחברה פעלו לכאורה להעלאה מלאכותית של מחירי הלהבים מתוצרתו כדי להימנע ממכירה למתחרים והנחו לעמוד ביעדי פסילה של הלהבים שהם מייצרים, כפי שטוענים העובדים. "אני לא רוצה להרוס את שמי", אמר הנציג. בחברת פראט אנד וויטני מכחישים את הטענות ובמכתב ששלחו היום לעובדי החברה הסבירו כי "הטענה לפיה פראט אנד ויטני גרמה במכוון הפסדים למפעל שבבעלותה - היא חסרת בסיס". בהנהלת המפעל הסבירו לעובדים כי "הטענה שהופצה בתקשורת כאילו הועלו מחירים במכוון ללקוחות, אינה נכונה כלל ועיקר, מהטעם הפשוט שהסכמי החברה הם הסכמים ארוכי טווח שנחתמו לפני מספר שנים, כאשר החברה מחויבת למחירים המצוינים שם. החברה פעלה לפי הסכמים אלו והמחירים הנקובים בחוזים אלו לא השתנו".