אתמול פרסמה צים, חברת הספנות שבשליטת עידן עופר, דו"חות מצוינים עם רווח של 1.46 מיליארד דולר (רווח שנתי של קרוב ל-5 מיליארד דולר), הודות למחירי ההובלה הימית שזינקו מאז הקורונה במאות אחוזים.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
לאור הזינוק בביקושים העולמיים למוצרים וסחורות בעקבות מגפת הקורונה, חברות הספנות ניצלו מחסור חריף במכולות והקפיצו מחירים בקצב מסחרר מ-2,000 דולר למכולה ל-16,000 דולר למכולה.
2 צפייה בגלריה
אוניה של חברת צים
אוניה של חברת צים
אוניה של חברת צים
(צילום: shutterstock)
בחישוב שנתי תרוויח צים כמעט את כל שוויה, שעומד כיום על 6 מיליארד דולר, בשנה אחת. לכן היא זוכה להתפעלות במדורי שוק ההון ובקרב המשקיעים.
בצל הרווחים, יש לזכור שצים - אשר הופרטה ב-2004 ונרכשה על ידי החברה לישראל שבשליטת משפחת עופר לפי שווי של 237 מיליון דולר - היתה בעבר על סף פשיטת רגל ונאלצה לבצע שני הסדרי חוב. במסגרת האחרון, שהיה ב-2014, אף ביצעה תספורת של 1.5 מיליארד דולר לבעלי החוב שלה.
הציבור, שלא חוסך זעמו על כוונת ספקים ורשתות שיווק להעלות את מחירי המזון ב-5% עד 10%, נשאר אדיש לעליות מחירי ההובלה, שמגולגלות בסופו של דבר על הצרכן. תארו לכם, שאגד תעלה בשנה את מחירי הנסיעה ב-500% ויותר, איזה רווח נאה תציג, בלא מאמץ ניכר.

98% מהסחורות מגיעות לישראל בהובלה ימית

היתרון של צים: היא מספקת שירות ללא תחליף. בישראל, שלא כמו אגד או אל על, אין אפשרות לעקוף את שירותיה ולהזמין אובר או גט טקסי, אין אפשרות לטוס בלואו-קוסט, ובניגוד לאירופה אין שיירות של משאיות אשר חוצות גבולות.
עבור ישראל, "אי מוקף אויבים", הובלה ימית היא צינור חמצן. 98% מהסחורות המגיעות לארץ משונעות דרך הים. כלומר, שלא כמו מוצר צריכה נחשק שמעבר למחיר מסוים הצרכן יפסיק לקנות כי אינו חיוני לחייו, בלי צים ומתחרותיה אין סחורה יוצאת ובאה.
אגב, מהזינוק הבלתי ייאמן במחירי המכולות סובלים יותר היבואנים ופחות היצואנים. היות ובישראל יש עודף ניכר של יבוא על יצוא, חלק מהמכולות המלאות שמגיעות לארץ, עוזבות ריקות, ולכן המחיר ליצואן נמוך יותר.
2 צפייה בגלריה
עידן עופר
עידן עופר
עידן עופר, בעל השליטה בצים
(צילום: בלומברג)

המחירים עולים ובעלי המניות חוגגים

אתמול התראיין מנכ"ל צים, אלי גליקמן, בר המזל. האופציות שקיבל בהנפקה שבוצעה השנה הגיעו לשווי של 80 מיליון דולר. גליקמן התפאר והכריז כי הרבעון הרביעי יהיה טוב עוד יותר.
מעניין מה יהיו התוצאות ומה ייאמר כאשר יחזור, וכולנו תקווה שיחזור, העולם לתיקונו. כאשר הפקקים בנמלים יסתיימו, וכך גם החוסר במכולות, כאשר מחירה של מכולה יירד לתעריף הרגיל, טרום מגפת הקורונה.
עידן עופר מכיר את רכבת ההרים הזאת. בכובע האחר שלו, כבעל שליטה בכיל, הוא יודע שכשמחיר האשלג בעולם עולה, רווחיות כיל עולה, ולהיפך. כך גם יכול לקרות לאופוריה הנוכחית בצים. בינתיים, בעלי המניות שלה, שבראשם עידן עופר, חוגגים. והמניה, שממשיכה לזנק, עלתה אמש בעוד 5.39%.