מורי הדרך הם בין הנפגעים הקשים ביותר כלכלית ממשבר הקורונה. קבוצות תיירים עדיין לא מורשות להגיע לישראל אלא באישור מיוחד ולאחרונה, עם ההתפרצות המחודשת של זן הדלתא, שוב הוחמרו התנאים למתן ההיתר. התוצאה: כ-7,000 מורי דרך לא עובדים מאז אמצע פברואר 2020 וסוף המשבר אינו נראה באופק.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
בתוך כך, החל מה-1 ביולי הסתיים גם תשלום דמי האבטלה לשוהים בחל"ת ולמפוטרי הקורונה שמתחת לגיל 45 והיום (ג') עלה לדיון המשבר החמור בתיירות בוועדת הכספים של הכנסת.
2 צפייה בגלריה
הפגנת מורי הדרך
הפגנת מורי הדרך
הפגנת מורי הדרך
(צילום: אלי מנדלבאום)
נציג משר האוצר טען בדיוק כי "מרבית מורי הדרך הם מעל גיל 45 ויוכלו ליהנות מההארכה הרוחבית שנעשתה להמשך תשלום דמי האבטלה לשוהים בחל"ת. לעניין מי שמתחת לגיל זה, הוא יוכל ליהנות ממודל החל"ת הגמיש.
"בנוסף, מתוך הבנה שכן צריך לסייע למורי הדרך העצמאים, עשינו כמה שיתופי פעולה שייצרו היצע עבודה למורי הדרך, בין השאר במסגרת בית הספר של החופש הגדול".
לדבריו, "אנחנו עוקבים לראות איך זה מתפתח. הבנו שיש אחוזי הרשמה גבוהים. גם ברשות הטבע והגנים יש תקציב למתן סיורים מסובסדים לציבור. גם שם מורי הדרך יכולים להשתלב. בסך הכל מורי הדרך שלא מקבלים מענה מהחל"ת להבנתנו הם כמה מאות בודדים".

כמה מורי דרך מתחת לגיל 45? לא ברור

יו"ר ועדת הכספים, ח"כ אלכס קושניר, הציג תמונה קשה בהרבה: "אני מבין שיש פערים בין הנתונים שמציגים מורי הדרך לבין הנתונים של משרד האוצר, הארגון טוען שמתוך 6,000 מורי הדרך כ-3000 הם מתחת לגיל 45, ולכן הם לא זכאים לסיוע כל שהוא".
2 צפייה בגלריה
אלכס קושניר
אלכס קושניר
אלכס קושניר, יו"ר ועדת הכספים של הכנסת
(צילום: נועם מושקוביץ דוברות הכנסת)
מנגד, פיני שני, סמנכ"ל משרד התיירות, הציג כי על פי נתוני המשרד בין 500 ל-700 מורי דרך בלבד הינם מתחת לגיל 45.
במסגרת הדיון של ועדת הכספים לעניין מתווה הסיוע לענף התיירות, הציג גם משרד האוצר את מתווה הסיוע המתגבש.
הראל שליסל, משרד האוצר: "עם התאוששות המשק, החליט שר האוצר על הפסקת הסיוע הרוחבי ומיקד אותם בענפים פרטניים שעדיין במשבר, וצריך לזכור שהראייה היא של יציאה ממשבר. הפיתרון מבוסס על הכלים הקיימים והרחבתם בעיקר ממחשבה של הצלחה במתווה, לא להמציא כלים שייקח כמה חודשים כדי ליישם אותם.
"המתווה מתוכנן עד לסוף השנה, מתוך ציפייה שזה מתווה סופי, והעסקים צריכים להיערך לזה. אם יהיה גל חדש של קורונה שיטרוף את הקלפים זה אירוע אחר לגמרי, אבל במצב בו נמשיך ביציאה, צריך להבין שהמדינה לא תחזיק את העסקים שנתיים-שלוש קדימה עד בלי די".
לעניין המלונאים, אמר נציג משרד האוצר כי "נמשיך את המענק הקיים לפי חדרים, בדגש על מלונות שחוו ירידה משמעותית במחזור. ישנם שני תנאים למענק: לפחות 40% ירידה לעומת התקופה המקבילה ב-2019 כל שלושה חודשים, והתנאי השני הוא שמדובר במלונות מוטי תיירות נכנסת. התקופה הראשונה היא השוואה של החודשים יולי אוגוסט ספטמבר השנה, מול אותה תקופה ב-2019".
לדבריו, "אין שום סיבה שנסייע למי שלא צריך. לכן מי שלא בירידה לא יקבל סיוע, ולעניין הקריטריון השני של תיירות החוץ, מה שאין זו תיירות נכנסת. יש הרבה יותר תיירות פנימית כעת מתיירות נכנסת".
לגבי מארגני תיירות נכנסת, ציין נציג משרד האוצר: "היה לנו שיח מאוד ארוך. גם יו"ר הוועדה היה מעורב. הצלחנו בסופו של דבר להגיע לסיכום על המסגרות לסיוע של 45-40 מיליון שקל. מפה נשאר קצת לסגור את הפרטים, אבל 95% מהעבודה מאחורינו".
כמו כן, לבקשת יו"ר הוועדה קושניר להגדיל את הסיוע למורי הדרך בחמישה מיליון שקל נוספים, השיב נציג משרד האוצר כי המשרד יבחן את הבקשה בחיוב.
בהמשך ישיר לכך, נציגי אל על ביקרו את המתווה וציינו כי אין בו סיוע נוסף לחברה או לעובדיה, למרות הקריאות של ראשי המדינה למעט בטיסות. גם מארגני התיירות הנכנסת מתחו ביקורת על המתווה, וקראו להאריך את מתווה המענקים עבורם במספר חודשים. עוד עלה כי גם לענף רפואת המרפא אין פתרון כרגע.
באשר לסוגיית תיירות המרפא, אמר קושניר כי "דווקא במקרים שמדובר באנשים שבאים לפעילות ספציפית למטרה אחת במקום מסוים, אולי ניתן לאשר איזה מתווה אישור כניסה לישראל, כמובן בסמוך לבדיקות הנדרשות. הרצון להחזיר אתכם לפעילות ככל שניתן, אנסה להיפגש עם משרד הבריאות ולעדכן אתכם".