גם אחרי הכישלון של עזריאלי.קום יש מי שחושב שאפשר לפצח את המודל של חיבור בין קניון למכירות אונליין: קבוצת הקניונים מליסרון (קניוני עופר) התכוונה להשיק ב-22 באוקטובר אתר איקומרס לקניון הדגל שלה - קניון רמת אביב. ההשקה נדחתה בשל האסון בדרום והמלחמה. לא ברור כעת מתי יושק האתר, אבל מה שבטוח הוא יושק.
מדובר באתר שיאפשר להזמין ממספר חנויות בקניון ישירות הביתה, כשברמת אביב יש חנויות עם רמת נחשקות מספקת כדי לקוות לריבוי הזמנות דרך האתר. "זה הקניון הכי נחשק בארץ. אם את גרה בנתניה תוכלי לקבל פריטים מקניון רמת אביב. זה שוס, אבל יש פה הרבה מאוד סימני שאלה", אומרים גורמים ברשתות האופנה.
1 צפייה בגלריה
קניון רמת אביב
קניון רמת אביב
קניון רמת אביב
(צילום: שאול גולן)
איך זה יעבוד? למשל: צרכן יזמין דרך האתר פריט שנמכר בחנות בקניון, ההזמנה תועבר לחנות, שתארוז את המשלוח באריזה של קניון רמת אביב ותעביר אותו לחברת משלוחים שעובדת עם הקניון. צרכנים יוכלו גם להגיע לחנות ולבקש משלוח הביתה. כמו כן, חנויות יעלו את המלאי שלהן לאתר וצרכנים יוכלו לראות אלו מידות וצבעים נשארו בחנות ולתכנן את הקנייה שלהם לפי זה. לא כל החנויות בקניון נכנסו לפרויקט, בין היתר זארה שמחזיקה בקניון את הסניף הכי גדול בארץ, לא תמכור דרך האתר בשלב זה.

"הקניון פתוח 24-7"

בענף חושבים שזאת תעוזה להשיק מרקט פלייס כזה אחרי שעזריאלי.קום לא הצליח בפרויקט דומה, אך במליסרון לא חושבים שמדובר באותו סוג של אתר.
"זה חלק מהחזון של מליסרון אחרי קניית גרו ב-2021 (לשעבר גרופון, מ.ק) תמורת 57 מיליון שקל. מליסרון דיווחה אז שתשקיע בפיתוח זרוע הדיגיטל כ-100 מיליון שקל, הכוללים את הרכישה של גרו. החזון היה ונותר ליצור קניון היברידי. ההבדל בין עזריאלי לאתר הזה, הוא שהאתר של קניון רמת אביב נועד לחזק את הסוחרים על רצפת המכירה", טוענים בענף. "אלה שני מוצרים שונים לגמרי. אם את כצרכנית מכירה חנות מותגים ברמת אביב, תוכלי לראות מה קורה בחנות שם מבחינת מלאי או לקנות שם בשעות שהחנות הפיזית סגורה, כלומר: הקניון הופך להיות קניון שפתוח 24-7.
"זה הפוך מעזריאלי. עזריאלי התחרו בסוחרים שלהם, למליסרון אין שאיפה להתחרות בסוחרים - להיפך, חברת הקניונים מתפעלת את הפלטפורמה, בשת"פ עם השוכרים. כל המהלך הוא אך ורק בא לחזק אותם, לתת להם ערך מוסף וגם כמובן לצרכנים: נוכל לדעת מה הם מחפשים, להציע להם הצעות ערך יותר טובות (ולשלב את זה עם אפליקציית מיי עופר, מ.ק). רשתות שיש להן חנויות גם באונליין וגם באופליין הן המצליחות ביותר. כרגע מתחילים עם הקניון החזק בקבוצה, עם רשימת חנויות כשבהמשך מקווים שיתווספו עוד חנויות. בהמשך יתכן שיושקו אתרים גם לקניונים אחרים".

מה יהיה עם נקודות ושירות לקוחות?

רשתות קניונים מנסות כבר שנים להגיע לסינגריה כזאת בין אתר לרצפת המכירה וזה לא תמיד פשוט לייצר נוסחה מצליחה שתתגמל גם את המכירות דרך האתר וגם את הסוחרים. במליסרון שמים דגש על חיזוק הקניון, חיזוק החנויות שבו כדי שיתרחבו ויגדילו מכירות ויוכלו להניב לקניון יותר רווח, כך שהיחס לאתר הוא יותר כמנוע מכירה ולא כעוד חנות שחייבת לייצר מכירות.
יש לא מעט בעיות שאתר כזה ייתקל בהן. בין היתר: זליגת לקוחות מהאתר לחנות הרשת. למשל, אם לחנות בקניון יש 300 פריטים - כולם יופיעו באתר של קניון רמת אביב? או שצרכנים יעברו לאתר האונליין של החנות או הרשת כדי לחפש סל מלא? האם יהיו דמי משלוח באתר? מה לגבי צבירת נקודות? האם אוכל לצבור נקודות מועדון אתר קניון רמת אביב כמו בחנות ובאתר המותג? אם לא תהיה סינרגיה מוצלחת בין הקניון לחנויות - האתר לא יצליח.
האם הקניון הוא מתווך בלבד או שהוא מפעיל את חברת השליחויות, אליו פונים בתלונות כשמשלוח מאחר או כשפריט הגיע פגום או לא מתאים, או שצריך לפנות לחנות או לרשת? כלומר חשוב להבין מי נותן את שירות הלקוחות אחרי הרכישה: החנות, הרשת, או הקניון.
בנוסף השוכרים יצרכו כנראה לשלם על הפעילות הזאת. מנכ"ל גרו אמר בעבר בראיון אחרי הרכישה כי "כדי שנוכל לייצר לשוכרים יותר פדיונות יש עלויות טכנולוגיות ולוגיסטיות ואנחנו לא רוצים להפסיד על הפעילות הזו. לכן על כל רכישה דרך הפלטפורמה יש מחיר שנקבע בשיחות מול השוכרים, שאותו הם ישלמו לנו, והוא משמעותית יותר זול ממה שהיה עולה להם לבנות את כל הלוגיסטיקה לבד".