1 צפייה בגלריה
בני זוג מתווכחים
בני זוג מתווכחים
אילוסטרציה
(צילום: Shutterstock)
בית המשפט לענייני משפחה בחיפה קיבל לאחרונה באופן חלקי תביעה להפחתת מזונות שמשלם אב לבנותיו התאומות מ-2,700 שקל בחודש ל-2,000 שקל: השופטת לירון זרבל-קדשאי אמנם דחתה את מרבית טענותיו, בהן פגיעה נטענת בכושר השתכרותו והקמת משפחה חדשה, אבל פסקה כל בשל הרחבה ניכרת בזמני השהות שלו עם הבנות.
במועד החתימה על הסכם המזונות היו הילדות בנות שנתיים ושלושה חודשים, ונקבע שהאב ישלם 3,500 שקל בחודש (1,750 לכל אחת). בנוסף נקבע שהן ישהו אצלו פעמיים בשבוע בשעות הערב, וכן אחת לשבועיים בשישי ובשבת (ללא לינה). הוסכם שלאחר הגעתן לגיל 4, זמני השהות בסופי השבוע יכללו לינה.
אולם זמן קצר לאחר מכן פעל האב, בהסכמת גרושתו, להרחבה של זמני השהות: הבנות החלו ללון אצלו פעמיים-שלוש בשבוע בימי חול, ושהותן בסופי השבוע התארכה עד לראשון בבוקר. בעקבות זאת הוא פנה לבית המשפט בבקשה להפחתה זמנית של המזונות, שהופחתו ל-2,700 שקל בחודש.
באוקטובר 2021 הגיש את התביעה לבית המשפט למשפחה שבמסגרתה עתר לביטול מוחלט של המזונות, ולחלופין להפחתתם. לטענתו, בעוד שזמני השהות לפי ההסכם המקורי היו מזעריים, כיום הבנות מצויות ברשותו כמחצית מהזמן ומדובר בשינוי נסיבות מהותי המצדיק הפחתה.
עו"ד אורי דון יחייאעו"ד אורי דון יחייא
הוא הוסיף שמאז הגירושים הוא מצא אהבה חדשה והביא עמה ילד נוסף, והוא חב בפרנסתו. כמו כן, לטענתו מאז אישור ההסכם חלה הרעה משמעותית בשכרו, בעוד ששכרה של אשתו דווקא עלה. מנגד טענה האם שבעלה לשעבר היה מודע להרחבת זמני השהות הצפויים בעת כריתת ההסכם. היא הוסיפה שהבאת ילד נוסף אינה בבחינת שינוי נסיבות המצדיק הפחתת מזונות.
השופטת זרבל-קדשאי דחתה את טענות האב ביחס להרעה כלכלית לכאורה מצדו. ביחס לירידה הנטענת בשכרו היא ציינה שבמועד אישור ההסכם הוא כלל לא עבד, וזכה לכל היותר לקצבת אבטלה. היא כתבה שמדובר באדם שהחליף שמונה עבודות בחמש שנים, כך שלא ניתן לטעון ברצינות שפגיעה בשכרו אינה דבר צפוי.
היא הבהירה שגם העלייה בשכר האם הייתה צפויה שכן היא נובעת אך ורק מצבירת ותק במקום עבודתה מזה 15 שנה, וגם הקמת משפחה עם אישה חדשה היא בגדר הצפוי. בפסק הדין צוין שהזוגיות החדשה לא רק שאינה מרעה עם האב, אלא אף מיטיבה עמו כלכלית, כשמהראיות עולה שאת רוב הוצאות המחיה משלמת בת הזוג החדשה שלו.
ביחס לזמני השהות ציינה השופטת שעצם הרחבתם צפויה, מאחר שהצדדים הסכימו שבהגעת הבנות לגיל 4 הן ילונו אצל האב בסופי השבוע. עם זאת, היא קבעה שהיקף זמני השהות הורחב באופן משמעותי ובלתי צפוי, דבר הכרוך בהוצאות כספיות ניכרות. בנסיבות אלה היא קבעה שהמזונות יופחתו ל-2,000 שקל בחודש בלבד עבור שתי הבנות.
• לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • ב"כ התובע: עו"ד רענן כספי • ב"כ הנתבעת: עו"ד בן לולו קלי לירז • עו"ד אורי דון יחייא עוסק בדיני משפחה • הכותב לא ייצג בתיק • ynet הוא שותף באתר פסקדין