בני זוג שרכשו דירה בפרויקט באשדוד, ותבעו את הקבלן בגין איחור במסירה, נתבעו על ידי אותו קבלן בטענה כי הפרו את הסכם הוויתור שעליהם התבקשו לחתום, לאחר שקיבלו את המפתח. בית המשפט דחה את התביעה של הקבלן נגד בעלי הדירה, הגדיר אותה "תביעת השתקה" ואף חייב אותו בהוצאות.
מהתביעה שהגישו בעלי הדירה לבית משפט השלום באשקלון, באמצעות עו"ד ארז אסרף ועו"ד אורון אביקסיס המתמחים במקרקעין נגד חברת נוף ים כחול מבט אל המרינה בע"מ, עולה כי לפני 13 שנה הם רכשו דירת 6 חדרים "על הנייר" תמורת כ-2 מיליון שקל. עוד עולה מהתביעה כי בעת חתימת החוזה לא היו בידי הקבלן חלק מהיתרי הבנייה, בין היתר להקמת מרפסות.
1 צפייה בגלריה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
(צילום: Gettyimages)
במועד קבלת המפתח, באיחור של יותר משנה ממועד המסירה הנקבע בחוזה, המרפסות עדיין לא היו מוכנות בשלמותן. זאת משום שלטענת הקבלן הוא נתקל בבעיות עם הוצאת היתרי הבנייה. מהתביעה עולה כי מאחר שבני הזוג התגוררו בשכירות וכבר שילמו משכנתא, הם נאלצו להיכנס לדירה, שאמנם קיבלה טופס אכלוס, אך עדיין לא הושלמה, ואף נאלצו להסכים לכך שעבודות השלמת המרפסות יבוצעו בזמן המגורים בנכס. בנוסף, הם נדרשו לחתום על הסכם ויתור על פיצויים, תוך שהם מתחייבים שלא לתבוע את הקבלן, ואם יעשו כן, יצטרכו לשלם פיצוי של כ-400 אלף שקל.
כשנתיים לאחר קבלת המפתח והשלמת בניית המרפסות, החליטו בני הזוג להגיש תביעה נגד הקבלן, במסגרתה ביקשו לקבל את הפיצויים בגין האיחורים במסירה וכן פיצויים בגין קבלת הדירה ללא המרפסות שהובטחו להם בחוזה, ואף דרשו לבטל את הסכם הוויתור. עם הגשת התביעה, הקבלן הגיש תביעה שכנגד ותבע לקבל את הפיצוי בסך 400 אלף שקל.
עו"ד ארז אסרףעו"ד ארז אסרףצילום: ניר סלקמן
בית המשפט קיבל את עיקר הטענות של באי כוחם של בעלי הדירה, וקבע כי יש לשלם לתובעים כ-250 אלף שקל בגין הנזקים וההוצאות שנגרמו להם. עוד קבע בית המשפט כי יש לדחות את התביעה שכנגד. השופטת אורית סלהוב חדד פסקה כי "סעיף זה שבהסכם הוויתור אינו חוקי, שעה שהוא משמש 'להשתקת התובעים' כטענת בא כוחם של בעלי הדירה, ומונע מהם זכויות שהמחוקק עמד על כך שיוקנו להם".
לדברי עו"ד אסרף, "מדובר בבשורה משמעותית, לפיה הסכמי ויתור כתנאי לקבלת הדירה הם הסכמים בלתי חוקיים. לצערי, אנחנו נתקלים בהרבה קבלנים שצריכים לשלם פיצויים לדיירים, מכריחים בעלי דירות לחתום על הסכם ויתור בתמורה לקבלת המפתח. חוק המכר קובע באופן מפורש כי לאחר החתימה על הסכם המכר, לא ייחתם כל מסמך שפוגע ברוכשים – ואם ייחתם הוא מבוטל. במקרה זה, בעלי הדירה זכו לפיצויים של כרבע מיליון שקל, למרות שחתמו על הסכם ויתור".