כל עובד מענף התיירות שיבחר להשתלב בעיסוק אחר, בענף או מחוצה לו, יקבל חבילת סיוע בהיקף של עד 30 אלף שקל. כך לפי חבילת הסיוע אשר פורסמה לראשונה ב-ynet ועליה סיכמו הערב (ד') ראש הממשלה נפתלי בנט, שר האוצר אביגדור ליברמן, שר התיירות יואל רזבוזוב ושרת הכלכלה אורנה ברביבאי.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
מטרת החבילה היא לסייע לענף התיירות, לרבות מורי הדרך, מארגני התיירות הנכנסת ובתי המלון, לצד הכשרות מקצועיות לעובדי הענף כחלק מהתמודדות עם זן האומיקרון של הקורונה. ההחלטה צפויה לעלות לאישור הממשלה בהקדם.
2 צפייה בגלריה
מורי דרך מפגינים נתב"ג
מורי דרך מפגינים נתב"ג
מורי דרך מפגינים נתב"ג
(צילום: ליהי קרופניק)
בהקשר ישיר לכך, גורם בכיר במשרד האוצר אמר הערב ל-ynet כי "מדובר בשלב ראשון בלבד של סיוע לענף התיירות. אנחנו מגישים עוד חבילת תמריצים לעובדים בענף שתגובש כבר בימים הקרובים. לפי שעה לא ניתן לחזות שבקרוב המשבר בענף התיירות יחלוף ולכן נכין תוכניות נוספות של סיוע לענף שנפגע יותר מכל ממשבר הקורונה".
שר האוצר ליברמן הורה לבכירי המשרד להכין עוד תוכנית, אך הוא עצמו לא יעסוק בכך. מדובר בהשקעה נוספת של הממשלה בהיקף של עשרות מיליוני שקלים.

לפי התוכנית, ההשקעה תחולק באופן הבא:

  • קבלת הכשרות מקצועיות לכלל העוסקים בענף התיירות בעלות של עד 20 אלף שקל להכשרה, ללא מגבלת תפוסה ובסבסוד המדינה. ההכשרות המקצועיות מיועדות למגוון רחב של מקצועות בתחומי ההייטק, התעשייה ועוד.
  • תינתן מלגת הכשרה חודשית בסך של עד 10,000 שקל כתלות באורך ההכשרה (עד לארבעה חודשים), וזאת ללא קשר למקורות הכנסה אחרים (ככל שיהיו). מסיוע זה יוכלו ליהנות אלפי מועסקים בענף התיירות, בהם מורי דרך וסוכני הנסיעות, אשר עיסוקם מושפע משינוי הנחיות הכניסה לישראל.
  • במטרה לסייע בהיערכות למצב המשתנה, הוחלט גם על הארכה של מספר חודשים לקרן ההלוואות בערבות מדינה ממנה יוכלו ליהנות כלל העסקים במשק.
2 צפייה בגלריה
 ישיבת ממשלה
 ישיבת ממשלה
25 מיליון שקל למורי הדרך. ישיבת ממשלה
(צילום: מארק ישראל סלם)

בנוסף, יועבר סיוע כספי גם באפיקים הבאים:

  • בתי מלון שחוו ירידה בהיקף של למעלה מ-40% במחזור העסקים בשל ההגבלות על כניסת תיירים לישראל, ייהנו ממענקים בסכום כולל של כ-150 מיליון שקל שיועברו במהלך החודשים הקרובים.
  • מארגני התיירות הנכנסת - יוקצו משאבים לסיוע ותמיכה בפעולות שיווק, שימור כוח אדם והחזר הוצאות בסך כולל של כ-60 מיליון שקל.
  • מורי דרך - המדינה תממן כ-25 אלף סיורים ללא תשלום לציבור אשר יבוצעו על ידי מורי הדרך, תמורת תשלום בסך כ-1,000 שקל לסיור ובסכום כולל של כ-25 מיליון שקל. הסיורים יבוצעו באמצעות רשות הטבע והגנים ומשרדי ממשלה נוספים.
נוסף על כל אלו, ובמטרה לייצר פתרונות פרנסה מיידיים, עובדים מענף התיירות יוכלו להיות מועסקים כנאמני קורונה במערכת החינוך וכחוקרים אפידימיולוגיים ברשויות המקומיות, בשכר חודשי בהיקף של עד כ-11 אלף שקל.
עוד יצויין כי בשנתיים האחרונות חלה ירידה ניכרת במספר התיירים לישראל - בעוד בשנת 2019 נכנסו לישראל כ-4.5 מיליון תיירים, בשנת 2021 נכנסו עד נובמבר כ-370 אלף תיירים בלבד.
ראש הממשלה בנט: "ההסכם הנוכחי יסייע למורי הדרך, לבתי המלון, למארגני התיירות הנכנסת ולענפים נוספים במשק על ידי הכשרות מקצועיות בהשתתפות המדינה. תעשייה התיירות מהווה מרכיב מרכזי בפעילות המשק, אנחנו ערים לצרכים ומתייצבים לצד עובדי ועובדות הענף".
שר האוצר ליברמן: "המציאות החדשה מחייבת את כולנו להיערך בהתאם. הדירקטיבה שלנו היה להשקיע קודם כל בתעסוקה - הן באמצעות יצירת מקומות עבודה והן בהכשרה וניתוב למקומות עבודה שכל כך נדרשים למשק. אנחנו משקיעים עשרות אלפי שקלים בכל נפגע מענף התיירות בהכשרות מקצועית, דמי מחיה והשמה מקצועית ונמשיך להשקיע משאבים רבים גם בהמשך כדי לאפשר חיים טובים יותר לצד הקורונה".
שר התיירות רזבוזוב: "הסיוע ישמור על תשתיות התיירות החיוניות ויאפשר פתרונות תעסוקתיים זמניים רבים לעובדי ועובדות התיירות עד שישובו התיירים לישראל ולכל אלה שירצו להתפתח לתחומים החדשים".
שרת הכלכלה והתעשייה ברביבאי הוסיפה: "בימים הקרובים משרד הכלכלה והתעשייה יבחן חלופות נוספות מתוך מגוון הכלים העומדים לרשותו. אני שמחה על החלטת ראש הממשלה והשרים לראות בתעסוקה כלי לשמירה על כלכלה יציבה והעלאת הפיריון עד לחזרת התיירות לשגרה מלאה".
מנגד, בארגון מורי הדרך "מורשת דרך" תקפו בחריפות את התוכנית: "משרד האוצר מנסה לחסוך כסף תוך מצג שווא של 'תוכנית סיוע'. העובדות: רק מאז חודש יולי הפסיד כל מורה דרך הרבה למעלה מ- 30 אלף השקלים המקסימליים שיוכל לנצל להכשרה תעסוקתית. ההכשרות לא רלוונטיות ולא ישימות לבעלי משפחות וילדים. לא קיימת רשת ביטחון. במשרד האוצר שכחו שאחרי ייבוש ממשלתי מאז חודש יולי, אנו לא יכולים להתקיים בזמן ההסבה המקצועית המוצעת מ-2,500 שקל לחודש.
"התוכנית הוכרזה ללא שום דיון איתנו. כל המספרים שמציג משרד האוצר שגויים ומוטים: ענף התיירות חוסל בהחלטה ממשלתית ולא בגלל הקורונה. המדיניות ההיסטרית והלא מידתית של סגירת נתב"ג חייבת להיפסק. יותר מכל: אנחנו דורשים פיצויים על חודשי העבודה האבודים שלהם גרמה אך ורק ממשלת ישראל".