חברות הספנות שוב מייקרות את ההובלה הימית, והפעם עם "קנס" חדש: מס צפיפות. מתברר שגם צים וגם חברת ההובלה MSC כתבו ללקוחותיהן כי הם יידרשו לשלם לחברות היטל נוסף, ובעצם גילגלו על הלקוחות עלויות שנוספו להן בגלל ההמתנה הממושכת בנמלים.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
במכתב ששלחה לאחרונה צים ליבואנים, אף שסיימה את הרבעון האחרון ברווח שיא של 142 מיליון דולר והיא נערכת להנפקה לפי שווי של 1.5 מיליארד דולר בוול סטריט בעקבות הזינוק במחירי ההובלות הימיות, נאמר כי מחיר הובלת מכולות 20/40 בקווים מהמזרח הרחוק, המזרח התיכון והים השחור יתייקר ב-850 דולר עד 1,700 דולר בהתאמה לנמל המוצא.
1 צפייה בגלריה
מכולות בנמל חיפה
מכולות בנמל חיפה
נמל חיפה
(Bravo-Zulu Aerials)
עדני סימקין, מנכ"ל MSC, אמר לממון ול-ynet כי ההתייקרות נובעת מהעלויות היומיות שסופגות האוניות בגין ההמתנה בנמלים. לדבריו, ההתייקרויות פוגעות במיוחד ביצרנים קטנים ויבואנים קטנים שמתקשים לעמוד בעלויות. גם היבוא המקביל נפגע: לא כולם מסוגלים לעמוד כעת בעלויות ההובלה ששולשו ומשולמות מראש.
בתוך כך, אישר אתמול (יום ב') נמל אשדוד לעובדים ארבע שעות נוספות של 8-16 גוררים (עובדי נמל המעמיסים את המכולות ופורקים אותן במקום האחסון) כדי להקל על הלחץ. מספר האוניות הממתינות בנמל עומד כעת על 36.
מנמל אשדוד נמסר כי "מדובר בפיילוט לזמן מוגבל, לבחינה האם אכן תפוקת העובדים תגדל בעקבות תוספת השעות. הדירקטוריון רצה לקלוט עובדים נוספים מנמל אילת, אך בינתיים אין הסכמה לכך מצד העובדים וההסתדרות".
בנמל חיפה סוכם שההנהלה תמנע מהפעלת פול הגוררים בתמורה לנכונות העובדים לתגבור מצבת כוח האדם במשרות נוספות. יחד עם זאת, טוענים גורמים בענף, כי עיקר הבעיה בנמל חיפה בפקקים של אוניות מטען ולא המכולות. גורמים רבים בענף טוענים כי עם הפתיחה בספטמבר הקרוב של שני הנמלים החדשים בחיפה ואשדוד, בעיית הפקקים תיפתר.
בהתאחדות המלאכה והתעשייה, המייצגת עסקים יצרניים קטנים, פנו בנושא לשרת התחבורה, מירי רגב. יוסי אלקובי, נשיא התאחדות המלאכה והתעשייה: "העסקים הקטנים עוד לא הספיקו להתאושש מהמכה הקשה ביותר שספגו בתקופת הקורונה, וכעת הם נאלצים לחוות עלייה משמעותית בעלות חומרי הגלם, דבר אשר פוגע ביכולתם להתאושש מהמשבר ומעמיד רבים מהם בסכנת קריסה. כל יום שבו האונייה תקועה מחוץ לנמל עולה ליבואני חומרי הגלם מאות אלפי דולרים ומחיר זה "מגולגל" בסופו של יום על התעשיינים הזעירים, שכבר כך כורעים תחת הנטל הכלכלי הכבד".

"ניאלץ לעצור את קווי הייצור בגלל הפקק בנמל חיפה"

בהקשר ישיר לכך, מנכ"ל טמבור, מיכה שרייר, אמר לממון ול-ynet: "עד יום ראשון הקרוב ייגמר מלאי הגיר שלנו, המשמש לייצור צבע, וניאלץ לעצור את כל קווי הייצור של הצבעים והציפויים". יצרנית הצבעים מייבאת גיר מטורקיה ולא קיבלה מכולות כבר כמה שבועות בשל התחלואה הקשה שם וכן בשל מחסור במכולות. טמבור פעלה לייבא גיר באוניית צובר, אך זו תקועה בפקק הענק בנמל חיפה ופריקתה צפויה רק בעוד שבועיים.
עוד הוסיף: "אני קורא למשרד התחבורה ולרשות הספנות והנמלים להגדיל את מצבות כוח האדם ואת שטחי האחסון, ולמצוא פתרון מיידי לאוניות הנושאות חומרי גלם חיוניים להמשך תפקוד תקין של המשק".